Vid köp av beg. hoj...

• Thread starter Thread starter JHE
  • Start date Start date

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Kan börja med att säga att jag inte läst igenom exakt alla trådar som finns, så om jag upprepar nånting så får ni ursäkta.

Det är så att jag är på g att köpa en hoj (min första)..har ca 75k att dra iväg.
Sporthoj har ju alltid varit en dröm sen man var liten kiddo..så jag är mest intresserad av att veta mer om den kategorin.

Vad ska jag tänka på vid köp av begagnat? ex. en R6(som jag är intresserad av) Finns det några återkommande fel på de olika årsmodellerna, isåfall vilka?

Berätta gärna vad ni vet om olika sporthojar, så vi noobs får nå kläm på saker och ting, och så att vi inte blir pålimmad med något vrak som någon duktig försäljare kränger på oss. :gnissla

Tack på förhand

75k är det med allt eller bara mc köp?
För 75k skulle jag titta på -04+, alla går som fan mindre kubik ju mer får du växla,
Försäkring 1000+++ beroende på.
Utrusting 15k++

Börja här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32757

Om du har modellspecifika frågor, prova de modellspecifika trådarna här: http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=88

Förstod nästan att det skulle finnas fler trådar ang detta. Tack för länkarna iaf. :)

75k är det med allt eller bara mc köp?
För 75k skulle jag titta på -04+, alla går som fan mindre kubik ju mer får du växla,
Försäkring 1000+++ beroende på.
Utrusting 15k++

Hittar jag en hoj jag vill ha för 74999:- så tar jag den, sen får man väl tokspara ännu mer till skinnställ och allt det där. (ännu några månader till säsong här uppe i isbjörns landet)
Har suttit och kollat en massa reg.nummer på trygghansas "prisberäknare", Och det e ju som inte billigt med försäkringar, speciellt till nyare modeller. Men då har jag bara kollat trygghansa, inte alls någon annan, tänkte att man kunde få ett humm av priset iaf, sen om man fastnar för nån speciell så kan man väl ringa runt till alla andra bolag.

Last edited:
Förstod nästan att det skulle finnas fler trådar ang detta. Tack för länkarna iaf. :)

Hittar jag en hoj jag vill ha för 74999:- så tar jag den, sen får man väl tokspara ännu mer till skinnställ och allt det där. (ännu några månader till säsong här uppe i isbjörns landet)
Har suttit och kollat en massa reg.nummer på trygghansas "prisberäknare", Och det e ju som inte billigt med försäkringar, speciellt till nyare modeller. Men då har jag bara kollat trygghansa, inte alls någon annan, tänkte att man kunde få ett humm av priset iaf, sen om man fastnar för nån speciell så kan man väl ringa runt till alla andra bolag.

ställ den och försäkra den på farsan! :notme

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93056&highlight=twinsucker

Ett tips är att köpa Bike Begguide, där står en hel del vettigt. Lycka till med hojletandet. :tummenupp

Och ja, ring runt till ALLA försäkringsbolag och jämför premierna och villkoren. Lite mekigt men det sparar du garanterat pengar på.

Länken till den tråden du skicka var precis det jag letade efter, thx a lot :tummenupp

det är inte tillåtet att skenförsäkra :ajjabajja :mattias :fakta

Hahaha, det är lugnt, vet knappt hur farskapet ser ut ;)

Last edited:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93056&highlight=twinsucker

Ett tips är att köpa Bike Begguide, där står en hel del vettigt. Lycka till med hojletandet. :tummenupp

Och ja, ring runt till ALLA försäkringsbolag och jämför premierna och villkoren. Lite mekigt men det sparar du garanterat pengar på.

Glöm inte att se till att få offerterna skriftligt! Man läser ofta här om folk som får höra att "Näe, han/hon var ny här. Det kostar dubbelt så mycket" när de väl skall slå till.

Låter exakt som mig för ett par veckor sedan. Samma pengar och intresserad av samma hoj (R6).

Du kan få en R6'a -06 för 75000:- och det blev mitt val. Tycker INTE det är värt att köpa en -05'a. Hiskeliga priser på blocket för en modell som känns gammal. Hellre den nya modellen med nytt, råare utseende.

När det kommer till försäkringar så fick jag pris på helförsäkring allt ifrån 41500:- till 14400:-/helår (självklart säljer du hojen efter 6 månader och halverar den kostnaden ;)), är 28 år och bor i en håla. Ring alla bolag (fick mitt lägsta pris på sista bolaget jag ringde och som jag inte trodde va lönt att ringa till). Nämn att du har eget låst garage och all säkerhetsutrustning så kan det bli lägre pris. Kan även få lägre pris om du har hemförsäkring och ev. bilförsäkring i samma bolag åxå. Blir försäkringen helt åt helvetes dyr så finns inget annat än att göra en "fuling" eller köra med halvförsäkring.

Last edited:
Låter exakt som mig för ett par veckor sedan. Samma pengar och intresserad av samma hoj (R6).

Du kan få en R6'a -06 för 75000:- och det blev mitt val. Tycker INTE det är värt att köpa en -05'a. Hiskeliga priser på blocket för en modell som känns gammal. Hellre den nya modellen med nytt, råare utseende.

När det kommer till försäkringar så fick jag pris på helförsäkring allt ifrån 41500:- till 14400:-/helår (självklart säljer du hojen efter 6 månader och halverar den kostnaden ;)), är 28 år och bor i en håla. Ring alla bolag (fick mitt lägsta pris på sista bolaget jag ringde och som jag inte trodde va lönt att ringa till). Nämn att du har eget låst garage och all säkerhetsutrustning så kan det bli lägre pris. Kan även få lägre pris om du har hemförsäkring och ev. bilförsäkring i samma bolag åxå. Blir försäkringen helt åt helvetes dyr så finns inget annat än att göra en "fuling" eller köra med halvförsäkring.

Kan man kanske få namn och nummer till det bolag du fick det priset av? :)
Har tänkt på det där med halvförsäkring..ska man köpa en nyare, speciellt något större än 600 så blir priserna vansinniga, känns nästan mer vettigt att kanske ta en rövare och hoppas på att man inte totalkvaddar

tycker det verkar illa att det är det råare utseendet i stället för den nyare tekniken som avgör.....
Det är ju ganska mycket mer som skiljer än just utseendet mellan -05 och -06.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd