Vid ansvarsskada burkar man få kräva/krävas personligen på självriksen?

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Efter en olycka och mycket tjafsande/pappersarbete är ärendet slutligen behandlat.

Blev dömd som skyldig till olyckan (Inget problem full förståelse för det. Ej mc relaterad.). Idag damp det ner en kopia på beslutet som skickade till den andra inblandade. Där det står att han personligen ska kräva mig på självrisken.

Det sista känns olustigt. Hade känns bättre om mitt f-bolag hade ersatt han och sen begärt betalning. Nu sitter man väntar på att bli kontaktad med betalningskrav. Skulle själv inte tycka det kändes så kul att få kräva någon annan personligen på det sättet.

Brukar det Gå till så här?

(Ber om ursäkt om detta behandlats alltför ofta innan. Var god ignorera detta om så är fallet.)

Självrisken betalas väll ,som UT sa, till ditt försäkringsbolag?
Sen får ju dom sköta allt med motpartens bolag.

Citerar brevet jag fick idag.

"Vår försäkringstagares självrisk som är 1000 kr måste Du kräva direkt från honom."

"Kopia på detta brev skickas till...."

Så enligt kopian jag fått så kommer han begära mig på självrisken. Detta moment känns fel och borde gå via f-bolaget tycker jag.

är det inte likadant som i våldsbrott? :va
vid misshandel och dylikt så betalar man direkt till offret.
så var det då för mig när jag gjorde nå dumt.
vet ej hur det är med såntdära

grömpa skrev:
är det inte likadant som i våldsbrott? :va
vid misshandel och dylikt så betalar man direkt till offret.
så var det då för mig när jag gjorde nå dumt.
vet ej hur det är med såntdära
Jo så vet jag att det var med en kompis som blev misshandlad. Har för mig hans kompisar fick hälsa på misshandlaren o "övertala" denna att betala pengarna... Men tror han hade någon försäkring till slut som gjorde att han fick ut pengarna från försäkringsbolaget ändå, men någe skumt va det iallfall :va ...

Tycker också att det borde gå genom försäkringsbolaget. Är ju inte roligt att behöva kräva pengar av någon som kanske börjar opponera sig. Han vet ju inte att du är en trevlig kille (för det är du väl?).

Varför inte kontakta honom och be honom styrka sin självriskkostnad, och sen betala?

chrilla skrev:
Tycker också att det borde gå genom försäkringsbolaget. Är ju inte roligt att behöva kräva pengar av någon som kanske börjar opponera sig. Han vet ju inte att du är en trevlig kille (för det är du väl?).

Varför inte kontakta honom och be honom styrka sin självriskkostnad, och sen betala?

Kontakten med honom är inte direkt ett problem. Antar han ringer om någon dag (man kan ju ge han en chans att hinna läsa brevet med). Då ber jag helt enkelt om kontonumer och för över summan direkt (internetbank/telefonbank).

Blev bara lite fundersam på om det är så här det går till. Menar om man hamnar i en sån situation själv och tvist uppstår, då är det sista man vill ringa/besöka perssonen själv och kräva in pengar.

(Han har redan tidigare nämt att hans självriks är på 4000 och han vill ha den summan.)

hulkenstrong skrev:
Kontakten med honom är inte direkt ett problem. Antar han ringer om någon dag (man kan ju ge han en chans att hinna läsa brevet med). Då ber jag helt enkelt om kontonumer och för över summan direkt (internetbank/telefonbank).

Blev bara lite fundersam på om det är så här det går till. Menar om man hamnar i en sån situation själv och tvist uppstår, då är det sista man vill ringa/besöka perssonen själv och kräva in pengar.

(Han har redan tidigare nämt att hans självriks är på 4000 och han vill ha den summan.)

Helt rätt! Alltid viktigt att göra rätt för sig.

Håller med om att det låter orimligt, man kan ju ha både fysiska och fysiska men som gör att pengaindrivning inte prioriteras i första hand.

Trist för dig också detta. Alla kan ju göra ett misstag. :)

UrbanTiger skrev:
Vadå 4000:- hans självrisk ?

Om du är vållande går det väl på din trafikförsäkring.. inget annat :va

Ja just det, vad tänkte jag på?

Sätt åt den fan!!!!!! :mad:

Det går på min ansvarsdel (hemförsäkring) som täcker hans bilskador (eller ja beslutet blev 1/3) och jag ska stå för 1000 kronor (min självrisk). Den summan ska han kräva direkt av mig. Dem resterande 1/3 av kostnaderna ska han ta upp med mitt försäkringsbolag.

För att slippa missförstånd. Olyckan innebar jag cykel, han bil. Jag lever, hans bil behöver putsas upp.

Så försäkringar inblandade är hans trafik (redan fixat och utbetalat för mina sjukhus kostnader) och min hemförsäkring (ansvarsdel som täcker hans bilskador.)

UrbanTiger skrev:
Då har du förhoppningsvis en ansvars och olycksfalls del i din hemförsäkring. Du nyttjar den om hans krav överstiger dina självriskkostnader... du ringer ditt försäkringsbolag och kollar :tummenupp

Det går på min hemförsäkrings ansvarsdel. Olycksfallsförsäkring täcker inget sådant. Har även en sådan och var på väg hem från en ams kurs och täckt av deras olycksfallsförsäkring med.

Allt är löst redan. Enda som choka lite var där det står att självrisken ska krävas in personligen. Trode att f-bolag tog den biten.

Last edited:
lilltryne skrev:
Jo så vet jag att det var med en kompis som blev misshandlad. Har för mig hans kompisar fick hälsa på misshandlaren o "övertala" denna att betala pengarna... Men tror han hade någon försäkring till slut som gjorde att han fick ut pengarna från försäkringsbolaget ändå, men någe skumt va det iallfall :va ...

jag erkände att jag varit en elak liten
pojke och betalade snällt mina böter. :huvet
men men det kostar att ha roligt. :rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...