Vice Riksbankschef föreslår bankomatavgift

Sparbanken var väl sist med att slopa uttagsavgiften? Vill minnas att det var 3kr fram tills för en 15 år sen.

Mig veterligt har det aldrig funnits någon uttagsavgift i Sverige, Sparbanken ville införa en sådan avgift för sisådär 15 år sedan, men då sa L-O facken att "då väljer vi en annan bank för våra medlemmar"
Det blev ingen uttagsavgift den gången.

Rätt väg att gå är att slopa kortavgiften på 3 spänn först, och sedan lägga den på uttagsautomaterna sedan.

Jag betalar årligen en avgift för mitt betalkort, alla handlare betalar för sina terminaler + 3spänn varje gång dom drar mitt kort, därför vill många handlare inte dra kort på små summor, altså måste jag fortfarande ta ut kontanter.

Vill dom öka kortanvändningen är ju det snabbaste och enklaste styrmedlet att ta bort avgiften på 3:- varje kortdrag istället för att lägga ytterligare 3:- på kontantuttag.

En avgift på kontantuttag leder ju bara till att folk tar ut mer åt gången, altså har mer kontanter på sig = oftare betalar med kontanter...

Bankerna vill ha ytterligare en inkomstkälla, så enkelt är det...

Äre nån mer än jag som undrar varför det aldrig är nånting som blir bättre för?
Kan fan inte ens minnas senast man fick ett bra besked om nånting som har med livet att göra, förutom de få grejerna man lyckas åstadkomma på egen hand då. Man blir förbannad :mad:

Måste fan säga att det är så sant! När kände man sist: "Ja, men det här var ju en bra idé/lösning"? Kan inte komma på nåt ur huvudet iaf, vilket säger en del...

Men anledningen är att de självklart ska få ytterligare en inkomskälla.

När ska vi konsumenter få betalt när vi använder kort istället för kontanter? Vi minskar ju bankernas och affärernas rånrisk och därigenom spar pengar åt dem. :va

Du använder förmodligen fel kort. Jag får i alla fall bonus på alla mina inköp via kort - samt en massa rabatter på hotell, hyrbilar, reseförsäkring och annat smått och gott.

Men hur fattigt är det att lipa över ett par kronor!?
"Tänk på barnen i Afrika", eller nåt..

Bättre vi lägger energi på att försöka få Mona Sahlin avlivad!

...

Last edited:
Du använder förmodligen fel kort. Jag får i alla fall bonus på alla mina inköp via kort - samt en massa rabatter på hotell, hyrbilar, reseförsäkring och annat smått och gott.

Öööhh? :va Använder mest kontanter men har ett bank-VISAkort Reseförsäkringen vet jag om men några rabatter har jag inte sett, ska kolla upp det.

Men det är trots allt en årsavgift man måste betala så gratis är det inte. Sen har jag ett nytt "gratis" minutenkort men som kostar 10 kr ifall jag hämtar ut pengarna någon annanstans är hos just den banken. Naturligtvis så glömmer jag bort mig då de automater jag brukade gå till inte är i den banken. :mad:

Men det är trots allt en årsavgift man måste betala så gratis är det inte. Sen har jag ett nytt "gratis" minutenkort men som kostar 10 kr ifall jag hämtar ut pengarna någon annanstans är hos just den banken. Naturligtvis så glömmer jag bort mig då de automater jag brukade gå till inte är i den banken. :mad:

Årsavgiften får man trolla bort, den är definitivt förhandlingsbar. Det är bara att hota med att byta bank. Säger de 'Ok' så dra och byt bank, det är värt det. :tummenupp

Men hur fattigt är det att lipa över ett par kronor!?

...

Det är principen. Man ska inte behöva betala för att låta andra kan tjäna pengar på dina pengar.

Årsavgiften får man trolla bort, den är definitivt förhandlingsbar. Det är bara att hota med att byta bank. Säger de 'Ok' så dra och byt bank, det är värt det. :tummenupp

Har haft samma bank i en massa år för de funkar trots allt rätt ok. Men ska börja fundera på att byta bank. :)

Ska nog testa att förhandla bort avgiften. bra tips!

Last edited:
Det är principen. Man ska inte behöva betala för att låta andra kan tjäna pengar på dina pengar.

Å andra sidan är du ju lurad hela tiden.. Vad kostar dina nya kläder att tillverka, hur mycket av ditt bidrag till Radiohjälpen hamnar i "fel fickor", blev din hoj verkligen servad enl överenskommelse..

..

Last edited:
Å andra sidan är du ju lurad hela tiden.. Vad kostar dina nya kläder att tillverka, hur mycket av ditt bidrag till Radiohjälpen hamnar i "fel fickor", blev din hoj verkligen servad enl överenskommelse..

..

Japp, och därför servar jag hojen själv och vägrar att ge radiohjälpen bidrag. :tungan Det gäller att minimera svin(n)kostnaderna så mycket det går.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025