Vikingline

så det är alltså värre om 40plussare partajjar som om dom vore 20 än när "unga vuxna" svinar och beter sig som 40plussare (fast snorisarna dricker billigare whisky :hihi )

Våga vägra bli gammal å gnällig :fakta :fyllisar :yoparty
 
så det är alltså värre om 40plussare partajjar som om dom vore 20 än när "unga vuxna" svinar och beter sig som 40plussare (fast snorisarna dricker billigare whisky :hihi )

Våga vägra bli gammal å gnällig :fakta :fyllisar :yoparty

Ja naturligtvis. När man är 20 ska man svina och härja. När man är 40 ska det synas att man åtnjuter 20 års reallöneökning. 40-taggare som svinar likt 20-åringar visar bara hur usla löneförhandlare de är. :brynad

...och hur dålig fantasi de har.
 
Last edited:
Som den gode Blix sade i Riskradion, våldta männen och dräpa kvinnorna. :hihi

"hör up, vikingar!"

Riskradion är kanske fortfarande det absolut bästa humorprogrammet i radio. Länge hade jag bara en sunkig kassett med inspelade avsnitt, men hittade en samling mp3or häromåret. Garvar fortfarande lika mycket varje gång jag lyssnar!
 
(fast snorisarna dricker billigare whisky :hihi )

Billig & billig, gick en halv flaska laphroaig triple wood igår. :dricka Bara för att man är ung behöver man väl inte ha taskig smak heller?
Skillnaden är väl dock att i min ålder måste man ta sms-lån innan man knallar in på systemet.

Som en lite sidonotsföljdfråga på det då, varför stiger lönen med åldern oberoende om man lär sig nått med åren eller inte?
Om jag gör mer, och kan mer, har jobbat längre på min arbetsplats, och kommer i tid oftare, hur i helvette har kollegan mer lön än mig bara för att han är 40+? :va (eller beror det kanske på nått helt annat?:va)
 
Jag jobbade på Silja Line i slutet av 90 talet, Stockholm-Åbo. Jag har inte satt och kommer inte sätta min fot på en finlandsfärja igen för en "nöjeskryss" Jag fick mer än nog under den tiden, och ändå jobbade jag bakom kulisserna. Hur folk orkar jobba i barerna och restaurangerna förstår jag inte. Starkt psyke måste de ha i alla fall.
 
Jag har hobbies men gillar att ta en riktig reset-fylla 1-2 gånger om året. Har man väl hamnat på en Ålands-Finlands båt så finns det inte mycket annat att göra. Dessutom är det ju den enda gången man har "en dag efter" då det känns OK att vara "trött".

Dock skulle jag aldrig frivilligt betala för att kliva på färjorna längre. Allt har blivit för dåligt.
 
Som en lite sidonotsföljdfråga på det då, varför stiger lönen med åldern oberoende om man lär sig nått med åren eller inte?
Om jag gör mer, och kan mer, har jobbat längre på min arbetsplats, och kommer i tid oftare, hur i helvette har kollegan mer lön än mig bara för att han är 40+? :va (eller beror det kanske på nått helt annat?:va)

Det kan för en del uttalas Socialism, kollektivavtal och fack men kan för andra uttalas engagemang, intresse och erfarenhet.:)
 
Jag har åkt Finlandsbåtarna en gång i mitt liv. Det var ca 15 år sedan och vi skulle fira midsommar på Åland. Tog en morgonfärja från Stockholm efter att ha kört upp från Skåne under natten. Minns inget av överfarten. Passade nog på att sova.

Åkt båtarna från Karlskrona- Gdynia två år i rad kvällstid och ärligt talat är upplevelsen inte särskilt angenäm. Varken bra mat eller trevlig atmosfär. Folk samlades i baren och man hörde folk trilla in i sina hytter långt efter att man själv dragit sig undan. På morgonen satte de sig i sina bilar.. gissa vem de stannade för att blåsa? Just det undertecknad. Vore man konspiratoriskt lagd hade man nästan trott att det var på beställning. Någon som rapporterat att den mannen har inte druckit en droppe sprit.

