Vibrerar!

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Har plockat ihop motorn/cykeln nu.. startar och går kanon, förutom att det vibrerar så jäkla mycket. Allt skakar.. Tror ni att det kan vara min kolv som är 50g lättare än den gamla som ställer till det nu? Vikten på den nya var 190g i runda svängar om jag inte minns fel, så det är ju en del det skiljer. Är lite lägre också, mätt ifrån kolvbult och neråt. Uppåt är det exakt samma. Är även lite mera upptaget på nya kolvens sidor. Vevpartiet diffade 2.9 hundradelar så det ska då vara bra. Är ifrån 2500rpm och uppåt den börjar vibrera. Under det finns det inte en antydan till det. Alltså 125cc 2-t det gäller.. aprilian, rotax motor. HJÄLP fort nu! Ny kolv kostar ju 2800:- + frakt.. och den gamla e helt repig och har ihop tryckt övre kolvringsspår efter att kolven har varit upp i toppen och vänt ett antal gånger när vevlagret vart skrot. Veven var även nere i vevhuset nån väda och slog bort en stor bit där så det vart hål in i v-lådan. Men det är fixat.. inte så att axeln på vevhalvorna kan ha blivit lite sne i samma veva.. alltså den svänghjulet sitter på eller motsvarande på andra sidan..? Tycker då att den borde ha klarat sig.
 
Är ingen expert på något vis men borde det inte finnas en motvikt till kolven? om den gamla kolven vägde 50g mer, väger isåfall inte motvikten 50g för mycket.

bara en tanke...
 
Jo.. men många säger tvärtemot också. Det som strular till det. Vill veta exakt vad som gäller. Ingen som har testat detta tidigare? Inte ens någon turbo nisse som har svarvat ner kolvarna lite eller något?
 
Jepp, som jag skrev så diffar det nu ~3 hundradelar på vevpartiet. Alltså garanterat bättre än vad det var innan och då vibrerade den inte det minsta lilla.
 
Kolla på Enduromx.com
Där finns mycket om tvåtakt visserligen cross men din motor är
en enduro/ cross så det kanske finns något att hämta där.
 
Vart är alla experter då?? :eek: hehe. Behöver hjälp snabbt nu!
 
Kan detta stämma: Du måste balancera om vevaxeln ifall du har bytt till en lättare kolv, eftersom encylindriga motorer använder vevaxelns motvikter för att balancera ut de upp och nedåtgående rörelserna.
Jag tycker nästan att det låter troligt, men många kunniga inom det här med 1 cyl 2-t säger ju fortfarande emot! Dom påstår sig vara helt säkra, och med kolvar det endast diffar max en 10-15g på så funkar det då fint. Tänkte även på det dära med att man förr bla. fyllde kolvar med diverse saker på moppar för att få högre vevhuskomp. Ingen här som har testat det? Borde ju beföra en del extra vikt.
 
Ballansaxel

Har ringt runt lite, och fått fram lite saker.. jag har ju bara tryckt ihop allt som har legat i molekyler i några månader utan varken sprängskissar eller nån bok om hur allt ska sitta. Var tydligen väldigt viktigt att den där ballansaxeln hamnade rätt :crash Nu ska jag ner och riva och leta markeringar på nåt drev till den eller nåt. Knepigt. Nån som vet i vilket förhållande den ska sitta.. typ, kolven i topp och tyngden på ballansaxeln neråt??? Aja, annars e det väl bara att testa sig fram.
 
Man balanserar normalt ut en del av kolvens vikt mha motvikt en på vevaxeln, oftast nånstans 40-70 % tror jag. Utan balansaxel.
Det kan bara provas fram tillsammans m ramen egentligen.
Du kan ju haft otur o fått vibrationer på en ledd som passar illa m motormontering i ramen.

Men är det inte så att du har en balansaxel ? Säker på att den
sitter rätt mot veven ? Dvs. att alla märkningar på kuggarna stämmer ?
/u
Edit pga inlägget ovan (skrev samtidigt): Erfarna mekar klarar sig ofta utan verkstadhandbok för att dom kollar alla märkningar och/eller märker upp själva när dom river isär grejorna. Vi andra behöver boken. Att chansa är som ett lotteri, fast med förluster istf vinster.
 
Last edited:
Hittar inte!

Har letet och letat ett bra tag nu.. hittar märkningar på båda dreven, hur dom ska sitta osv. men det drivande drevet sitter direkt på veven, och det sitter på splains eller vet det heter/stavas. och det finns även en märkning där på drevet.. men inte på splainsen. Inte en tillstymelse till märkning vad jag kan se.. hur gör man då???? :confused: :mad:
 
Skaffar verkstadshandbok o tittar där eller frågar/tar m motorn till nån riktig mek (inte bara en reservdelsbytare) som antingen mekat sån hoj tidigare eller vet/förstår hur det ska sitta. Sällsynt ras tyvärr. Kan vara måttligt populärt eftersom dom själva märker upp det som inte är märkt innan. (Vet av egen erfarenhet)
Jag TROR att motvikten på veven o på balansaxeln ska sitta i fas, dvs. dom ska mötas sas på linjen från vevaxelmitt till balansaxelmitt. Om dom snurrar m samma varvtal (dreven lika stora) o sitter på (ungefär) samma höjd.
/u
 
Okej! Håller på för fullt med att få tag på en kille som har kört roadracing och skruvat mkt med en likadan. Balansaxelns axel sitter 5-6cm ovanför vevaxeln. Men det borde ju ändå vara kolven i topp och ballansaxeln neråt. Eller vad säger ni? :rolleyes: Vänta på någon verkstadshandbok ifrån danmark/italien har jag inte tid med. Eller det får väl bli en sista lösning.
 
Nu går den som den ska igen!!!!!!!!!!!!!!!!! :bow Var ballansaxeln som satt fel. Den betydligt lättare kolven verkar inte ha gjort något. Möjligtvis att tomgången försvann men det är ju bara att ställa in/göra rent.
 
Fredrick skrev:
Nu går den som den ska igen!!!!!!!!!!!!!!!!! :bow Var ballansaxeln som satt fel. Den betydligt lättare kolven verkar inte ha gjort något. Möjligtvis att tomgången försvann men det är ju bara att ställa in/göra rent.

Grattis! :tummenupp

Kom bara ihåg nu att byta kolv och kolvringar i tid.. :tummenupp
 
Hehe.. ja, det har då tagit sin tid det hära. Eller rättare sagt fyra dagars skruvande att få ihop allt osv... Hoppas man kan få ta sig en tur med er 125a åkare ifrån storstan nån lör el. sön framöver nu då. :)
 
Som du sa såklart.. hehe. Kolven i topp och vikten neråt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top