Vidga rostfria rör?

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Borås
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
Jag har två rostfria pipes till slipondämpare som har lite för liten diameter i änden som ansluts till org.systemet, det diffar ca 1 mm (44.5 mot 45.5 mm). :huvet

Jag har testat lite med en rörexpander men får det inte att funka eftersom rören är "stenhårda" och jag inte vågar dra fast rören i skruvstäd pga risken att de kläms ihop alternativt glider och får repskador etc.

Hur vidgar man på bästa sätt dessa rostria rör med minimal skada på rörens yta (man vill ju att de ska se snygga ut också...)

/Mr Brooks
 
Jag skulle åka till en firma som platsbygger avgassystem på bilar. Man måste ha en hydraulexpander för att vidga rostfria rör
 
Svarvar en kon. Värmer och pressar kanske kan vara ett alternativ. Menar inte pressa som i att trycka i skruvstädet.:tungan
 
Hur tjockt är godset?

Kanske går att fräsa bort en millimeter? (0,5 på radien :mattias)
 
Enkel match. Värm skiten med gas och använd din rör expander. Sen kan du sula på sån där "rostfri syra" eftersom rostrfritt stål inte är en legering utan en yta så går den att återfå om den brustit. Hehe, finns på järnaffärer o så smörja. används bland annat om man svetsat i rostfritt.
 
Jag skulle åka till en firma som platsbygger avgassystem på bilar. Man måste ha en hydraulexpander för att vidga rostfria rör

Det var ju inte riktigt det svaret jag ville ha - även om det låter väldigt rimligt i sig :) Jag har redan varit på en hydraulikfirma och frågat men de kunde bara pressa ihop, inte expandera... Får försöka hitta nån avgassystembyggare i närområdet då och se om de kan hjälpa mig.

Thx!!
 
Det var ju inte riktigt det svaret jag ville ha - även om det låter väldigt rimligt i sig :) Jag har redan varit på en hydraulikfirma och frågat men de kunde bara pressa ihop, inte expandera... Får försöka hitta nån avgassystembyggare i närområdet då och se om de kan hjälpa mig.

Thx!!

Ja såna firmor tillverkar ju slipjoints på ett kick med sin hydraulmaskin.
Det finns mekaniska rörexpandrar för skiftnycket att köpa på tex Jula. Men du har inte en suck på ett rostfritt rör med en sån. Jag har även provat att värma, det funkar inte ngt vidare det heller. Det tunnväggiga röret svalnar omedelbart när backarna trycks mot metallen. Dessutom blir röret inte runt med såna expandrar.

På en avgasverkstad går det på några sekunder att vidga ditt rör. Det kan inte kosta många kronor.
 
Last edited:
Vi har en maskin som man kan krympa och vidga rör med på jobbet men det är tyvärr i Estland...
Vad jag vet så är rostfritt stål en hög nikel legering och inte en yta..... men det är inte 100% rostfritt utan rost trögt.
Mvh Jonas
 
Vi har en maskin som man kan krympa och vidga rör med på jobbet men det är tyvärr i Estland...
Vad jag vet så är rostfritt stål en hög nikel legering och inte en yta..... men det är inte 100% rostfritt utan rost trögt.
Mvh Jonas

"Rostfritt" är en djungel.
Allt som inte är rostigt är ju rostfritt.
Men:
Det som brukar kallas "rostfritt stål" är en legering mellan stål (med låg kolhalt) och krom.
Kromet migrerar ut på ytan och bildar ett löjligt tunt, men tätt lager.
Detta lager skyddar mot rost.
Om ytan skadas (eller kapas) så migrerar nytt krom ut väldigt fort och bildar en ny yta.

Detta är egentligen inte rostfritt - Det är rosttrögt.

Rostfritt syrafast stål innehåller även lite andra ämnen.
Främst nickel (eller något annat som jag inte kommer ihåg - Är manganstål rostfritt?).
Finns tusentals legeringar med olika motståndskrafter och skiftande svetsbarhet.
 
Eller så frågar du en helt vanlig traditionell "svartsmed", eller gör det själv.
Hitta en dorn som går in precis i avgasröret, så knackar du försiktigt runt runt runt hela avgasflänsen. Plåten sträcker sid då lite grann.
Men bankar man på för mycket så blir röret alldeles buligt.
När du knackar på plåten blir den lite tunnare, men längre istället.

