Vibrerar på ettan från stillastående – vad kan det vara?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Den bästa beskrivningen jag kan ge är känslan ”DRRRRRR” under tiden jag släpper upp bilens kopplingspedal på ettan. Och ett oskönt vibrerande. Inget mekaniskt oljud. Kopplingen slirar inte alls. Men alltså ett oskönt ”DRRRRRR” som känns i kopplingspedalen när jag släpper upp den för att komma iväg på ettan. I övrigt går motorn perfekt och jag är alltid noga med att vara snäll mot motorn: inte köra på varken för låga eller höga varv. Slirar inte på kopplingen som jag hört en del äldre personer göra när de ska iväg eller fickparkera. Gräsligt. Jag byter olja och oljefilter minst en gång om året. Så motorn är i bra skick och går bra. Men alltså: ”DRRRRRR”. Drivaxel-problem? Något med kopplingen (trots att den inte slirar)? Nå – någon som känner igen det här, så att jag vet ifall det är något jag borde fixa omgående innan något annat och allvarligare händer etc. ”Vad är det för bil?” kommer säkert en del att fråga och det vore ju lätt att bara skriva det här. Men jag tror att de som har relevant kompetens att göra en kvalificerad gissning känner igen fenomenet och kan tala om vad det är, utan att veta ifall det rör sig om en Honda, Skoda, Mercedes eller Chevrolet.
clutch-pedal-vibrations.jpg
 
På Youtube tycker jag att den här personens beskrivning bäst stämmer med det jag har. Men låter lite riskabelt att testa den föreslagna lösningen: slira som fan på kopplingen för att ”slipa bort” grejer som inte ska vara där...
 
Bakhjul driven bil?. Låter enl beskrivning som stödlagret till kardan...
 
Jag är nog inne på en fuckyou koppling brinnut till att börja med det tar ju bara 1,5-2 minuter.


Skämtosido så kan det bli beläggning pga att man kör kärring så ett par skapliga slirningar till att börja med.

Sedan är det nog att börja kolla drivaxel knutar, hardy skiva stödlager.
 
Ett dåligt motorfäste?

Jag har haft det på någon bil. (trasig gummikudde)

Öppna huvet och titta när någon kör iväg så ser du om motorn rör sig onormalt mycket.
Det är ju typiskt från stillastående på ettans växel när man har som mest vridmoment som ska tas upp av motorfästena.
 
Jag har haft samma på ett par bilar för länge sedan. Packboxen på vevaxeln läcker lite, det blir ett par droppar olja på kopplingen och det hugger så att bilen vibrerar vid start från stillaståede. Löste det då (tillfälligt) genom att i en uppförsbacke stå stilla med hjälp av kopplingen (slira på den) i ca 30 sekunder. Inget tokvarvande, men lite förhöjt.

Byta kopplingen på en framhjulsdriven bil är ju inget jag skulle se fram emot, de jag hade det på var båda bakhjulsdrivna, men det var för ca 30 år sedan.
 
Menar du bakhjulsdriven bil? Den här är framhjulsdriven.

Visste ju inte vilken de va... Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven, den infon saknades.. Kan inte mycke om framhjulsdrivna bilar då... Har nästan bara haft/har bakhjulsdrivna bilar..
 
Vad är ”kör kärring”?
Man som person kör ytterst försiktigt och på ett sätt som upplevs att man kör som en kärring.

Står en vecka vid stopp plikt det kan ju komma något på torsdag nästa vecka.

Stannar i rondell och släpper in så man inte riskerar att krocka o blir påkörd bak ifrån istället.

Kör i 65 på 90 väg för det varvar så hemskt vid 1200 rpm.

Håller bromsen halvt nedtryckt så bromsljusen lyser så bakomvarande förstår att man tänker bromsa vid rondellen 4,37 mil fram.


Som exempel.
 
Man som person kör ytterst försiktigt och på ett sätt som upplevs att man kör som en kärring.

Står en vecka vid stopp plikt det kan ju komma något på torsdag nästa vecka.

Stannar i rondell och släpper in så man inte riskerar att krocka o blir påkörd bak ifrån istället.

Kör i 65 på 90 väg för det varvar så hemskt vid 1200 rpm.

Håller bromsen halvt nedtryckt så bromsljusen lyser så bakomvarande förstår att man tänker bromsa vid rondellen 4,37 mil fram.


Som exempel.
Du beskriver en ganska genomsnittlig Uppsala-bilist...
 
Urtrampningslager kanske? Fast då borde det kännas och låta när pedalen är nertryckt likaväl som under tiden den släpps upp.
 
Min gissning är att motorn saftar olja från ventilkåpspackningen eller bakre vevaxeltätning och det har hamnat på lamellskivan.
Kan lösas med nån sur vätska som löser oljan och att få värme i lamellen.
Givetvis tätar man läckaget också.
 
Min gissning är att motorn saftar olja från ventilkåpspackningen eller bakre vevaxeltätning och det har hamnat på lamellskivan.
Kan lösas med nån sur vätska som löser oljan och att få värme i lamellen.
Givetvis tätar man läckaget också.
Coca-Cola går finfint att spruta in på kopplingen sockret klibbar bra.
 
Det är inte vetenskap det är fakta att sockrade Coca-Cola löser rost, får generator remmar att sluta slira, får slirande torra kopplingar att sluta slira.
Får rom att smaka bättre.
Att det löser rost har inget att göra med något socker. Det har att göra med att Coca Cola innehåller fosforsyra som löser rost vilket faktiskt alla syror gör eftersom dom är reduktionsmedel och sålunda kan backa oxidationen som är upphov till rosten förutsatt att det är en tillräckligt stark syra.
Dvs all cola löser rost.

Att sockret blir klibbigt är en annan sak.
 
Att det löser rost har inget att göra med något socker. Det har att göra med att Coca Cola innehåller fosforsyra som löser rost vilket faktiskt alla syror gör eftersom dom är reduktionsmedel och sålunda kan backa oxidationen som är upphov till rosten förutsatt att det är en tillräckligt stark syra.
Dvs all cola löser rost.

Att sockret blir klibbigt är en annan sak.
Du har rätt men anledningen att Coca-Cola löser rost bättre än fanta eller valfri dricka är att det är mera fosfor syra i cola än andra drickor.

Även ketchup gör otroligt rent från oxideras o det är inte sockret där heller.

Bra att du klargör att sockret bara har med att remmar o koppling blir klibbig o drar, fosfor syran kan som mest möjligen tvätta lite rent i kopplingen tillsammans med vatten och all annan skit i colan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top