Vibrerar vid 4000rpm

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!
 
Dåligt spänd kedja ?? För hårt spänd kedja ? Drivpaketet utslitet ??
 
Nån bult i infästning mellan ram och motor som behöver dras åt?

Att vibrationerna känns mer, på vissa ställen, är helt normalt och hänger i hop med att delar av ram (bakram) hamnar i resonans.
 
min gamla 9a vibrerade oxå vid 4000 om jag inte mins fel...
 
OK...då kanske det bara är o gilla läget...för drivpaketet är ok och kedjad som den ska vara. Ska kolla infästningarna. Men så farligt är det ju inte...bara en sån där grej man sitter o irriterar sig på.... :)

Tack för svaren.
 
Bempson skrev:
2221542 OK...då kanske det bara är o gilla läget...för drivpaketet är ok och kedjad som den ska vara. Ska kolla infästningarna. Men så farligt är det ju inte...bara en sån där grej man sitter o irriterar sig på.... :)

Tack för svaren.


Hejsan på min zx-9 så gör det ganska stor skillnad i vibrationer beroende på hur man monterar ljudämparen, detta eftersom hela bakramen på zx-9 98-99 är svetsad så verkar det som vibrationerna förflyttar sig ganska lätt från ljudämparen till tex fotpinarna.

Jag skruvade loss hela forpinen och klippte till en par gummi packningar och monterade tillbaks, jag monterade även ett par gummipackningar vid själva ljudämparsbulten vid infästningen på forpinnen och detta gjorde skillnad till det bättre.

Men som sagt det är ju bara att testa och se om det blir bättre.
// Björne :)
 
hayabusaking skrev:
2221560 Hejsan på min zx-9 så gör det ganska stor skillnad i vibrationer beroende på hur man monterar ljudämparen, detta eftersom hela bakramen på zx-9 98-99 är svetsad så verkar det som vibrationerna förflyttar sig ganska lätt från ljudämparen till tex fotpinarna.

Jag skruvade loss hela forpinen och klippte till en par gummi packningar och monterade tillbaks, jag monterade även ett par gummipackningar vid själva ljudämparsbulten vid infästningen på forpinnen och detta gjorde skillnad till det bättre.

Men som sagt det är ju bara att testa och se om det blir bättre.
// Björne :)


Låter inte dumt alls...ska vi testa...kan ju inte bli sämmre iaf... :hihi
Tack för tipset....
 
Motorcyklar viberar mer på lägre varv, det är därför man ofta hör "kör inte så fort". Det kommer inte ifrån att det går fort utan att tjejen helt enkelt trivs bättre på låga varv :hihi
 
HanneZ skrev:
2221670 Motorcyklar viberar mer på lägre varv, det är därför man ofta hör "kör inte så fort". Det kommer inte ifrån att det går fort utan att tjejen helt enkelt trivs bättre på låga varv :hihi


:rofl
 
Bempson skrev:
2221316 Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!


Min tjej säger också att det vibrerar och kittlar, när hon sitter där bak.
Men hon gillar det...
 
Bempson skrev:
2221316 Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!
Kamkedjesträckaren?
Vanligt fenomen på gamla Blackbirds, där upphör vibrationerna vid ca 4500rpm, på Hondan byts den enkelt på några minuter när kåpan är demonterad.
 
Bempson skrev:
2221316 Som ämnet säger...hojen vibrarar vid ca 4000rpm oavsett växel...inte mycke men så där irriterande så man känner det i fotpinnarna o i röven. Tjejen brukar oxå klaga på att det kittlar i fötterna när hon sitter där bak...är en kawasaki zx9r-98....vad tror ni det kan va? O finns det något att göra åt det.....?

Mvh Magnus!

Vid konstant fart vid 4000rpm så har man pyttelite gas, vilket betyder att synkroniseringen i förgasarna är väldigt viktig. Kolla det, men även "luftskruvarna". Naturligtvis ska ventilerna vara justerade innan man synkar gasarna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top