Videochat/konferens - Vilka alternativ finns det

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Söker man på nätet efter program som stödjer videokonferenser eller videochat så rasslar det till ordentligt så jag tänkte konsultera er och se vilka program ni använt.

MSN är ju ett givet förslag men vilka är alternativen?

Finns det några fler, lämpliga Open Source-alternativ som ger möjlighet till videochat och videokonferenser och som gärna ger möjlighet för "många" deltagare...

Vilken nivå pratar vi om här?

På förra jobbet körde vi med Viacom, men då är det hårdvara på varje site och man kunde köra med flera källor osv osv osv.... kostar därefter också.

Annars skulle jag nog säga Skype eller MSN om det är mer budget man är ute efter.

Eller det där som microsoft jämnt skulle skicka med förut...

Vette fan vad det hette, det var förinstallerat från W98, jag testade det i början och det funkade väl bra.

GuW: Du tänker på nån messenger som sedan har blivit ersatt av MSN... eller Windows Live som det heter numera.

Själv använder jag helst iChat men misstänker att det inte var något alternativ då Macfolk inte brukar ställa dessa frågor. ;)

Vilken nivå pratar vi om här?
Som vanligt är det maximal nytta till minimal kostnad som eftersöks.

Syftet är att kollegor med webkameror i sina bärbara datorer skall kunna ha kontakt, dels sinsemellan två och två men även i mötessyfte med flera deltagare.

Initialt lär alla användare köra windows men det bästa vore att hitta något som inte är så starkt knutet till MS och Windows.

GuW: Du tänker på nån messenger som sedan har blivit ersatt av MSN... eller Windows Live som det heter numera.

Själv använder jag helst iChat men misstänker att det inte var något alternativ då Macfolk inte brukar ställa dessa frågor. ;)

Nej, det låg i officepaketet eller något, vete f-n vad det hette, men det slog väl aldrig igenom, det användes litegran som en chat, fast syftet var just att kunna videokonferera.

Skitsamma, jag känner att jag har för dålig koll på det här.

Bumpar tråden

- Någon som har fler tips på chat & videokonferens-programvara för att dels sköta kommunikation mellan enstaka kollegor men som även funkar bra för videokonferenser.

Jag skulle nog, som någon redan nämnt, kolla på Skype. En till En är det grymt. Hur det är med multikonferens vet jag inte men om det finns så är nog även det grymt :tummenupp

Jag skulle nog, som någon redan nämnt, kolla på Skype. En till En är det grymt. Hur det är med multikonferens vet jag inte men om det finns så är nog även det grymt :tummenupp

Problemet med skype är bara att där sker dataöverföringen i ett moln precis som vid fildelning via torrent. Jättebra för att ringa polarna men inget för kontoret. Ett program där överföringen sker inom ett företags LAN eller med liknande dedikerad anslutning vore önskvärt.....

Någon som testat program som "Adobe Acrobat Connect Pro", "GoToMeeting eller WebEx?
...det verkar vara kommersiella produkter för just möten/konferenser och liknande...

Problemet med skype är bara att där sker dataöverföringen i ett moln precis som vid fildelning via torrent. Jättebra för att ringa polarna men inget för kontoret. Ett program där överföringen sker inom ett företags LAN eller med liknande dedikerad anslutning vore önskvärt.....

"Microsoft Office Communications Server 2007 R2" är mitt tips, dock inte gratis :)

EDIT:
Utvecklar lite.
Är ett program som fungerar som MSN fast för företag. Dvs IM, VOIP samt där man kan skapa möten för att visa dokument eller dela ut sin desktop.

Last edited:
"Microsoft Office Communications Server 2007 R2" är mitt tips, dock inte gratis :)

EDIT:
Utvecklar lite.
Är ett program som fungerar som MSN fast för företag. Dvs IM, VOIP samt där man kan skapa möten för att visa dokument eller dela ut sin desktop.

Och om man hellre blir tagen i tvåan av SH pöbeln än använder Microsoft?

Företaget i fråga använder nämligen inte officepaketet som kontorsuite och då känns det bakvänt att köra det för mötena....

För att? Säkerhet? Se nedan.

Är det på ett företag är väl säkerhet en viktigt del?
Sitta och köra Skype eller MSN över Internet låter helt livsfarligt.

Skypes kryptering är så pass avancerad att polisen i Italien fått stora problem då kriminella (maffian) börjat använda det. Det är i princip omöjligt att få ihop paketen för avlyssning igen. De hade gått till Skype och krävt tillgång till kommunikationen men fått avslag. Så säkerheten är nog på top.

edit:
Hittade artikeln jag läste detta i :tummenupp

Last edited:
Skypes kryptering är så pass avancerad att polisen i Italien fått stora problem då kriminella (maffian) börjat använda det. Det är i princip omöjligt att få ihop paketen för avlyssning igen. De hade gått till Skype och krävt tillgång till kommunikationen men fått avslag. Så säkerheten är nog på top.

edit:

Skyddet av datan i överföringen är inte problemet i sig men skall du ha vettiga vidokonferenser krävs lite hetare upplösning och bitrate än vad skype stöder. P2P tekniken har sina brister när det kommer till droppade samtal och skiftande uppkoppluingskvalisort beroende på vilken relay man råkar hamna bakom...

Bumpar tråden

- Någon som har fler tips på chat & videokonferens-programvara för att dels sköta kommunikation mellan enstaka kollegor men som även funkar bra för videokonferenser.

Polycom PVX kör jag med på jobbet. Finns en gratis testversion med full funktionallitet men med begränsningen på att man blir nedkopplad var 5e minut.

Nedladdning
http://www.polycom.com/forms/pvx_trial_sw.html

Info
http://www.polycom.com/products/tel..._conference_systems/personal_systems/pvx.html

Varför inte titta på

Microsoft Business Productivity Online Suite
Som innehåller
Exchange Online
Office Communications Online
Live Meeting
Deskless worker Suite

Och så köper man bara Live Meeting om man inte har behov av övriga moduler.
Ingen installation behövs eller annat jox
Bara att ansluta och köra.

edit:

Men lösenordet är ju en del i säkerheten och inte svårt att sno eller lista ut på annat sätt.

Behövs ju något i två steg med teknik liknande en bankdosa för att få lite säkerhet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti