Vice Riksbankschef föreslår bankomatavgift

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Gillar ni kort eller kontant bäst?

Handlare säger ofta att kortavgifterna till banken kostar mycket.

Svenskarna är enligt Riksbanken ett motsträvigt folk när det kommer till kortbetalningar, även om kortanvändningen ökat på senare år.

En snabb väg för att förändra köpbeteendet vore enligt Nyberg att införa en avgift för bankomatuttag.

"Är det inte dags att avdramatisera frågan om bankomatavgifter?"

Sådana avgifter skulle kunna få "betydande effekter på konsumenternas val mellan kortbetalningar och kontanter".

Men även kortbetalningar kostar stora pengar och vanligtvis betalar handlarna en avgift på 3 procent till kortföretagen för varje transaktion.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008/05/28/286277

Last edited:
Äre nån mer än jag som undrar varför det aldrig är nånting som blir bättre för?
Kan fan inte ens minnas senast man fick ett bra besked om nånting som har med livet att göra, förutom de få grejerna man lyckas åstadkomma på egen hand då. Man blir förbannad :mad:

Äre nån mer än jag som undrar varför det aldrig är nånting som blir bättre för?
Kan fan inte ens minnas senast man fick ett bra besked om nånting som har med livet att göra, förutom de få grejerna man lyckas åstadkomma på egen hand då. Man blir förbannad :mad:

Ja man undrar ju vart allt ska sluta.
Det ska sparas in pengar överallt, men när är gränsen nådd??
Tycker inte riktigt skattesänkningarna är i fas med alla avgifts-/miljö mm höjningar.
Sjukvården, militären, polisen mm ska spara, men vart gör dom av alla pengar??
Skulle gärna vilja en redogörelse för vart alla in/utgifter i statsbudgeten tar vägen.

Det ska alltså kosta pengar att få tag i pengarna man har på banken, oavsett hur man gör det? Nu blir det f*n snart madrassen istället, räntan gör ändå ingen nämnvärd skillnad!

Otroligt att 25% (enl. Aftonbladets röstning) springer omkring och betalar kontant 2008... :va

Sänk avgiften för användning av kort, och lägg på avgift på kontantuttag istället :) Kommer tvinga även de mindre affärerna att ta kort, så slipper man sedlar och mynt helt och hållet :yoparty

Sen skrevs det ju för ett tag sen att dom avgiftsfria bankomatkorten ska tas bort,och betalkorten betalar väl dom allra flesta redan en årsavgift för:va Avgift i bankomaterna på det..

När ska vi konsumenter få betalt när vi använder kort istället för kontanter? Vi minskar ju bankernas och affärernas rånrisk och därigenom spar pengar åt dem. :va

Jag funderar fan på att starta ett eget land.

Jag har inte en enda (!) gång lyckats betala med kortet utan strul. Bussarna tar inte kort, i butiker är kontakten med banken nere, den tycker att det är fel kod, den vägrar ta kortet, man har glömt leget, man har slut på pengar och bensinautomaten sög i sig halva kortet! (När jag skulle tanka skotern. 2mil hem -25 och klockan 3 en kolmörk natt. Jäääävulsk tur en kompis av någon otrolig slump råkade fara förbi)

Nä fyfan för kort! Möjligtvis i bankomaten där man slipper stå och skämmas och stressa inför 500 tjocka pensionärsdamer som skäller för att man tar tid på sig så de inte får betala sin selleri med småmynt :mad:

Last edited:
Ja, det är så synd om bankerna, de tjänar ju så dåligt. klart en avgift behövs...

Ehm, det är väl svårt att betala svart med kort :va :D

Sparbanken var väl sist med att slopa uttagsavgiften? Vill minnas att det var 3kr fram tills för en 15 år sen.

Här i USA är det vanligt med uttagsavgifter på $2-3 vid varje uttag vilket givetvis leder till att man aldrig har kontanter. Dessutom betalar många fortfarande med checkar som man autmatiskt tilldelas när man öppnar ett konto. Snacka om stenålder.

Det känns lite konstig att jag ger banken mitt förtroende för att dom ska ta hand om mina pengar utan att dom betalar mig någon större summa (mer än kanske några 10:or per år i ränta) så när jag ska ta ut mina pengar måste jag betala för att få tillbaka dom :va

Känns bakvänt, egentligen borde det inte kosta någonting, snarare att dom ger en högre ränta eftersom man ändå låter dom ta hand om ens pengar som det var förr i tiden :tummenupp

Ja man undrar ju vart allt ska sluta.
Det ska sparas in pengar överallt, men när är gränsen nådd??
Tycker inte riktigt skattesänkningarna är i fas med alla avgifts-/miljö mm höjningar.
Sjukvården, militären, polisen mm ska spara, men vart gör dom av alla pengar??
Skulle gärna vilja en redogörelse för vart alla in/utgifter i statsbudgeten tar vägen.
Jaha? Det är bara att ladda ned 'årsredovisningen' för Sverige på regeringens hemsida.

Cash is king !

Vem vill ha en som ska betala hojen med en överföring mellan konton eller betalkort ?

Ute på krogen, om det är mycket och göra, gissa vem bartendern premierar ?

Att betala i butik med kort, funderat på vad detta innebär för banken ?
De får belopp, tidpunkt och var dessa pengar spenderades. Stenkoll på vårt handlande. Ica kundkort var några av de första jag hörde om som använde detta för vinklad reklam och kartläggning, men med ett självklart val att använda kort, klart att dessa möjligheter kommer att tas än vidare.

Nej, jag föredrar kontanter, vet hur mycket jag har, hur mycket jag spenderat och ingen som kan detaljstudera vad jag väljer att lägga mina pengar på.

Sen, som ni alla vet, så är det enklare att pruta med kontanter. Kan det hänga ihop med bristande möjligheter att kartlägga dessa ?

Jag vill ha ett chip inplanterat i armen som man kan sköta alla betalningar med...Orka gå runt och släpa på dessa kort jämt :va

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025