Vikt effekt ZX10-R , CBR1000-R LÄS HÄR!!!

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Från bike forumet:
"I brittiska tidningen "Ride" (#102) anges den nya bladens effekt och vikt: 163hk och 178kg. Honda säger att de satsat mer på att centralisera vikten än minska den....ZX10R har "bara" 160 hästar men väger endast 165kg."

Tilläggas bör att effekten är angiven i bhp, engelska tidningar e ju lite flänga på d där me effekt. Så hur man tolkar d vetjag inte riktigt. Kan d va så att yammas nya kommer köra över 1000-klassen fullständigt??

'Väntar på en bänknig av yamahas helvetes maskin...kan bli riktigt intressant d här :tungan :yoparty

Last edited:
Ja, för det är ju här det avgörs. Är ju riktigt intressant om hojen har 160 eller 165 hästar. Har inget med chassi, bromsar m.m. att göra.

KickAss_Prod´s skrev:
Tar lätt 180 hp istället för 163! No doubt! :Bugar

180 när yamaha säger att deras ram-air gör 8 - 10 häst ja. Vilket är otroligt svårt att mäta. Gissar att dom alla landar mellan 160 och 170 häst på veven när man kör upp dom i bänken.

EBS skrev:
180 när yamaha säger att deras ram-air gör 8 - 10 häst ja. Vilket är otroligt svårt att mäta. Gissar att dom alla landar mellan 160 och 170 häst på veven när man kör upp dom i bänken.

Gillar ändå ZX-10 R´s "lilla" luft intag. Frågen e om deras effekt o även Hondans inte är angiven me luffarturbo inräknat.

R1 04a

KickAss_Prod´s skrev:
Från bike forumet:
"I brittiska tidningen "Ride" (#102) anges den nya bladens effekt och vikt: 163hk och 178kg. Honda säger att de satsat mer på att centralisera vikten än minska den....ZX10R har "bara" 160 hästar men väger endast 165kg."

Tilläggas bör att effekten är angiven i bhp, engelska tidningar e ju lite flänga på d där me effekt. Så hur man tolkar d vetjag inte riktigt. Kan d va så att yammas nya kommer köra över 1000-klassen fullständigt??

'Väntar på en bänknig av yamahas helvetes maskin...kan bli riktigt intressant d här :tungan :yoparty
R1an kommer FEET RULA!! :) Är sugen som Sören!! Hoppas att den ger ifrån sig duktigt på baksulan oxå!!!! :tuttar

det överdrivs alltid så mycket, nån har 5-10hk mer och då rular den över alla andra hur mycket som helst osv.
Det blir säkert jämt, men småskillnader komer väl visa vem som är snabbast.

Om nya Rettan rular och kör ifrån allt så måste jag köpa sån! Hoppas den gör det utan förare för med mig på går den säkerligen inte snabbare än en moppe. :gnissla

Jag är besviken på 04-orna. Hade hoppats på att de äntligen skull bräcka en hk/kg.

Asså grabbar, jag förstår inte vad ni dillar om. Kawasaki har redan sagt att de ska vinna vikt/effekt i år, och det är precis vad de kommer göra.

Yamaha har utlovat 180 hästar på veven. Säkert är det påhittade siffror också som det nästan alltid är med yamaha. (R6? 120 hästar skriver dem, men de bänkas till 96-97 som blir ca 111 på veven.)

Kawasaki har utlovat 160 på slangen, vilket blir drygt 185 hästar på veven med ca 13% förlust. Påhittat, nja?! Nog fan ger kawasaki mer trovärdiga siffror än yamaha. (Min hojj är specad till 108 på veven, och nog fan lämnar den precis 108 efter en bänkning och 13% förlust.)

Om nu R1:an ger 180 hästar så kommer den dessutom göra det vid ca 14000 varv gissar jag (notera nya rödmarkeringen). Kawasakin kommer ge sin toppeffekt vid ca 11000 varv. Kawasaki har redan gett många ledtrådar till vilken av de nya motorerna som kommer vara mest extrem. Borr och slag på zx-10an är överlägsna, och 12,5 i komp från fabrik är nog också rekord.

Jag vet redan vilken hojj som kommer vinna på strippen.... det ska dock bli intressant att se vad som händer på banan.

/a

aLcATRAZ skrev:
Asså grabbar, jag förstår inte vad ni dillar om. Kawasaki har redan sagt att de ska vinna vikt/effekt i år, och det är precis vad de kommer göra.

Yamaha har utlovat 180 hästar på veven. Säkert är det påhittade siffror också som det nästan alltid är med yamaha. (R6? 120 hästar skriver dem, men de bänkas till 96-97 som blir ca 111 på veven.)

Kawasaki har utlovat 160 på slangen, vilket blir drygt 185 hästar på veven med ca 13% förlust. Påhittat, nja?! Nog fan ger kawasaki mer trovärdiga siffror än yamaha. (Min hojj är specad till 108 på veven, och nog fan lämnar den precis 108 efter en bänkning och 13% förlust.)

Om nu R1:an ger 180 hästar så kommer den dessutom göra det vid ca 14000 varv gissar jag (notera nya rödmarkeringen). Kawasakin kommer ge sin toppeffekt vid ca 11000 varv. Kawasaki har redan gett många ledtrådar till vilken av de nya motorerna som kommer vara mest extrem. Borr och slag på zx-10an är överlägsna, och 12,5 i komp från fabrik är nog också rekord.

Jag vet redan vilken hojj som kommer vinna på strippen.... det ska dock bli intressant att se vad som händer på banan.

/a

Yamaha uppger 172hk, det är 8hk som tillkommer med ramair systemet i höga farter.
14000 varv stämmer inte men 12500 kanske? Det är en ny motor kortslagigare än föregångaren, jag tror den kommer bli tommare längre ner i varv än den varit förr.
R6 uppges effekten med trycksat luftbox, annars uppges 110 hk som du åxå upptäkt at det är.
Det är rent nys att nån speciell japansk tillverkar ljuger överlag med effekten, alla har säkert modeller som inte stämmer med vad som uppges.
Däremot håller jag med om att man hört höga värden förr som sen inte besannats när modellen är släppt.

berggren_martin skrev:
Jag är besviken på 04-orna. Hade hoppats på att de äntligen skull bräcka en hk/kg.

Du menar att du trodde de skulle ha runt 200 hk alltså?
För mig är det här med torrvikt rena tramset, vem sjutton kör utan olja i motor och gaffel, utan kylvätska utan bensin?
annars uppger ju Yamaha 172kg och 172hk, men vad det blir vete sjutton.

Silwer skrev:
För mig är det här med torrvikt rena tramset, vem sjutton kör utan olja i motor och gaffel, utan kylvätska utan bensin?
ok, men vem kör utan sig själv på hojen i så fall då? +55-110 kg till :tungan

berggren_martin skrev:
ok, men vem kör utan sig själv på hojen i så fall då? +55-110 kg till :tungan

Definitivt sant, men det skulle bli svårt att få en 1:1 med alla möjliga förare, de får sätta en standardvikt för att få köpa hojen:-)

Eller en slags rttvise system, man väger sig med utrustning nöär man köper, skulle man väga för lite hänger de på vikter till önskad vikt:-)

Silwer skrev:
Definitivt sant, men det skulle bli svårt att få en 1:1 med alla möjliga förare, de får sätta en standardvikt för att få köpa hojen:-)
visst, för att få passera som "EU-hojförare" så måste man väl snart väga prick 67,5 kg ;)

Jag får för mig att CBRen kommer gå fortast på bana ändå ;)

Vad står b:et i bhp för?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...