Vikt 250R &SP

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad är lägsta tillåtna vikt på cyklarna i 250R och SP och vad väger de i praktiken (runda slänga räcker bra)?
 
Bingo skrev:
Vad är lägsta tillåtna vikt på cyklarna i 250R och SP och vad väger de i praktiken (runda slänga räcker bra)?

enligt motorkalendern 2001-2002 så får en 250r ha en min vikt på 95 kg tom, sen står det att 250sp skall ha vikten enligt typ intyg ( sidan 16 .)
tror att en 250r har en vikt mellan 98- 105 kg beroende på årsmodel samt ålder och hur mycket man själv har lättat med kolfiber samt titan.
 
Re: Re: Vikt 250R &SP

nr12 skrev:
enligt motorkalendern 2001-2002 så får en 250r ha en min vikt på 95 kg tom, sen står det att 250sp skall ha vikten enligt typ intyg ( sidan 16 .)
Precis det jag läste i kalendern för 2003-4 men trodde jag förstått fel. Måste vara ruskigt roligt att köra en så lätt båge med närmare 100 hk (?) effekt.
 
Re: Re: Re: Vikt 250R &SP

Bingo skrev:
Precis det jag läste i kalendern för 2003-4 men trodde jag förstått fel. Måste vara ruskigt roligt att köra en så lätt båge med närmare 100 hk (?) effekt.

Det är ju det de är :)
 
Re: Re: Re: Re: Vikt 250R &SP

oFFkeFF skrev:
Det är ju det de är :)
Hur går snacket om klassen/klasserna? Lutar det åt att de kommer att finnas kvar eller är den "under utfasning"?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vikt 250R &SP

Bingo skrev:
Hur går snacket om klassen/klasserna? Lutar det åt att de kommer att finnas kvar eller är den "under utfasning"?

Det återstår att se, den här säsongen kan vara lite av en ödessäsong, men som det verkar nu, så kommer vi iaf bli fler som kör än förra året. Intresset för klassen börjar öka iaf.
 
Aprilia RS 250
Torrvikt 141 kg. Står i regbeviset.
Startklar (fulltankad) 167 kg. Står i servicehandboken.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vikt 250R &SP

oFFkeFF skrev:
Det återstår att se, den här säsongen kan vara lite av en ödessäsong, men som det verkar nu, så kommer vi iaf bli fler som kör än förra året. Intresset för klassen börjar öka iaf.
Finns klassen kvar nästa säsong kan kanske någon av er som kör i klassen nu få sitt gamla, slutkörda 250-lik sålt till Skåne. :tummenupp

Kul vore det i vart fall. Hojta till när du skall tävla i södra Sverige så får jag komma och klämma lite på bågen.
 
Hur är det med 250 SP då? Kommer den att försvinna nästa år? Med tanke på att diskussionerna fanns inför denna säsong.
 
Teddy skrev:
Aprilia RS 250
Torrvikt 141 kg. Står i regbeviset.
Startklar (fulltankad) 167 kg. Står i servicehandboken.
Kan en sådan verkligen vara konkurrenskraftig mot Honda (i 250 SP alltså)? 40 kg skillnad...
 
Bingo skrev:
Kan en sådan verkligen vara konkurrenskraftig mot Honda (i 250 SP alltså)? 40 kg skillnad...

Det går inga honda rs250r i 250sp, däremot snurrar det några honda nsr250 i sp. Skillnad på standardcyklar och racers.

edit: en Intressant sak till i viktbiten är att prodracers som honda och Yamah uppger sin halvtorra vikt, dvs, vikt inklusive alla vätskor utom bensinen.

Sen kommer jag solklart ner och kör knutstorp i år, falkenberg lär det också bli.
 
Flyttar tråden från licenskurstråden.

"250dam, är en kul och billig klass, men ska man grotta in sig i teknik och åka cyklar som verkligen är byggda för rr, så är racerklasserna det som gäller.
Vi ska hålla oss kvar så enkelt är det, när det gäller sporten i övrigt så är det 125 och 250 som gäller för att ta sig vidare till gp-vm, även om ss600 är väldigt stort här hemma.

Sen får vi väl se om resten av SO/SM i framtiden enbart ska vara standardracing eller inte, tråkig framtid i sådant fall tycker jag.
Men om det blir så, tänker jag bygga om min cykel till stånkaracer och åka nordiska supermono-cupen istället, eller så kör jag nere i europa där klassen fortfarande är stor. Har hittat klassen som har allt och är otroligt rolig att köra, ss600 lockar mig inte det minsta längre.."

Jag vill minnas att man tog bort klassen i Spanien (och där är RR mycket populärt) och att det i samband med det talades om att den skulle försvinna som VM-klass också. Eller är detta bara något som jag har drömt?
 
Bingo skrev:


Jag vill minnas att man tog bort klassen i Spanien (och där är RR mycket populärt) och att det i samband med det talades om att den skulle försvinna som VM-klass också. Eller är detta bara något som jag har drömt?

Nja, man har i spanien gjort ett test med "formula extreme", ett sätt att se om man kan få fram motogp-förare snabbare. En 600-klass med fritt trim, men det kostar väldigt mycket att bygga om standardsaker till snabbare saker.
Den klassen har nog ingen större framtid här.
Det kommer köras 125 och 250 i VM till minst 2007.
 
oFFkeFF skrev:
Nja, man har i spanien gjort ett test med "formula extreme", ett sätt att se om man kan få fram motogp-förare snabbare. En 600-klass med fritt trim, men det kostar väldigt mycket att bygga



Påminner lite om Thunderbike som kördes ihop med GP vm på 90 talet men inte riktigt fri trimning men högre än Supersport.
Udo Mark och John Kochinski som vann de 2 åren det kördes om jag inte missminner mig..
Men den dog ut för Supersport World Cup som det var då som senare fick VM status.
Så tror inte att det blir någon 600 satsning i MotoGp med tanke SS 600...
Men den som lever får se....
 
Jag tror gp-vm kommer fortsätta som idag, med ungefär samma viktklasser på cyklarna, sen kommer det nog fyrtaktsregler för även 125 och 250, förmodligen då med lite mer cc precis som i motogp-klassen, men att ss600 ska trilla in som klass under motogp kan nog bara inbitna "standardfascister" tro :p
 
oFFkeFF skrev:
Jag tror gp-vm kommer fortsätta som idag, med ungefär samma viktklasser på cyklarna, sen kommer det nog fyrtaktsregler för även 125 och 250, förmodligen då med lite mer cc precis som i motogp-klassen, men att ss600 ska trilla in som klass under motogp kan nog bara inbitna "standardfascister" tro :p
Det är lätt att bli standardtaliban när man förstår hur mycket det kostar att köra 250R.
 
Bingo skrev:
Det är lätt att bli standardtaliban när man förstår hur mycket det kostar att köra 250R.

Det beror på vilket mästerskap du kör... Kan garantera dig att Cralle har fetare dyrare budget än exempelvis watz.
Jag klarar en helg på 5000kr om jag snålar riktigt rejält.. Ungefär samma kostnad det kostar mig att åka ett rookie600 lopp.
Men det är som så i racing, man spenderar alla pengar man har till racingen, jag har varken mer eller mindre pengar över oavsett klass, men jag vet vilken klass jag har roligast i :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top