Vibrerande frambromsar

magsnus

Magsnus
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
honda CBR900 RR-98
hallå.

Mina bromsar vibrerar då då jag bromsar ganska kraftigt även vid lägre farter.
lite iriterrande,måste som stå å pumpa lite på bromsen...

VAd ää felet tro???
lite bromsölja?
gammal olja?
snea skivor?

Jag vill ju bara kunna njuta lite då man brommsar :confused:

magsnus skrev:
2223240 hallå.

Mina bromsar vibrerar då då jag bromsar ganska kraftigt även vid lägre farter.
lite iriterrande,måste som stå å pumpa lite på bromsen...

VAd ää felet tro???
lite bromsölja?
gammal olja?
snea skivor?

Jag vill ju bara kunna njuta lite då man brommsar :confused:

Styrlagret?

.

Med 99% säkerhet är ena eller båda skivorna vinda. Bara att handla ett par nya tyvärr. Och kör inte runt sådär, det är inte direkt något hojen mår bra av :(

mina bromsar beter sig likadant ungefär, ojämn bromverkan fastän jag har konstant tryck på bromshandtaget, taskigt framdäck så ska byta det först, någon som har en aning om vad det kan vara annars? :näsblod

varit bra förut, har dock provat på några övningar a la "köra med broms skivelåset i" men kan inte minnas att det vart så direkt efter dom övningarna

Last edited:
Ganska lätt att kolla. Upp med framhjulet i luften och sätt lite snurr på det så syns det ganska tydligt. Har du drat iväg med ett skivbromslås så är det garanterat skivan som är sned. Har själv gjort den 2000kr missen :huvet

Du kan prova att "knåda" bromsskivorna - bänd med tummar på skivan och fingrar på kant runt hela skivan. Funkade för mig...
Är skivan synbart skev så byt ut den.

Kolla att du inte har glapp i gaffelben, hjullager och styrlager.

Kan nästan sätta en slant på att alla förslag i denna tråd är önsketänkande ur ekonomisk synvinkel... Att inte byta skivorna först är att förneka det verkliga problemet och försöka med nåt billigare. Dock slutar det nog med att du byter skivorna i alla fall. Låt nån erfaren mekaniker testa hojen, Säg att det skakar ibland när du kör utan att specifikt nämna när (spela okunnig) så borde dom inte ta betalt för provkörningen.
Tyvärr är det nog skivorna vilket kanse inte är så ovanligt ändå... :arsele

för o testa så kan man ta lös ett ok åt gången, sätt nåt imellan o häng upp det..ut o provkör..sen ta du de andra..
då vet du om det är båda eller bara en..
oftast bara en, kan alltid köpa beggat.
händer de vid båda provturerna så har du lyckats o få båda skev eller så e de nå annat..o de första e inte så vanligt.

UltraMarine skrev:
Kolla att du inte har glapp i gaffelben, hjullager och styrlager.

spände lagret i gaffeln, skruvade nästan ett varv på muttern, det mesta av dumheterna försvann, cykeln blev mycket stabilare :tummenupp

byta däck och kolla skivorna sen

Last edited:
vibrerande vid bromsning

Var med om det på min numera inlösta cbr 600. Där var det så att ena packboxen i framgaffeln var trasig och läckte lite gaffelolja ned på ena skivan, vilket gjorde att det vibrerade vid inbromsning.
Efter byte av packbox var problemet väck.

någon som vet var man kan köpa nycklar med "hake" på, typ den nedan till ex. muttern till styrhuvudet

tool_steering_head_nut_tools.jpg

http://www.thisoldtractor.com/gtbender/mg_images/tool_steering_head_nut_tools.jpg

Last edited:
KGK skrev:
2226481 är de vanliga i rörbranschen? heter dom nåt särskilt på deras "fackspråk"

Haknyckel heter dom på fackspråk,har för mig att vi köper ifrån Ridgid på jobbet,men kan ha fel.

Finns en billig på Biltema också,sådär passform.

200+ skrev:
2224205 Kan nästan sätta en slant på att alla förslag i denna tråd är önsketänkande ur ekonomisk synvinkel... Att inte byta skivorna först är att förneka det verkliga problemet och försöka med nåt billigare. Dock slutar det nog med att du byter skivorna i alla fall. Låt nån erfaren mekaniker testa hojen, Säg att det skakar ibland när du kör utan att specifikt nämna när (spela okunnig) så borde dom inte ta betalt för provkörningen.
Tyvärr är det nog skivorna vilket kanse inte är så ovanligt ändå... :arsele

Svar nej.
Vibrationer kan man få fast man knappt kan mäta någon skevhet i skivan.

200+ skrev:
2224205 Kan nästan sätta en slant på att alla förslag i denna tråd är önsketänkande ur ekonomisk synvinkel...

spänna styrlagret gjorde storskillnad i ojämn bromsverkan, kanske förstärkte effekten av skev skiva, däcket är dåligt så jag ska byta det först, sen skiva, så har jag lärt mig nåt :)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back