vid en olycka...

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Med tanke på filmen i tråden bilar är hårde.

Jag kollade på filmen... Tänker inte dra upp rätt eller fel handlade.. vara eller icke vara av filmen.. Tänkte istället att vi kunde ta lite lärdom.

Mina funderigar:
Jag är på något sätt med vid en olycka.
Mc-föraren/passagerare ligger livlös på vägen iklädd full mundering.
Att se till att andningsvägar och så är fria det finner jag som prio 1.

Men vad är bäst sen.. Låta personen vara med hjälm på eller?
Risk för nack och ryggskador som förvärras om man tar av hjälmen, Men det är kankse bättre att ha en skada än att förlora livet...
Hjärtmasage... Om det finns stor risk för bröstfrakturer,,,kankse punkterad lunga.. Hjärtmasage i det läge?

Någon som har koll på detta?
Fyll gärna på med frågor och funderingar... Så kanske vi kan få fram svar som någon gång räddar en mc-kamrat

//SENSEI

Du ska alltid rädda liv i första hand! Skadorna kommer i andra hand....

SENSEI skrev:
Har läst det tidigare men även nu...

Men vad jag kan se så finns det inget om hjärtmasage....

Tyvärr är resultaten vid hjärtmassage på offer för "trubbigt våld", dvs de flesta trauma, mycket dåliga. Den standard som idag gäller för ambulansfolk (PHTLS) säger tom att det är ok att avstå från återupplivningsförsök på patienter utsatta för sådant våld som saknar puls och andning då ambulansen anländer.

Dock är det skillnad om det istället gäller "penetrerande våld", dvs vasst föremål som gått igenom bröstkorgsväggen. Här är resultaten något bättre om man kan få pat. snabbt till operation efter HLR.

OBS gäller alltså traumapatienter, ej att förväxla med tex hjärtstopp vid hjärtsjukdom då givetvis hjärt-lungräddning alltid skall påbörjas.

I övrigt se länken till Ambulans´ tråd ovan. Den tråden säger i stort sett allt du behöver veta.

Last edited:
Lyft på visiret.. andas personen så ska du inte göra nånting överhuvudtaget, eftersom du med mycket stor risk kommer att åsamka din kamrat skador genom att förflytta /vända / ta av hjälm osv... stoppa trafiken i stället, och se till att denne ligger stilla.

Kinematiken säger att personer inblandade i mc olycka troligen har dödliga invärtes skador.

SENSEI skrev:
Med tanke på filmen i tråden bilar är hårde.

Jag kollade på filmen... Tänker inte dra upp rätt eller fel handlade.. vara eller icke vara av filmen.. Tänkte istället att vi kunde ta lite lärdom.

Mina funderigar:
Jag är på något sätt med vid en olycka.
Mc-föraren/passagerare ligger livlös på vägen iklädd full mundering.
Att se till att andningsvägar och så är fria det finner jag som prio 1.

Men vad är bäst sen.. Låta personen vara med hjälm på eller?
Risk för nack och ryggskador som förvärras om man tar av hjälmen, Men det är kankse bättre att ha en skada än att förlora livet...
Hjärtmasage... Om det finns stor risk för bröstfrakturer,,,kankse punkterad lunga.. Hjärtmasage i det läge?

Någon som har koll på detta?
Fyll gärna på med frågor och funderingar... Så kanske vi kan få fram svar som någon gång räddar en mc-kamrat

//SENSEI

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...