Vid vilket kompressionstryck självantänder olika bränslen.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Som notisen lyder så undrar jag vid vilket kompressions tryck, bränslet självantänder.

Har letar o letat o hitar bara olika temperaturer det självantänds men inte vid vilket tryck.

Främst är frågan intressantast på 95, 96, 98, 99 oktan som är den vanligaste mack soppan.

Vätskor går inte att komprimera, men du menar bränsle/luft-blandning som i en dieselmotor ex.v?

Går det verkligen att svara på det utan att veta med vilken hastighet kompressionen sker ?

Oändligt sakta = ingen värme = ingen antändning ens med oändligt tryck (?).

Oändligt fort = massor av värme = antändning direCkt vid oändligt lågt tryck.

Det är så många parametrar som avgör, så trycket i sig är inte avgörande om det knackar eller inte.

Inte ens kompressionsförhållande avgör hur mycket bränslet står emot.

Mats

Jo jag vet att det är en svår fråga, men några snileblixtar finns de här på SH :)

O självklart är det bensin/luft blandning, så inte ren bensin bara för då klarar de betydligt högre tryck skulle jag tro.

Framst vad jag kollat runt o de jag läst mig till o sätt en del motorer så körs visa org motorer med komp uppot 14.8-15.5bar, har ej sätt nån som vart högre i komp i en standard motor, denna motorn körs på främst 95oktan.

Jo jag vet att det är en svår fråga, men några snileblixtar finns de här på SH :)

O självklart är det bensin/luft blandning, så inte ren bensin bara för då klarar de betydligt högre tryck skulle jag tro.

Framst vad jag kollat runt o de jag läst mig till o sätt en del motorer så körs visa org motorer med komp uppot 14.8-15.5bar, har ej sätt nån som vart högre i komp i en standard motor, denna motorn körs på främst 95oktan.

Det går att räkna på någotsånär i alla fall, men då behöver man veta ytterligare data.
Vilket blandningsförhållande, temp på motorn, temp på insugsluften, dynamisk kompression, slaglängd, cylinderdiameter, vändhöjd eller squish samt varvtal.
Då kan man komma i närheten av ett svar men sen finns det ytterligare faktorer som spelar in som inte går att räkna på, exempelvis formen på förbränningsrummet och kolvtoppen.

Nu blandar du ihop tyck och kompförhållande.

Precis som Westfield skriver så är det många parametrar som avgör när det börjar spika.

Mats

Att försöka räkna på trycket för självantändning är nära nog omöjligt utan simulatorprogram som kostar månadslöner och kräver datorkluster...

Av just den anledningen använder man sig av tumregler för max kompression vid en viss bränslesort och sen justerar man med högre fot/toppackningar när det detonerar...

:yoparty
Att försöka räkna på trycket för självantändning är nära nog omöjligt utan simulatorprogram som kostar månadslöner och kräver datorkluster...

Av just den anledningen använder man sig av tumregler för max kompression vid en viss bränslesort och sen justerar man med högre fot/toppackningar när det detonerar...

Du siter på ett svar som jag bara väntat på i stort sätt, vad är tumregeln vid vilken kompression en viss bränslesort klarar av ?

Bild går ju avgöra delvis i formen hur detonationen löper.

Bifogat

• P1050293.jpg
    P1050293.jpg
    224.3 KB · Visningar: 90
  • P1050294.jpg
    P1050294.jpg
    154.2 KB · Visningar: 78
Last edited:
Om det inte räker med endast bild så kan man få lite fackta om toppen, har mätt upp den de jag kunat mätta upp, förutom squise vinkel o dom grejerna volym svägningen.

Förbräningskammaren.
Borr 59.92-59.99
Däckhöjd 0.48
Squisebands brädd 9.43
Squiseband 31%
Toppens volym 7cm3
Toppens volym + t-stifthål 7.5cm3

Alla mätningar är gjorda med t-stifthålet inräknat utan den första för att bara få fram toppens volym.

