Vid inlösen av hoj, hur funkar det med...

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Eftermarknadsgrejer... ?

Har en KTM Duke från 09 som var med om en liten olycka för några veckor sedan. Har fått ok från försäkringsbolaget att lämna in den på verkstad, och nu funderar jag på om jag ska slänga på orginalsystemet eller låta mitt akra helsystem sitta kvar.

Om de skulle få för sig att lösa in den, får jag då lite extra för akran? kostar ju ändå en bra bit över 10k nytt... På blocket skulle jag väl knappt få mer än några tusen, vilket hade känts surt.

Någon som vet hur de värderar en sådan grej? Någon med erfarenhet?

Har ingen avsikt att suga ut FB, men vill ju förlora värde på grejerna bara för att en bilist svänger utan att kolla i backspegeln...

Jag tror nog du kan plocka bort akrat om det klarade sig och montera dit originalsystemet istället.
Enklast är väl om du hör med din handläggare men jag har för mig att man oftast inte får så mycket mer för avgassystemet även om det är en akra.

Är akrat repat och du vill ha det bytt eller? Om inte montera på originalburkarna, fbolaget betalar inte 5kr mer i ersättning för dina aftermarketgrejer om de löser in cykeln.

Dom betalar nästan garanterat dig inget extra för "Lull-Lull" men du har däremot rätt att plocka av allting om du nu löser in den, OM du kan ersätta allt du plockar av med original saker.:tummenupp

tack så mycket!

Nu blev det tyvärr inlösen av hojen ändå... Tycker dock att jag har blivit erbjuden på tok för lite för hojen. motsvarande hojar ligger på blocket för mins 10 000 mer. Visst, lite prutmån på blocket, men det är ändå för långt ifrån verkligheten. Ska ta FB i örat sedan och se vad de kan erbjuda...

tack så mycket!

Nu blev det tyvärr inlösen av hojen ändå... Tycker dock att jag har blivit erbjuden på tok för lite för hojen. motsvarande hojar ligger på blocket för mins 10 000 mer. Visst, lite prutmån på blocket, men det är ändå för långt ifrån verkligheten. Ska ta FB i örat sedan och se vad de kan erbjuda...

Går alltid förhandla upp deras första erbjudande. De försöker ju pruta de också.

Har du kvitto på eftermarknadsprylarna ska det inte vara några problem, med visst åldersavdrag.

Sådant här brukar stå i FÖRSÄKRINGSVILLKOREN. Är det någon annan som är vållande så ska dennes trafikförsäkring täcka skadorna.

Rent generellt så ersätter bolaget dig för en motorcykel av samma årsmodell och skick. Oavsett extrautrustning.
Om du exempelvis hade väskorhållare på hojen och det finns hojar ute med väskhållare så blir det det som gäller.
Om det är utrustning som är så ovanlig att det är osannolikt att du skulle få tag på en hoj med utrustningen så kan dom ibland ersätta lull-lull men det sker med åldersavdrag.

Som om du har för avsikt att ersätta hojen med en likvärdig och vill ha samma extras som på din nuvarande så skruva av det och sätt på original innan du lämnar in den om det blir inlösen. Då slipper du stå på verkstaden och skruva. Lämnar du in den med dina extras och det blir inlösen så låter bolaget dig troligen montera av dom om du kan ersätta med original men det är inte säkert.

Blir det inlösen så kommer dom att höra av sig till dig med ett erbjudande. Sen får ni förhandla. Se till att ha kollat upp vad likvärdiga hojar ligger i pris så du har torrt på fötterna. Ligger det hojar som är billigare ute på blocket så se till att ha motivering till varför dom skulle vara extra billiga.
Då kan du få upp priset lite.

Jag har själv nyligen fått min hoj inlöst efter att en snubbe i en lätt lastbil som kom bakom inte tyckte att det var en bra idé att stanna när vi stod still i en bilkö.

Kommer du inte överrens med bolaget så tänk på att de flesta(alla?) bolag erbjuder sig betala för värdering av representant från svenska handelskammaren om denne kommer fram till ett högre bud än vad du fått.

P.g.a. ett rådjur så fick jag en bil skrotad för några år sedan. Den var helförsäkrad så det blev inlösen. Det var fritt fram för mig att tömma bilen på delar jag ville behålla innan den skickades till skroten. Nu satte jag förstås inte igång o skruva av skärmar o backspegel men radion, och allt som var någorlunda löst (verktyg, domkraft etc. etc.) var det fritt fram att plocka ur vraket. Efter att självrisken var dragen så fick jag dessutom 5000 kr mer för bilen än vad jag köpt den för 3 veckor tidigare. :) Min bästa fordonsaffär någonsin! :D

P.g.a. ett rådjur så fick jag en bil skrotad för några år sedan. Den var helförsäkrad så det blev inlösen. Det var fritt fram för mig att tömma bilen på delar jag ville behålla innan den skickades till skroten. Nu satte jag förstås inte igång o skruva av skärmar o backspegel men radion, och allt som var någorlunda löst (verktyg, domkraft etc. etc.) var det fritt fram att plocka ur vraket. Efter att självrisken var dragen så fick jag dessutom 5000 kr mer för bilen än vad jag köpt den för 3 veckor tidigare. :) Min bästa fordonsaffär någonsin! :D

Kan inte varit värd mycket om det bli inlösen för ett rådjur. Alternativt klen bil och big ass rådjur.

