Viking Motor Park nyheter

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Instämmer med föregående talare. Den som har skrivit den där insändaren VET vad han/hon håller på med.

Visste ni förresten att utan motorsport så skulle inte de moderna tändsystemet och insprutningsmotorn ha utvecklats och då skulle utsläppen från dagens bilar (om man räknar bort katalysatorreningen) vara ca 400% högre än det är idag...
 
WestW skrev:
2671633 Jag tycker denna insändare bemöter motståndarna på helt rätt sätt.
Jättebra jobbat!

God jul

061222wn7.jpg

Detta var den bästa insändare som jag läst på länge framhäver motorsporten i lite bättre ordalag :tummenupp
 
Ngt motsägelsefullt när Sune knyter an till den analkande energikrisen. God tillgång på billig olja är väl knappast ngt de skulle uppleva som en problemlösare.
 
Lime skrev:
2671710 Instämmer med föregående talare. Den som har skrivit den där insändaren VET vad han/hon håller på med.

Visste ni förresten att utan motorsport så skulle inte de moderna tändsystemet och insprutningsmotorn ha utvecklats och då skulle utsläppen från dagens bilar (om man räknar bort katalysatorreningen) vara ca 400% högre än det är idag...

Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.
 
WestW skrev:
2673667 Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.
Den borde isf vara skriven som ren upplysning och inte som något svar eller angrepp mot miljöpartisterna.
 
WestW skrev:
2673667 Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.

Jag har funderat på det.
Frågan är hur man ska kvantifiera det hela utan att fastna i siffror.
Likaväl en jämförelse mellan en modern racingmotor, och dess högre verkningsgrad och därmed bättre förbränning, mot just vardagsmotorer i allmännhet, men oxå gärna de verkliga smutsgrisarna i synnerhet.

Det är nämligen så stora skillnader idag på utsläppens, både storlek, och farlighet, så att om man bara nöjer sig med att säga: Smutsig, kontra ren, så förleds man tro att de ligger rätt nära varann trots allt.
Idag kan det vara en faktor 10.000 i vissa avseenden mellan olika förbränningsmotorer, även om de arbetar efter samma princip.
Ex.vis 4-takt och går på bensin.

Tar man sedan renaste etanolmotorn och jämför med en gammal diesel så ökar faktorn i "renlighetsgrad" ännu mer.

Tulipanarosen är som sagt att kvantifiera de tekniska landvinningarna.
Både ur teknikutvecklingsperspektivet (och därmed även motorsportens bidragande) men även ur miljöperspektivet.
Att dessutom göra detta på ett korrekt men samtidigt lättläst och begripligt sätt, som dessutom inte kan missförstås (stora krav :D) DET är nog en rätt stor uppgift.
 
sandstream skrev:
2673768 Den borde isf vara skriven som ren upplysning och inte som något svar eller angrepp mot miljöpartisterna.

Låter bra tycker jag. Bara ren -"Visste du att" information och inte påhopp.


Dr.Bike skrev:
2673887 Jag har funderat på det.
Frågan är hur man ska kvantifiera det hela utan att fastna i siffror.
Likaväl en jämförelse mellan en modern racingmotor, och dess högre verkningsgrad och därmed bättre förbränning, mot just vardagsmotorer i allmännhet, men oxå gärna de verkliga smutsgrisarna i synnerhet.

Det är nämligen så stora skillnader idag på utsläppens, både storlek, och farlighet, så att om man bara nöjer sig med att säga: Smutsig, kontra ren, så förleds man tro att de ligger rätt nära varann trots allt.
Idag kan det vara en faktor 10.000 i vissa avseenden mellan olika förbränningsmotorer, även om de arbetar efter samma princip.
Ex.vis 4-takt och går på bensin.

Tar man sedan renaste etanolmotorn och jämför med en gammal diesel så ökar faktorn i "renlighetsgrad" ännu mer.

Tulipanarosen är som sagt att kvantifiera de tekniska landvinningarna.
Både ur teknikutvecklingsperspektivet (och därmed även motorsportens bidragande) men även ur miljöperspektivet.
Att dessutom göra detta på ett korrekt men samtidigt lättläst och begripligt sätt, som dessutom inte kan missförstås (stora krav :D) DET är nog en rätt stor uppgift.

Att få nivån rätt är viktig. Någon som inte ens vet hur man fyller på med olja i bilen ska förstå. Nog bra att få in att motorsporten både utvecklat miljöarbetet samt säkerheten i dagens bilar. Audis vinst på LeMans med en diesel Audi kanske kan vara något att peka på när det gäller bränslesnålhet och att dra nytta av nyteknik eller nått.
 
Lite utveckling sker nära oss...
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,68998806_852__,00.html

------------------------------------
Nya norska racerbilen
Nu får Ferrari och Koeningsegg passa sig. Ny konkurrens kommer – från Norge. Och grannarna i väster värnar om vår natur. Nya FYK-bilen är något så sällsynt som en miljövänlig racer-bil, skriver VG.no.

Förutom motorn, som kommer från Ferrari, är FYK en helnorsk produktion. Nästan allt , inredning, kaross och andra bildelar, är gjort av aluminium. Bilen drivs av en blandning av naturgas och vätgas vilket reducerar de miljöskadliga utsläppen.

Karin Thurfjell
Publicerad: 2006-12-27
-----------------------------------

Dal-Mausen
 
de bästa med att Volvo inte ens gillar motorsport är att de ligger 2st volvos i startfältet på bilden! HAHAHA!
 
wdac skrev:
2680879 de bästa med att Volvo inte ens gillar motorsport är att de ligger 2st volvos i startfältet på bilden! HAHAHA!
Ja, men de är inte sponsrade av Volvo bilproduktionsbolaget utan Volvo bilförsäljningsföretaget, Bilia har jag för mig. De tog över när Volvo drog sig ur. Dock ägs Bilia av Volvo.
Så bilproducenten har väl därmed tagit sitt ansvar då och sponsrar miljövänlig hästhoppning och jordenruntseglingar?
 
ReDan skrev:
2680830 Vad ville han med den insändaren?

Det undrar säkert han med när glöggen har gått ur kroppen för den kändes lite ostrukturerad, mest ville han nog visa Enköping vad han tror om framtiden efter ha läst höstens profetior i kvällspressen.

Angående Volvo och SAAB och deras inblandning i svensk motorsport så ingår de i större utländska koncerner numera där andra märken i respektive koncern står för de sportiga delarna. Var det inte så att Volvo PV ville fortsätta köra banracing efter framgångar i BTCC/STCC men ägarna i Ford ville att Ford själva skulle stå för den satsningen medans Volvo mer skulle utvecklas mot ett prestigemärke?
 
Hårding skrev:
2680921 Var det inte så att Volvo PV ville fortsätta köra banracing efter framgångar i BTCC/STCC men ägarna i Ford ville att Ford själva skulle stå för den satsningen medans Volvo mer skulle utvecklas mot ett prestigemärke?
Volvo ett prestigemärke? ja säger då de...mycke ska man höra innan man trillar av pinn :D
 
En klart bitter insändare som knappast ger den effekt som författaren önskade.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top