Första talet är squise
Andra talet är kompression.
tredje talet är toppens volym cm3 med uppmät squise

Beräknad kompression med squise 0.0 23.0 ( 7.00 )
Beräknad kompression med tändstifthål 0.0 21.0 ( 7.50 )
Beräknad kompression med squise 0.7 17.2 ( 9.50 )
Beräknad Kompression med Squise 1.0 15.7 ( 10.5 )
Beräknad Kompression med Squise 1.5 14.4 ( 11.6 )
Beräknad Kompression med Squise 1.6 13.0 ( 12.8 )
Beräknad Kompression med Squise 1.7 12.4 ( 13.0 )
Beräknad Kompression med Squise 1.8 12.8 ( 13.5 )
Beräknad Kompression med Squise 2.0 11.6 ( 14.5 )

Last edited:
Om det inte räker med endast bild så kan man få lite fackta om toppen, har mätt upp den de jag kunat mätta upp, förutom squise vinkel o dom grejerna volym svägningen.

Förbräningskammaren.
Borr 59.92-59.99
Däckhöjd 0.48
Squisebands brädd 9.43
Squiseband 31%
Toppens volym 7cm3
Toppens volym + t-stifthål 7.5cm3

Alla mätningar är gjorda med t-stifthålet inräknat utan den första för att bara få fram toppens volym.

Första talet är squise
Andra talet är kompression.
tredje talet är toppens volym cm3 med uppmät squise

Beräknad kompression med squise 0.0 23.0 ( 7.00 )
Beräknad kompression med tändstifthål 0.0 21.0 ( 7.50 )
Beräknad kompression med squise 0.7 17.2 ( 9.50 )
Beräknad Kompression med Squise 1.0 15.7 ( 10.5 )
Beräknad Kompression med Squise 1.5 14.4 ( 11.6 )
Beräknad Kompression med Squise 1.6 13.0 ( 12.8 )
Beräknad Kompression med Squise 1.7 12.4 ( 13.0 )

Beräknad Kompression med Squise 1.8 12.8 ( 13.5 )
Beräknad Kompression med Squise 2.0 11.6 ( 14.5 )
Med reservation för att jag tolkar dina siffror fel....

Hade jag fått bestämma i detta fall hade du behövt en toppdesign som gav betydligt tightare squish utan att kompet går upp så förbannat kort sagt mer volym ovanför squishen. Misstänker dock att detta är svårt att få till då det är en moddad originaltopp. Problemet här är att man vill ligga på en squish på under 1mm men det är orimligt med en toppvolym på under 12,5 om du skall ha en chans att få det att gå på pumpsoppa. Roadracing 125or ligger mellan 10-11cm3 i toppvolym och då är det racesoppa och kompression på bristningsgränsen....

Som en lagom modig gissning är att åka med den komp jag har fetmarkerat i din text. Betänk dock att detta är en höftning då resten av motorn med pipor/tändning/portning/bestyckning påverkar lika mycket som det beräknade kompförhållandet....

Med reservation för att jag tolkar dina siffror fel....

Hade jag fått bestämma i detta fall hade du behövt en toppdesign som gav betydligt tightare squish utan att kompet går upp så förbannat kort sagt mer volym ovanför squishen. Misstänker dock att detta är svårt att få till då det är en moddad originaltopp. Problemet här är att man vill ligga på en squish på under 1mm men det är orimligt med en toppvolym på under 12,5 om du skall ha en chans att få det att gå på pumpsoppa. Roadracing 125or ligger mellan 10-11cm3 i toppvolym och då är det racesoppa och kompression på bristningsgränsen....

Som en lagom modig gissning är att åka med den komp jag har fetmarkerat i din text. Betänk dock att detta är en höftning då resten av motorn med pipor/tändning/portning/bestyckning påverkar lika mycket som det beräknade kompförhållandet....

Tack för lite kloka svar :)

Jo jag vet att disajnens form blir att man får använda upp mot 1.5-2mm i squise för att få ner volymen, skulle vart bätre om den skulle vart svarvad/gjuten/fräst på annat vis.

Men får tacka för svarena :)

Jo om jag själv fick bestämma skulle jag velat ha denna formen på förbräningskammaren.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back