Det är bara att konstatera att det dricks mycket sprit på våra breddgrader. Vi har en taskig alkoholkultur. Som någon sa, åk ut på Arlanda inför ett charter flyg så sups det i baren utanför och ombord fortsätter festen. Kabinpersonalen tjänar fin provision. På färjan är det precis likadant misstänker jag. Jag är inte förvånad över svenskens dåliga rykte utomlands på de stora turistorterna. Beteendet är varken bättre eller sämre på kryssningarna. Det är till stor del samma klientel.

Kabinpersonalen får inte mycket i provision och tycker dessutom att det borde vara alkoholförbud ombord...
 
Det kan för en del uttalas Socialism, kollektivavtal och fack men kan för andra uttalas engagemang, intresse och erfarenhet.:)

Mjo, men hadde det vart engagemang, intresse & erfarenhet hadde han (eller de, egentligen) ju varit minst lika kompetent som en fjunis som jag & då har ju problemet vart löst. :7peta

Jeffla sossar säger jag bara! :3freak
 
Kabinpersonalen får inte mycket i provision och tycker dessutom att det borde vara alkoholförbud ombord...

Min flickvän arbetade som flygvärdinna och de gångerna de flög charter hade de provision på det som såldes ombord, på vanlig reguljärflyg hade de däremot inte det.
 
Min flickvän arbetade som flygvärdinna och de gångerna de flög charter hade de provision på det som såldes ombord, på vanlig reguljärflyg hade de däremot inte det.

För det första så är ju Drysen "flygvärdinna". ;)

För det andra så är den provisionen oftast i storlek med kaffepengar. (gift med en flygvärdinna)
Men det kan vara olika på olika bolag också...
 
För det första så är ju Drysen "flygvärdinna". ;)

För det andra så är den provisionen oftast i storlek med kaffepengar. (gift med en flygvärdinna)
Men det kan vara olika på olika bolag också...

Lön och förmånsvillkor skiljer sig säkert åt beroende på var man arbetar och vilket bolag.

Att arbeta som kabinpersonal har inte alls lika hög status som det en gång hade. Jag har hört talas om kabinpersonal som får städa mellan flygningarna och att lönen understiger det en vanlig servitris drar in på en månad. Ändå har de sina övernattningar.

Det råder verkligen inga lika villkor där ute. Branschen är säkert tuffare idag. Det var ett tag sedan min flickvän arbetade som flygvärdinna. Läser man lite verkar man anställa kabinpersonal och piloter via bemanningsföretag och på så sätt sätta press på löner. Ni har säkert bättre koll på det där som fortfarande har någon närstående eller själva är i branschen.
 
Lön och förmånsvillkor skiljer sig säkert åt beroende på var man arbetar och vilket bolag.

Att arbeta som kabinpersonal har inte alls lika hög status som det en gång hade. Jag har hört talas om kabinpersonal som får städa mellan flygningarna och att lönen understiger det en vanlig servitris drar in på en månad. Ändå har de sina övernattningar.

Det råder verkligen inga lika villkor där ute. Branschen är säkert tuffare idag. Det var ett tag sedan min flickvän arbetade som flygvärdinna. Läser man lite verkar man anställa kabinpersonal och piloter via bemanningsföretag och på så sätt sätta press på löner. Ni har säkert bättre koll på det där som fortfarande har någon närstående eller själva är i branschen.

Det blir ofta så med yrken som har någon sorts diffus "status".
eftersom folk är beredda att jobba nästan gratis, bara de får titulera sig "flygvärdinna", "djursjukvårdare" eller liknande, så blir lönen därefter.
Kolla vad piloterna tjänar på amerikanska inrikesflyget.
Jag tror att busschauförerna har bättre betalt.
 
Apropå Sossar :) ... Senast jag åkte med Viking, så var f.d. stadsministern Ingvar Carlsson och några till potentater med och kryssade. Knoppade ett par hytter bort. Tror dock inte de svirade så hårt...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top