Det fungerar garanterat.

Mats
 
Eller så frågar du en helt vanlig traditionell "svartsmed", eller gör det själv.
Hitta en dorn som går in precis i avgasröret, så knackar du försiktigt runt runt runt hela avgasflänsen. Plåten sträcker sid då lite grann.
Men bankar man på för mycket så blir röret alldeles buligt.
När du knackar på plåten blir den lite tunnare, men längre istället.

Det fungerar garanterat.

Mats

Det lät ju klart intressant! Inget värma eller så utan bara knacka alltså? Att plåten blir lite tunnare kan jag inte se skulle göra något - särskilt inte som du lämnar garanti på jobbet :D

Någon firma som platsbygger avgassystem har jag inte lyckats hitta någonstans i närområdet tyvärr, närmaste jag kan komma är de som tillverkar Simons Sportsystem och det vete sjutton om de gör sådant (jag har inte snackat med dem än dock).

Tack för tipset! :tummenupp
 
Jo det fungerar bra att göra Mats757 säger. Glödga bara röret efteråt eftersom du bygger in spänningar och i samband med att du får viss martensitbildning så kan röret bli sprickbenäget.
Allteftersom du knackar så märker du att dornen glappar mer och mer.
Kom ihåg att ha en fasad eller rundad kant på dornen så du inte får sår i röret.
 
Eller så frågar du en helt vanlig traditionell "svartsmed", eller gör det själv.
Hitta en dorn som går in precis i avgasröret, så knackar du försiktigt runt runt runt hela avgasflänsen. Plåten sträcker sid då lite grann.
Men bankar man på för mycket så blir röret alldeles buligt.
När du knackar på plåten blir den lite tunnare, men längre istället.

Det fungerar garanterat.

Mats

Så brukar jag också göra. Jag använder samma teknik när jag knackar till en skärmkant av en rak L-profil. Men det är ju ett hantverk, jag vågade inte rekommendera det till ngt att för första gången praktisera på ett polerat slipon. :D

Det lät ju klart intressant! Inget värma eller så utan bara knacka alltså? Att plåten blir lite tunnare kan jag inte se skulle göra något - särskilt inte som du lämnar garanti på jobbet :D

Någon firma som platsbygger avgassystem har jag inte lyckats hitta någonstans i närområdet tyvärr, närmaste jag kan komma är de som tillverkar Simons Sportsystem och det vete sjutton om de gör sådant (jag har inte snackat med dem än dock).

Tack för tipset! :tummenupp

De måste garantera ha en sån maskin, det sitter ju oftast slipjoints i en eller båda änder på tex en dämpare. Hade du bott i sthlm hade jag kunnat tipsa dig om ett antal avgasverkstäder med sån maskin. Har inte Speedy eller Ferrita några verkstäder i Borås?
 
Last edited:
De måste garantera ha en sån maskin, det sitter ju oftast slipjoints i en eller båda änder på tex en dämpare. Hade du bott i sthlm hade jag kunnat tipsa dig om ett antal avgasverkstäder med sån maskin. Har inte Speedy eller Ferrita några verkstäder i Borås?

Nej, det finns varken Speedy eller Ferrita i krokarna. Ferrita har en ÄF som sysslar med specialtillverkning i Kållered (Göteborg) ser jag nu så det bör nog lösa sig ändå :tummenupp
 
Ska bygga mig lite slip-joints för att trä ett 60.3x1.5mm rostfritt rör över ett annat, och undrar ifall metoden att smida röret mot en dorn av stor diameter (typiskt 55mm i mitt fall) kan fungera för att växa röret såpass mycket som jag är i behov av. Att kuta till en avgasverkstad för att låna maskiner känns inte lockande då jag dels bara har tid/tillgång att meka på helgerna, dels bygger systemet bit för bit på plats, så jag vet nog egentligen inte i förväg hur jag exakt vill att det ska se ut..
 
Vidgade ett rostfritt rör igår faktiskt.
Svarvade en dorn 1mm större än hålet i röret med en flack 10graders fas som rundades i övergången till huvuddiametern.
Sen oljades dornen in och röret pressades med lätthet på med hjälp av dubbdockan.
Godstjockleken på röret var 1.5mm
Fast det kräver att man kan tillgå en svarv.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top