Videoredigering. bra program?

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Hoj
Blackbird -97
Hej. Ni som gör filmer vilket program använder ni för redigering??
Jag tog hem virtualdub men när jag redigerat ned filmen till 55 sekunder så var filen 1,65 GB.

Så vad finns det för bra program där filen blir normal?? kan någon ge ett litet tips?

Mvh /Gustaf

Humm.

Personligen gillar jag vegas pro 10. Den kan exportera till alla format du behöver. Lite avancerad kanske för vad man normalt behöver..

Vegas pro 10

Gör allt slowmo i adobe premiere o editerar i vegas. Som sagt den kombon funkar bra för mig..

Last edited:
Hur stor filen blir beror på vad och hur du sparar den som .. och såklart vad du har för fil från början.

Jag gillar Sony Vegas jag med :)

Jag köpte en Mini DV 720x480 , 3fps (kjell & company) och det blir AVI format på den. Originalfilmen är 388 MB och sparade som AVI och då blev den 1.65 GB.

Nu har jag mer än säker gjort fel när jag sparat men har försökt 2 ggr med samma resultat.

Apples Final Cut Express funkar bra.
Enkelt att komprimera ner till alla codecar som finns i QT

Här är det Pinnacle Studio 15!!!!!!
Lätt att lära sig å de finns massor av möjligheter!
Men vet inte om de är lika bra som vegas

Jag har kört med Pinnacle, men det har för många buggar för min smak.
Lurar på att köpa mac nu.

Jag köpte en Mini DV 720x480 , 3fps (kjell & company) och det blir AVI format på den. Originalfilmen är 388 MB och sparade som AVI och då blev den 1.65 GB.

Nu har jag mer än säker gjort fel när jag sparat men har försökt 2 ggr med samma resultat.

Jag kör alla mina filmer quicktime(.mov) och h.264 som komprimering
kvalliten blir helt ok och filerna inte alls stora.

Tänk på att filen som programmet arbetar med brukar bli gigantisk.. för programmet sparar massor massor med information om alla olika ljudlager, effekter, tweeks etc. Så när du väl exporterar den kan du räkna med att den blir en tiondel av vad den har för preliminär storlek :)

jag har kört i vegas, fast det var längesedan nu.

Ett alternativ för PC är ju annars Avid Studio, verkar rätt bra och tydligen inte så fasligt dyrt:

http://www.avid.com/US/products/avid-studio

Ett gratisalternativ är lightworks, fast det kanske är lite komplicerat för gemene man:

http://www.lightworksbeta.com/

Kör man mac så är det räcker väl iMovie för många och nya Final Cut Pro X kostar lite över 2000 och har native-stöd för h.264 så man kan klippa direkt. Man kan även låta programmet konvertera om i till ett mer redigeringsvänligt format i bakgrunden så det inte är lika processorintensivt att spela upp samt gå fram och tillbaka.

Själv kör man Avid Media Composer och Final Cut Pro 7 annars, men dom kostar en slant. :banana

jag kör gratis programmet windows live movie maker
den kan slow motion, effekter, ljud pålägg, titel, text på film, eftertext, mm:
exempel:

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...