Vid bromsning

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Vid en kraftig inbromsning alt. "tvärnit" hur gör ni?

Jag vill bli bättre på att stanna snabbt då det behövs ute i trafiken. Jag fegar lite för jag vill inte låsa framhjulet och åka i backen, har lite svårt att känna vart gränsen går. Vet inte om det beror på att jag inte vill gå omkull när man övningsbromsar eller om det för för att jag inte är tillräckligt duktig. :va

Så åter till frågan, Några bra tips?

/M

hitta en bra öde plats att öva på? eller så BKK kurs för SMC. funkar bra..:)

Börja mjukt och nyp hårdare och hårdare, när bakhjulet lättar lite så är det väl så effektivt som det bara går.

hitta en bra öde plats att öva på? eller så BKK kurs för SMC. funkar bra..:)

Har övat då och då på en parkering som är tom vid en viss tid...
Men som sagt känner jag inte för att dra omkull vid en övnings inbromsning då jag känner att jag inte behärskar en tvärnit till 100% (slipper gärna kommentarer om att man inte kan bromsa ska man inte köra) men bromsa kan jag, men kanske inte en riktigt kraftig inbromsning tror jag iaf inte att jag kommer behärska vid det tillfället det behövs.

BKK kurs var hålls den?

Börja mjukt och nyp hårdare och hårdare, när bakhjulet lättar lite så är det väl så effektivt som det bara går.

Jo de klart, men känns som att chansen att hjulet ska "slås" undan att greppet ska släppa med andra ord är ganska stor?

Min körskolelärare gillade inte att man gjorde om man gjorde så. Tänk på all sträcka man avverkar ibörjan då man inte bromsar fullt.. fast du kanske menar att man ska göra så för att hitta var gränsen går?

Sen tror jag att det är lättare att gå ikull om man låser upp framhjul i låg fart än högre, det sa iaf. min lärare. Vilket det borde finnas risk för om man bromsar hårdare och hårdare...

Till trådskaparen; om du bor i Stockholm så kan du ta dig till Barkarby de dagar det är "fri körning" för de brukar ha broms område där man kan träna o få tips.

Nope.. Krama ur som en trasa..... Mjukt, distinkt å hårt. Släpp sedan efter (alltså inte hårdare å hårdare). Man kan inte ta in missad bromssträcka i slutet av bromsningen, men man kan släppa på bromsen om man bromsat för hårt....

Jag menar ju att man inte ska nypa fullt på direkten, det har jag lärt mig :p Jag vurpade dock inte, utan nyp försiktigt, få vikt på framhjulet och sedan hårdare. Detta sker ju under typ en halvsekund eller nått. Men bara så att man inte våldar på frambromsen direkt.

Är väldigt liten risk att du låser däcket i högre farter om du har varma däck! är först när du kommer ner i fart som riskten blir större.

Tja. Jag nyper fullt om jag behöver stanna snabbt. Servoassisterade bromsar och ABS är bra :yoparty

men har man ABS så är det en helt annan fråga, antar att trådskaparen inte har abs eftersom han antagligen inte skulle frågat då..

Ett snabbt mjukt tryck först så hojen får "sätta sig" sen är det bara att fortsätta krama med allt vad du har för att ev släppa av lite i slutet om du skall ned till 0 kmh.

Så har jag för mig att dom sa då jag tog mitt kort.

Ett tips

Tänk på att låsa ihop knäna ordentligt när du bromsar. Det ger effekten att du tar upp en större del av krafterna genom benen och inte händerna. Skapar mer finkänslighet i muskulaturen i händerna för att dosera bromskraften.

ta i bestämt och resolut, samtidigt som du lättar lite på rumpan, släpp sedan efter lite så du inte slår runt framåt, och buga hövligt efter applåderna när du stannat och bakhjulet landat på asfalten igen :D

Det är knepigt, för hur mycket du än övar så kommer du i en paniksituation i alla fall inte att göra rätt såvida du inte övat in det så att det sitter. Det du kan syselsätta dig med är att köra jättenära bilen framför i stadstrafik. Då kommer du att få öva en hel massa.

