Vikt på R1:ta

• Thread starter Thread starter Therudeboy
  • Start date Start date

Therudeboy

Guest
Kikat igenom massa nu hittar inte någonstans.

Någon som kan räkna ut om man kan regga en R1:ta som 25kw åt mig,jag är inte hemma på det där//tack på förhand.

Vikten är inga problem,
men du får ha högsta 25kW = 37 hk.

Lätt att räkna ut:

1. R1 = 152hk = åt h-vete för mycket.

2. Tryck in stålull i insprutningen och kör den på fotogen till reg.besiktningen

3. Besiktningsmännen på din ort tycker inte om att du tror de är dumma i huvudet. Pratar om din Retta med farbror blå.

4. Flygande besiktning ger flygande körkort (olovlig körning)

5. Nästa fråga: Hur många hästar har en trampcykel?

Varför skulle du regga en R1:a som 25 kw? Det är mycket att ta ned en 120 hk 600:a till 35 hk. Varför välja en 1000-kubikare när det finns just 600:or som i alla fall funkar hyfsat att strypa ned?

0,16 kW/kg-regeln betyder i klarspråk att om motorcykeln har en effekt på exakt 25 kW (maximal effekt för mellanklasskortet) så ska den väga minst 156 kg. Det är tjänstevikt som gäller. Tjänstevikten står på ett fordons regbevis. R1 väger väl ~170 kg torr, vilket borde ge en tjänstevikt på ca 200 kg, så den klarar sig med god mariginal. Att R1 är en helkass hoj att köra på 25 kW är en annan sak...

...samma sak gäller om hojen nu skulle ha en tjänstevikt på mindre än 156 kg. Säg att det är en XR600 som det står 145 kg tjänstevikt på i regbeviset. Då är det 23kW (145*0,16) som gäller, annars (med 25 kw) skulle hojen ha otillåtna 0,17 kW/kg.

Iofs verkar det som det inte är så petigt med max-0,16kW/kg-regeln. Min första som var på 25 kW vägde olagliga 150 kg, men jag (och hon som köpte den som också hade A-begränsat-kort) körde ändå. Tror inte det är något att bråka om ifall hojen väger 8 kg för lite. Värre är väl att ha 120 hk för mycket.

Min R1:a har 25kw på pappret. Var så redan när jag köpte den. Har funderat på att regga om den till fulleffekt igen, men försäkringsbolagen ser inte ut att bry sig. De går på ursprungseffekt. Har blivit stoppad av farbror blå ett antal gånger utan frågor. Så jag tänker att den kanske blir lite lättare att sälja när man så att säga har en lite större målgrupp.

/A

kört den med strypningen på? om isåfall hur var den att köra?

eus skrev:
Akta så du inte åker dit för olovlig körning när du krashar och får betala hela kalaset ur egen ficka :mattias

Det är ju där största problemet ligger för krascha kommer jag göra :(

Therudeboy skrev:
Det är ju där största problemet ligger för krascha kommer jag göra :(

Det finns två bra recept för kraschbenägna:

1) Köp en lättkörd hoj med mindre effekt och lär dig köra ordentligt innan du går på något större. Mindre effekt = mindre risk att du gasar dig in i en situation du inte kan hantera. Lättkörd hoj = mer förlåtlig.

2) Köp en hoj som inte går sönder så mycket då du kraschar den. Motard, offroad eller vanlig gathoj med lite plast.

Det är relativt ofta både 1 och 2 stämmer in på samma hoj.

Får man strypa en R1:a
Hade för mig att man inte fick göra det för att Yamaha hade något avtalsgrejsemojs som gjorde att det var otillåtet. iallafall från -00 och uppåt.
Har jag HEEELT fel för mig?? :confused:

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back