Vid däckbyte

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Ska i morgon byta bakdäcket hos Malå gummiverkstad, dock har jag köpt däcket hos mcdackonline. (skillde 900kr i pris rakt av)
Lovade att komma med fälgen lös, så att dom bara behöver sätta den i däckmaskinen direkt.
Jag undrar om man behöver ta lös bromskiva och drevet?
(Har aldrig ens sett på ett mcdäcksbyte tidigare):-p
Tacksam för svar.

Sledneck skrev:
2346280 Ska i morgon byta bakdäcket hos Malå gummiverkstad, dock har jag köpt däcket hos mcdackonline. (skillde 900kr i pris rakt av)
Lovade att komma med fälgen lös, så att dom bara behöver sätta den i däckmaskinen direkt.
Tacksam för svar.

Du behöver inte ta lös något av dom men drevet sitter väl inte fastskruvat
i fälgen så det kan du troligtvis bara rycka loss.

Mvh.@anderz

Sledneck skrev:
2346280
Tacksam för svar.

Gjorde samma procedur idag och drevet faller i princip loss av sig självt. :tummenupp
Med bromsskivan kvar så var det inga problem för däckkillen. :)
Förutom att han glömde att sätta dit pluppen över ventilen. :hihi

Däremot så var det ett väldans meckande innan man fick tillbaka hjulet på hojen igen. :näsblod
Jag tror det är väldigt mycket enklare med centralstöd eller i varje fall ett depåstöd.

Sledneck skrev:
2346280 Ska i morgon byta bakdäcket hos Malå gummiverkstad, dock har jag köpt däcket hos mcdackonline. (skillde 900kr i pris rakt av)
Tacksam för svar.

Se till att få ventilen utbytt på samma gång.

Om jag får låna din tråd lite, vad är normalt att betala för ett däckbyte om man kommer in med fälgen lös..

Jag har köpt ett däck också på däck-online och var ju inte så populär när jag ringde och frågade om pris på bytet.. men till slut blev det 300.-

Hur gör man om cykeln saknar centralstöd o man inte har depåstöd..några bra tips??

amazonsport skrev:
2346966
Jag har köpt ett däck också på däck-online och var ju inte så populär när jag ringde och frågade om pris på bytet.. men till slut blev det 300.-

Ska inte kosta mer än max 150kr ink. balansering, jag tar 100kr....:tummenupp

Låter bra men jag bor en bit från dig..borta vid Blekingegränsen..blir lite dyrt med soppan..synd

Jag bytte däck bak på min blackbird idag.

använde en domkraft under svingfjädern och sen ställde den på sidostödet, och där stod den helbra. Tog loss däcket komplett med skiva och drev och gled till en gumminisse i närheten som tog en hundring rakt av, även fast ja kom med ett löst däck (inhandlat på MC online, men de höll ja såklart käft om) och sen smällde jag tillbaka däcket. Allt tog knappt 1 timme från att ja börja tills hojen stod på backen igen , monterad och klar. Och då har ja aldrig gjort de där förut.:tummenupp

Tack för tipset, då ska jag göra så.. undrar lite om man måste balansera eller inte? Har läst många trådar där svaren går isär!!

amazonsport skrev:
2347041 Tack för tipset, då ska jag göra så.. undrar lite om man måste balansera eller inte? Har läst många trådar där svaren går isär!!

mitt däck satte han i maskinen och de visa sig att han inte behövde balansera. Så uppenbarligen har han monterat de helt korrekt, fälgen är helt rak och likaså däcket. Ja tror väl inte att de finns nått direkt svar på om de ska balanseras lr inte, men dock gör väl alla de som monterar på ett däck, de ingår ju i proceduren. Sen hur vida man måste lr inte är väl upp till hojägaren?
har man grejer till att montera ett däck på en fälg har man nog me största sannolikhet en balanseringsmaskin att tillgå också. De är va ja tror!

Back