Videoredigeringshjälp önskas!!

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Hej, jag skulle behöva lite hjälp med en videoredigeringsfråga;
Håller på och hjälper en kompis att redigera hans projektarbetsfilm och har fastnat lite. Jag använder Pinnacle studio, (enklaste av de enklaste), men även pinnacle liquid. Nu är det så här att jag har ett filmklipp, .avi, och vill använda en snutt av denna i projektarbetsfilmen.

Efter många försök så söker jag sanningen här istället. Går det att få in t ex delar av en film i .avi format, in i pinnaclestudio (eller liquid) så att jag kan använda delar av det i projektet? Det jag vill göra är att få in delar av b la en dokumentär i kompisens projektfilm alltså.

Oerhört tacksam för snabba svar!!

/rimag.

Finns många svar på den frågan. Till att börja med: är .avifilmen ett format som pinnacle kan läsa? I så fall så hade jag gjort följande, tanka ned ett program som heter VirtualDub, finns på www.virtualdub.org, vilken version spelar mindre roll. Starta programmet och gör följande.

File -> open video file
Sen markerar du med "slidern" (vad heter det på svenska?) vart du vill att klippet ska börja. Tryck på den svarta ikonen som ser ut som en "svart kapad vänsterpil".
Stega fram tills där du vill att klippet ska sluta, tryck på den "svarta kapade högerfilen".
Välj audio -> direct stream copy.
Video -> direct stream copy.
Och till sist file -> save avi

*Poof!* så har du ett klipp du kan importera hur du vill.

OBS!!! du behöver en lämplig dekoder till filmklippet som du försöker att ladda in, vilken du behöver är svårt att svara på då .avi kan vara "vad som helst"

Någon har säkert en lättare patentlösning på ditt problem, men detta fungerar ivf :)

/xfader

jag har för mig att om du inte har orginalet så går det inte att klippa avi eller mpg format
så är det iallafall i vegas

Last edited:
xfader skrev:
Finns många svar på den frågan. Till att börja med: är .avifilmen ett format som pinnacle kan läsa? I så fall så hade jag gjort följande, tanka ned ett program som heter VirtualDub, finns på www.virtualdub.org, vilken version spelar mindre roll. Starta programmet och gör följande.

File -> open video file
Sen markerar du med "slidern" (vad heter det på svenska?) vart du vill att klippet ska börja. Tryck på den svarta ikonen som ser ut som en "svart kapad vänsterpil".
Stega fram tills där du vill att klippet ska sluta, tryck på den "svarta kapade högerfilen".
Välj audio -> direct stream copy.
Video -> direct stream copy.
Och till sist file -> save avi

*Poof!* så har du ett klipp du kan importera hur du vill.

OBS!!! du behöver en lämplig dekoder till filmklippet som du försöker att ladda in, vilken du behöver är svårt att svara på då .avi kan vara "vad som helst"

Någon har säkert en lättare patentlösning på ditt problem, men detta fungerar ivf :)

/xfader

tackar, vissa av klippen gick med detta program :tummenupp

rimag skrev:
tackar, vissa av klippen gick med detta program :tummenupp

perfekt, är det så att vissa klipp klagar så kan det vara så att du saknar en dekoder för den (xvid, divx, svcd osv...)

bra att det löste sig delvis ivf! :D

/full

xfader skrev:
perfekt, är det så att vissa klipp klagar så kan det vara så att du saknar en dekoder för den (xvid, divx, svcd osv...)

bra att det löste sig delvis ivf! :D

/full

mm ett klipp var xvid, men det löste sig genom att jag konverterade klippet till mpeg...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back