Eller så övar du på nån avskild plats tills du känner dig säkrare. Prova att låsa framhjulet och kolla hur det känns. Att låsa bakhjulet är skitlätt, det blir ju som att göra stoppsladdar med trampcykeln som man gjorde som barn. Att låsa framhjulet är som alla vet jätteobehagligt och förenat med direkt livsfara. Fast som med allt annat så vänjer man sig. Ut och låsa framhjulet, eller snarare ut och låt bli att låsa framhjulet fast nästan.

Sen finns det en rad gamla sanningar om sånt här. Titta dit du vill åka, inte på det du håller på att köra på. Att alltid ha fingrarna på bromsen sparar dyrbara bråkdelar av en sekund, osv.

När du kommer till punkten då du tänkt bromsa ska du trycka på bromsen riktigt hårt. Många trycker mjukt, lite hårdare , lite hårdare. Men det är ju faktiskt så att ju saktare man åker desto lättare är det att låsa framhjulet.

Prova att åka lite grusväg och lås fram / bakhjul tyckte jag var skönt för att känns hur det kändes med sportcykel. Men är ju helt ovan på mc kanske det är dumt.

Upp med blicken, tryck dina knän ordentligt hårt i tanken, avbelasta armarna med hjälp av benen i tanken och dina ryggmuskler (du ska kunna ta bort ena armen i inbromsningen).

Vid en effektiv inbromsning med r6an så är det ingen ide att använda bakbromsen nästan.

Precis samma som på grusväg, om du håller löst i styret så kan du bara släppa frambromsen kvickt om du låser framhjulet och ta om taget om frambromsen igen (gå på bromsen igen).

Last edited:
Överdramatisera inte faran med låsning nu.
Visst. Toklåser du framhjulet i 130 så kommer du kanske att göra en ganska smärtsam kullerbytta med hojen men om du bromsar kontrollerat är du inte körd.

Huruvida hojen ställer sig på framhjulet eller får framhjulssläpp beror ju lite på däcktemperatur, asfaltens beskaffenhet och vilken cykel du har.
Min egen hoj får framhjulssläpp om däcken är kalla men lättar på bakhjulet om däcken är varma och asfalten bra.

Du nyper fast och bestämt om frambromsen. Det ska ta under en halv sekund att komma till full bromskraft. Men det ska inte gå för fort heller. Då hinner inte cykeln komprimera framgaffeln och lägga över tyngd på framhjulet så att du har tillräckligt tryck där för att ta upp bromskraften.

Bromsar du för hårt så att du känner att bakhjulet lättar eller framhjulet börjar släppa så lossar du lite på greppet så att framhjulet återfår greppet eller bakhjulet kommer tillbaka till marken.
Det är inte så farligt under förutsättning att du korrigerar ganska snabbt. Bromsar du för hårt och sedan inte släpper så gör det naturligtvis ont men man är inte körd bara för att man råkar bromsa lite för hårt om man bara korrigerar lite.

Testa på en raksträcka utan trafik och kör om och om igen och leta optimal bromskraft. Efter ett antal gånger (ganska många) lär man sig få in känslan för vad som är max bromskraft. Då kan du bromsa med gnällande framhjul utan att av misstag göra en wheelie eller få framhjulssläpp.

Det bästa är att ta bromslektioner hos en körskola - bättre att bromsa omkull med deras hoj och kläder än sina egna...

Dessutom blir man bra på att bromsa!

Du kramar bromsen kraftigt men mjukt. Succesivt ökande tryck.
När det börjar "pupma" i framgaffeln, då släpper du efter, för då ligger däcket på gränsen till låsning. Tänk på att ju lägre hastighet, desto större risk för låsning...

Vid höga hastigheter, får du bättre bromsverkan genom att sitta kvar, röven bakåt o hängandes på tanken, istället för att resa dig upp. Då förlänger du hävarmen du o hojen utgör, men sedan får man ju resa sig. Om detta tvistar nog di lärde...

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back