Videokameratips

Johan P.

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
Honda Hornet 2008
Ni som filmar på motorcykel, skidor eller mountainbike, vilken digital videokamera kan ni rekommendera att köpa just nu? Vill filma nu i vinter och på hojen nästa år och kunna koppla till en hjälmkamera eller vad det heter... Har ca 4000 för tillfället men det räcker kanske inte :confused:
Har filmat lite med digitalkamern på max upplösning 640x480 och det blev väl sådär. Med en videokamera blir det väl mycket bättre bild?
Tacksam för svar och tips :)

640x480 är ungefär tv-kvalité. Alltså har det med optiken att göra och inte med upplösningen. 4000 räcker nog för att få tag på både en hjälmkamera och en videokamera med analog-in men då får du köpte det billigaste som finns.

Det är mycket bättre att spara lite till och köpa bra grejer från början, att uppgradera är svindyrt, för du får nästan ingenting för dom gamla prylarna, och du måste ju byta allt så att säga. Du kommer inte köra så mycket hoj i vinter ändå va? ;)

HanneZ skrev:
2605180 640x480 är ungefär tv-kvalité. Alltså har det med optiken att göra och inte med upplösningen. 4000 räcker nog för att få tag på både en hjälmkamera och en videokamera med analog-in men då får du köpte det billigaste som finns.

Vilken kamera skulle du rekommendera som har analog-in? Men hur mycket bättre blir bilden med en videokamera än digitalkameran?

Johan P. skrev:
2605194 Vilken kamera skulle du rekommendera som har analog-in? Men hur mycket bättre blir bilden med en videokamera än digitalkameran?
Ja att filma med en vanlig stillbildskamera brukar ju inte bli direkt bra så jag vågar påstå BRA mkt bättre.

Hoztic skrev:
2605184 Det är mycket bättre att spara lite till och köpa bra grejer från början, att uppgradera är svindyrt, för du får nästan ingenting för dom gamla prylarna, och du måste ju byta allt så att säga. Du kommer inte köra så mycket hoj i vinter ändå va? ;)

Nä inte hoj men jag tänkte filma lite på skidsemestern. kanske kan jag skrapa ihop 5000 och vänta med hjälmkameran. Får man hyffsad kamera för det?

matter1 skrev:
2605174 jag har köpt en jvc 3ccd... funkar kanon!!! med kamera på 5 megapix

ca 12000:- :gnissla

Last edited:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MV960

4099:- tror inte du kan hitta så många andra videokamror med alla de funktionerna den här har för 4k

Köpte en sådan här i våras är nöjd med den... har ingång för hjälmkamra m.m.. Det ända jag saknar är ingång för en remote kontroll som man skulle kunna montera på styrkronan eller linknande ställa så det är lättare att slå av o på den.

Annars så e jag nöjd.

Lam-Kaka skrev:
2605212 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MV960

4099:-

Köpte en sådan här i våras är nöjd med den... har ingång för hjälmkamra m.m.. Det ända jag saknar är ingång för en remote kontroll som man skulle kunna montera på styrkronan eller linknande ställa så det är lättare att slå av o på den.

Annars så e jag nöjd.

Låter bra :tummenupp
Kollade på den här: Canon DM-MVX460 Den har också för extern mic.

Last edited:
Johan P. skrev:
2605223 Låter bra :tummenupp
Kollade på den här: Canon DM-MVX460 Den har också för extern mic.

Rätta mig om jag har fel men man kan väll använda en kondensatormikrofon på MV960 också?
Canons MV960 kan man få från 3600:- och det är den videokamera jag brukar rekommendera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=82500
Hjälmkamera har jag hört att kan man köpa från 1200:- :tummenupp

duccen900ss skrev:
2607823 Rätta mig om jag har fel men man kan väll använda en kondensatormikrofon på MV960 också?
Canons MV960 kan man få från 3600:- och det är den videokamera jag brukar rekommendera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=82500
Hjälmkamera har jag hört att kan man köpa från 1200:- :tummenupp

din mic funkar bra till kamran...även om jag hällre skulle vilja ha en sterio mic(eller mic för L och R).

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back