Videokort

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Hej n00bs :yoparty

Sitter här på jobbet och har fått äran att spendera massor med tusenlappar på flertalet videokameror, kul att bränna andras pengar!
Med dessa kameror ska ungarna (jag jobbar på skola) få filma och sedan redigera lite fint. Då kommer min question. Vad behöver man egentligen för videokort för att endast kunna föra över film från en DV-kamera in till datorn? FireWire är ju självklart! Är det bra att ha ett bättre så att det går snabbare för datorn att kunna hantera all film osv?

/Micke

MikkE skrev:
Hej n00bs :yoparty

Sitter här på jobbet och har fått äran att spendera massor med tusenlappar på flertalet videokameror, kul att bränna andras pengar!
Med dessa kameror ska ungarna (jag jobbar på skola) få filma och sedan redigera lite fint. Då kommer min question. Vad behöver man egentligen för videokort för att endast kunna föra över film från en DV-kamera in till datorn? FireWire är ju självklart! Är det bra att ha ett bättre så att det går snabbare för datorn att kunna hantera all film osv?

/Micke

Varför är Firewire självklart?
USB 2.0 är här nu om era maskiner inte är från stenåldern :D
Inte haj på detta men jag har tagit in film från både firewire och USB så det kan jag iaf svara på.

videoredigering ska man ha gärna ha en snabbdator till med S-ATA diskar och bra med RAM 1-2 GB, Firewire 400 eller USB 2.0 är ungefär detsamma, finns FireWire 800 också men nog inga kameror stöder det, kolla bara att kamerorna stöder Firewire eller USB 2.0 överföring av video, så då du inte behöver köra DV- till datorn överföring...., grafikkortet har väl ingen större betydelse vid vanlig redigering.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg