Videoout i PAL från datorn??

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Sitter här med en halvgammal tv, typ mitten av 90. Givetvis klarar den inte av S-VHS signalen som den får från datorn så bilden blir ju svartvit.

Har fipplat lite med inställningar på grafikkortet men inte lyckats lösa mitt problem. (Mitt problem är ju då att det är s/v och inte färg, som jag vill ha.

Så, någon vänlig och clever själ därute som har en lösning på mitt problem?
Skulle vara uppskattat.

Nej, jag tänker inte köpa ny tv, ska bara va kvar här en månad till så...

Edit: Stavfle

Last edited:
mjukis skrev:
Sitter här med en halvgammal tv, typ mitten av 90. Givetvis klarar den inte av S-VHS signalen som den får från datorn så bilden blir ju svartvit.

Har fipplat lite med inställningar på grafikkortet men inte lyckats lösa mitt problem. (Mitt problem är ju då att det är s/v och inte färg, som jag vill ha.

Så, någon vänlig och klever skäl därute som har en lösning på mitt problem?
Skulle vara uppskattat.

Nej, jag tänker inte köpa ny tv, ska bara va kvar här en månad till så...
Har inget med PAL att göra. Har med s-video att göra. För att man ska kunna köra med en s-video till scart-kabel (som jag antar att du gör) måste scart-uttaget på TV:n klara RGB-signal. Gör den inte det blir det svartvitt. Kör med koax-kabel istället om du kan.

Last edited:
Zormin skrev:
Har inget med PAL att göra. Har med s-video att göra. För att man ska kunna köra med en s-video till scart-kabel (som jag antar att du gör) måste scart-uttaget på TV:n klara RGB-signal. Gör den inte det blir det svartvitt. Kör med koax-kabel istället om du kan.

Ant´et, att det inte hade ngt med PAL att göra.
Får väl kanske köpa en koax dårå.

Hur funkar dom, är det S-video till vanlig koax (antenningång) eller är det fortfarande S-video-Scart/Phono(RCA)

Last edited:
mjukis skrev:
Ant´et, att det inte hade ngt med PAL att göra.
Får väl kanske köpa en koax dårå.

Hur funkar dom, är det S-video till vanlig koax (antenningång) eller är det fortfarande S-video-Scart/Phono(RCA)
Du menar att gå via en adapter, typ denna? Jag vet inte säkert. Men jag ser det som högst osannolikt pga hur scart funkar. Har du inte composit ut på din källa är du nog rökt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg