Vid typbesiktning och besiktning

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Får man ha:

* Stålomspunnet
* ISR radialbromsar (handtagen)
* Regndäck (står inget på dom att de är olagliga att köra med på gatan, ananrs står det ju "not for road use" eller liknande)
* Bucklig tank?

Swedie skrev:
Får man ha:

* Stålomspunnet
* ISR radialbromsar (handtagen)
* Regndäck (står inget på dom att de är olagliga att köra med på gatan, ananrs står det ju "not for road use" eller liknande)
* Bucklig tank?

Stålomspunnet får du ha,
Däcken ska väl va DOT märkta :rolleyes:

En kompis återskapade en skrotförd hoj en gång(gsx1100-95)då fick han vid förfrågan svaret att"alla delar var tvungna att vara orginaldelar med suzukilogga o partnr".Men på regbesen senare så kollade dom inte på nåra såna prylar iaf.den hade olika färger på alla kåpor o tank o såg ut som en riktig tjålhoj.Gick igenom.Var dock viktigt med alla kvitton o papper på inköp.

Swedie skrev:
Får man ha:

1 Stålomspunnet
2 ISR radialbromsar (handtagen)
3 Regndäck (står inget på dom att de är olagliga att köra med på gatan, ananrs står det ju "not for road use" eller liknande)
4 Bucklig tank?
På helfordonsgodkända hojar:
Nej på allt utom tanken. Men 1, 2 och 3 går säkert igenom ändå.

På äldre hojar (icke helfordonsgodkända):
Nej på tofflorna. Inte 100% säker på vilket regelverk som styr men tror det är DOT som gäller. Men hursomhelst så får du inte ha regndäcken på. Men jag tror de går igenom ändå.

Det är ju som bekant skillnad på vad man får och vad som slinker igenom ändå.
Men varför åka regndäck på gata. Jag gissar att de får mycket kort livslängd, de lär väl gå för varma.

Jag ska inte köra regndäck på gatan, bara det att jag kom på att jag inte har några gatdäck liggandes utöver ett framdäck som kanske godkäns. Så inför besiktningen tänkte jag då ha regdäcken på, de har ju iaf mönster nog :hihi

Okej, antar det blir jobbigt då.. får väl byta tillbaka till originalbromsarna.

Nja, kom ihåg att jag skrev att det inte är ok med utbytta hejdare på en helfordonsgodkänd hoj men att det går säkert igenom ändå.

Jag håller med Robban - testa!

Men du bör ju inte komma in med däck utam dot-märkning. Det är ju att tigga om problem. Kitbromsar är fräckt - regndäck är bara olagligt.

Konsten med halvfula besiktningar brukar vara att smita igenom med halvfula funktionsdugliga lösningar, dock bör man undvika saker som är uppenbart trasiga eller olagliga. Vanligt sätt hetsa igång besiktningsgubbar(på bil iaf) brukar vara saker som kassa bromsar, tonade lampor, kassa däck osv ....medan glappa styrleder, taskig CO-halt, ett bra uddadäck, spricka i vindrutan kan gå igenom.

Tricket brukar vara att inte ge dom en anledning att börja skriva. På såna här objekt tycker jag att man brukar åka dit på ingen eller 10 anmärkningar.

Se till att den är ren, hyfsade lagliga däck och ett nogrannt monterat org avgassystem, ingen najtråd, inget som skramlar osv Sen tror jag inte att bromshandtag o skivor kommer vara något problem.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna