Videoredigeringsprogram

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Tja:fyllisar

Letar efter ett bra program för videoredigering men är tydligen sämst på att söka och orkar inte ladda ner nåt som inte är bra..

Vet att det är många som håller på med liknande program här så tänkte fråga på "SH the allmighty":Bugar

Så till punkten. Vilka program är värda att testa? Vad kör ni själva med?

(kör PC om det nu spelar nån roll)

Tack!

/Frappe:)

Jag har kört med "Sony Vegas" till o från.
ganska avancerat program men man lär sig plus att det finns massa tutorials att kolla på nätet.

Annars finns även Adobe Premiere.
Båda programmen är ganska avancerade.
Vill du ha nått lite enklare så finns pinnacle studio eller vad det nu heter.

Aha ok, jo har hört talas om dom.. men det är dyra betalprogram allihop eller??:näsblod

Tja allt är ju relativt. :näsblod

Sony Vegas pro 9: 542,95 €
Adobe Premiere Pro CS4: SEK 9 875,00
Pinnacle Studio ultimate $ 129,99
Men de finns ju även i "light"-versioner som kostar bara en tiondel så mycket.

Adobe Premiere Elements 7: 970kr
Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum: 595kr
Pinnacle Studio 12: 620kr

Priserna är hämtade på Dustinhome.se

Om man behöver Adobe Premiere Pro CS4 eller klarar sig med Adobe Premiere Elements 7 beror lite på vilka behov man har. Ska man t.ex. yrkesmässigt sitta och redigera musikvideor dagen lång och vill ha en massa avancerade effekter så är det Pro CS4 som gäller. Men är det bara lite enklare saker man ska göra för att visa polarna så räcker Elements 7 ganska långt.

Det kan vara värt att tänka på att de fullständiga versionerna av programmen drar en hel del datorkraft medan "light"-versionerna oftast är mera resurssnåla.

Och ska man bara redigera Youtubefilmer i vhs-kvalitét med raka klipp kan man köra med Windows Movie Maker.

Men de finns ju även i "light"-versioner som kostar bara en tiondel så mycket.

Adobe Premiere Elements 7: 970kr
Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum: 595kr
Pinnacle Studio 12: 620kr

Priserna är hämtade på Dustinhome.se

Om man behöver Adobe Premiere Pro CS4 eller klarar sig med Adobe Premiere Elements 7 beror lite på vilka behov man har. Ska man t.ex. yrkesmässigt sitta och redigera musikvideor dagen lång och vill ha en massa avancerade effekter så är det Pro CS4 som gäller. Men är det bara lite enklare saker man ska göra för att visa polarna så räcker Elements 7 ganska långt.

Det kan vara värt att tänka på att de fullständiga versionerna av programmen drar en hel del datorkraft medan "light"-versionerna oftast är mera resurssnåla.

Och ska man bara redigera Youtubefilmer i vhs-kvalitét med raka klipp kan man köra med Windows Movie Maker.

Jo det e klart det finns "light" versioner till respektive program men det e ju inte lika coolt. :näsblod

Jag har kört med Sony Vegas i snart 6år och känner mig jävligt säker med det. Det är lätt att arbeta med men man kan också göra ganska avancerade grejer när man börjar lära mig att arbeta med keyframes (typ punkter där olika effekter ska börja verka på ett klipp)..

Adobe Premiere Pro och Adobe After Effects är uppbyggt på ett helt annat sätt där du arbetar mer som i photoshop med layers osv..

Jag skulle säga åt dig att lad... KÖPA hem Sony Vegas Video Pro, det kommer att räcka för dig i ett par år :)

Har du inte jobbat med redigering förut så räcker "light"-versionerna som Esquire nämner mer än väl.

När jag fått min DV-kamera började jag labba med Premiere Pro och jag insåg snabbt att det var som att jaga mygg med bazooka. Jag testade då Premiere Elements och det var som att komma hem. pedagogiskt, smidigt och lättanvänt och alla funktioner som jag som hemmaanvändare behöver finns.

Så mitt tips är Adobe Premiere Elements. :fakta

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!