Vibrerar vid inbromsning

Heavy84

Medlem
Gick med
8 Feb 2008
Hoj
Honda Cbr 929
Har bytt framhjulet och efter det så har det börjat att vibrerar i framhjulet vid inbromsning vid 90 km,
Har varit och balanserat hjulet en extra gång han säger att det är bra(använder ej balanserings maskin)
Har mätt sivorna med klocka och dom ligger inom gränsen har även provat med andra bromsbelägg utan resultat

några förslag på vad det kan vara

Finns betydligt mer kunnigt folk här men eftersom ingen ännu svarat....

Vibrerar/pulserar det i bromshandtaget är det skivorna (men dom va ju raka)

Vibrerar/pulserar det ända upp i styret kan det vara styrlagret med det borde inte påverkas av ett enkelt hjulbyte om du inte råkat göra något riktigt dumt.

Monterat hjulet åt fel håll? vet inte om det ger sådana symptom men...

edit: vibrerar det mycket över 90 och sen minskar och försvinner? Jag tror på styrlager. Palla upp hojen och vicka lite i framgaffeln och kolla om du känner glapp. Kan vara ganska svårt att känna vid små glapp men ger ändå stor inverkan vi inbromsning.

Last edited:
Det pulserar inget i bromshandtaget,Det var inga konstigheter heller när jag montera hjulet allt gick som det skulle,
Hojjen är bes förra året innan jag ställde in den,allt fungera perfekt innan jag bytte hjulet

Det pulserar inget i bromshandtaget,Det var inga konstigheter heller när jag montera hjulet allt gick som det skulle,
Hojjen är bes förra året innan jag ställde in den,allt fungera perfekt innan jag bytte hjulet

läs min edit ovan

När jag tar bort det ena bromsoket och lägger en träbit så bara den ena bromsen ligger an så vibrerar det inget likadant på bägge sidor

Hjulet är monterat åt rätt håll har även kollat distanserna att dom sitter på rätt sida

När jag tar bort det ena bromsoket och lägger en träbit så bara den ena bromsen ligger an så vibrerar det inget likadant på bägge sidor

Du menar att du åker ut med ena oket bortplockat och då funkar det som det ska?
och det spelar ingen roll vilken sida du plockar bort?

Ja det skakar i hela framhjulet vid inbromsning kan det redan vara hjullagret hojjen har bara rullat 3000 mil

Ja precis viberar inget med bara det ena bromsoket på och det blir samma på bägge sidor

mjo fast du tycker man ju att det skulle bli värre om du bara bromsar på ena skivan.
Men om du bara använder ena skivan så minskar ju din bromsverkan. Minskar du bromsverkan kommer du inte upptäcka ett glappande lager lika uppenbart. Det är i princip som om du bromsar löst med två.

Jag kan som sagt bara tipsa dig om styrlagret då jag själv haft problem med det. Om du inte orkar eller kan lyfta hojen och vicka på gaffeln så spänn lagret lite lite lite LITE grann (använd helst moment och kolla så det är enligt spec)och åk ut och kolla om det hjälpt.

ska kolla det, tycker annars dom borde märkt det på bes

Tycker jag också men kan av egen erfarenhet meddela att dom missade styrlagerglapp på hojen jag köpte i somras och det va INTE litet. Blev riktigt lack när jag upptäckte det senare. Den hade då mest stått i garaget och skruvats på.

När jag besiktiga min sporthoj kunde de inte kolla styrlager det inte fanns prylar att palla upp hojjen med ordentligt så är du säker på att det blev kollat när du var inne på besiktningen?

Om det skedde efter hjulbytet du har inte alls funderat över att fälgen är skadad?.... det är ett vanligt symptom på allt som har hjul.

Petimätergranska skivornas alla ytor. Leta efter hack, fettfläckar eller "avtryck" från bromsklotsarna.
Rengör ordentligt (fett, olja) alternativt slipa av med finfin smärgelduk (märken, hårda beläggningar).

Ovan nämnt efter att själv ha bytt skivorna i onödan :-(

Skruva loss eventuell styrdämpare innan du försöker hitta glapp i lager, den kan maskera en del.

Hittade inget glapp i styrlager eller hjullager kan ju ifs ha missat det,Har pratat med en firma som renoverar bromsskivor dom trodde det kunde vara nitarna på bromsskivan som kärvar så skivan inte flyter något vet ej hur man får bort dom och tillbaka utan att förstöra något

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back