Rensa..

Jag har bara gjort en sån sak en gång men jag rensade allt av värde. Ryckte eftermarknadsfotpinnar och slängde på nya ur påsen, el, akra, dyra kåpskruv, styrdämpare osv..

De betalar inte en krona mer för att en hoj är fullschmetad med grejer, då känns det inte fel att behålla schmetet när man släpper iväg hojen heller. :)

Kan inte varit värd mycket om det bli inlösen för ett rådjur. Alternativt klen bil och big ass rådjur.

Ja int ´va det en ny merca int´. Det var en 12 år gammal mazda 323f och ett rådjur som träffa mitt över pop-up-lyset i 100 km/h. Det var rätt så många prylar av såväl rådjur som bil som spreds över vägen.

Fick min hoj inlöst nu på sommaren och jag fick ett lågt bud först. Påpekade att min hoj var fräschare och hade mer lull lull än de andra och fick på det viset upp priset med några tusenlappar. Jag fik upp priset pga att jag hade ganska fräscha däck, miniblinkers, eftermarknadsljuddämpare med de på blocket då saknade sådana här saker.

Man kommer aldrig få full pris för utrustningen, men att säga att de inte bryr sig om dem eller att de inte ersätter för dem är fel. Tanken är att du ska få en likvärdig hoj för summan du får, kan du inte få det så får du argumentera. Därmed inte sagt att du med den summan får full pris för allt du monterat.

Min vän körde omkull på sin hoj förra sommarn, en glidare med mycket bytt till eftermarknadsdelar och FK reparerade och eller bytte ut samtliga skadade delar mot nya, oavsett om de var fabriksmonterade eller ej.

Så de tar visst hänsyn till vilka delar som sitter på, men de kommer inte erbjuda fantasisummor för dem.

Man kommer aldrig få full pris för utrustningen, men att säga att de inte bryr sig om dem eller att de inte ersätter för dem är fel. Tanken är att du ska få en likvärdig hoj för summan du får, kan du inte få det så får du argumentera. Därmed inte sagt att du med den summan får full pris för allt du monterat.

Min vän körde omkull på sin hoj förra sommarn, en glidare med mycket bytt till eftermarknadsdelar och FK reparerade och eller bytte ut samtliga skadade delar mot nya, oavsett om de var fabriksmonterade eller ej.

Så de tar visst hänsyn till vilka delar som sitter på, men de kommer inte erbjuda fantasisummor för dem.

Jag fick en Husaberg inlöst efter att jag kramats med ett rattfyllo. Öhlins TTX fram+bak, Alpina slanglösa hjul, ISR skiva+ok+pump,helsystem i titan. Kort sagt där satt grejer för 70kkr monterade. Enl bolaget var det ungefär samma sak som en FE 570 i standardutförande och de ville betala därefter. De kunde tänka sig att bjuda 5kkr mer för extrautrustningen då den ej ansågs signifikant påverka priset. Och detta var efter att jag överklagat och förhandlat till leda...

Jag sätter en hel del på att de värderar ett helsystem till en BigMac med plusmeny ungefär:glömdet

Jag fick en Husaberg inlöst efter att jag kramats med ett rattfyllo. Öhlins TTX fram+bak, Alpina slanglösa hjul, ISR skiva+ok+pump,helsystem i titan. Kort sagt där satt grejer för 70kkr monterade. Enl bolaget var det ungefär samma sak som en FE 570 i standardutförande och de ville betala därefter. De kunde tänka sig att bjuda 5kkr mer för extrautrustningen då den ej ansågs signifikant påverka priset. Och detta var efter att jag överklagat och förhandlat till leda...

Jag sätter en hel del på att de värderar ett helsystem till en BigMac med plusmeny ungefär:glömdet
och längre upp skrev en kille som fick ut mer än vad bilen var värd.
Kommer alltid finnas extremvarianter åt bägge håll, men den absolut största massan får ett rimligt pris för sina fordon och saker.
Tar jag mitt eget exempel så ja, sakerna var värda mer än vad jag fick upp priset på inlösen, men jag hade knappast kunnat få högre pris om jag sålde hojen den dagen. Du hade otur och hade saker värda 70kkr på din hoj, men den summan hade du aldrig kunnat få ens på blocket såvida du inte hade slaktat din hoj och inte ens i det fallet hade det gått jämnt ut, utan gått en hel del back. Men ja, att få 5k för alla dem sakerna är jävligt retsamt minst sagt, men hur mycket hade din hoj gått på blocket om du sålt det dagen innan du krockade?

Känner en som körde på ett rådjur med en rätt ny bil vilket resulterade i en kass framlampa och grill..
Dock så fick airbagsystemet fnatt så bilen blev skrotad.
Så jo en dyr bil kan bli inlöst på grund av ett rådjur

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...