vibrerande frambroms och gaffel på CBR600F

cbr

"Bromsvätska går att tvätta bort från stål med metanol eller T-sprit.
Borde gå att få rent även om man kört ett tag med eländet.
Gjutjärnsskivor kanske man får lägga i metanol/T-sprit några timmar eftersom de har porer. Låt inte gjutjärnsskivor ligga för länge i samma bad, byt i såna fall med några timmars mellanrum eftersom metanol/T-sprit kan innehålla vatten. Och man vill ju inte ha mer rost än nödvändigt på skivorna.
och sedan slipa lite."

låter som det är värt att pröva.

Tack för alla svar! :tummenupp

Hojen vibrerar inte om man inte bromsar (har kört i farter upp till 140 km/h), så jag tror inte det är obalans i framdäcket. Vibrationerna finns där så fort man bromsar och hur mycket den vibrerar är oberoende av farten. Däremot vibrerar den mer ju hårdare man bromsar.

Framdäcket har gått ca hundra lugna mil och är knappt slitet. Däremot blev tjejen som äger hojen ordentligt blåst av Lelles i Uppsala; när hon bytte däcket förra våren (2003) fick hon ett drygt 2 år gammalt däck (tillverkat 2000)... :fatta!
Inte kan väl ett gammalt däck orsaka dessa vibrationer? Det borde väl i så fall kännas även när man inte bromsar, eller? :confused:

schang skrev:

Hojen vibrerar inte om man inte bromsar (har kört i farter upp till 140 km/h), så jag tror inte det är obalans i framdäcket. Vibrationerna finns där så fort man bromsar och hur mycket den vibrerar är oberoende av farten. Däremot vibrerar den mer ju hårdare man bromsar.

Framdäcket har gått ca hundra lugna mil och är knappt slitet. Däremot blev tjejen som äger hojen ordentligt blåst av Lelles i Uppsala; när hon bytte däcket förra våren (2003) fick hon ett drygt 2 år gammalt däck (tillverkat 2000)... :fatta!
Inte kan väl ett gammalt däck orsaka dessa vibrationer? Det borde väl i så fall kännas även när man inte bromsar, eller? :confused:
Gammalt däck borde inte orsaka sånt. Hoppas jag. :)

Vibbarnas frekvens borde vara beroende av hastigheten om skivorna är krokiga.

Det låter ju logiskt. Frekvensen tänkte jag inte på när jag provkörde... :rolleyes: :huvet

schang skrev:

Nej, åldern på däcket spelar i detta avseende ingen roll. Problemen är uteslutande en eller båda brosmskivorna!

När det gäller Lelles kan vi inte gär något åt deras näst intill ohederliga sätt att hantera situationen än att helt sonika bojkotta dem! Fan vad arg jag blir på sådant oansvarigt sätt. Nu vet jag ju dock inte hur det hela gick till så man kan ju bara hoppas att de informerade tjejen om att däcket var några år och att hon fick en prisreduktion! Om inte är det skitdålig stil!

// Niklas

Jag kollade vad nya skivor skulle kosta: 3241 kr/st. :jisses

Angående Lelles hade hon inte fått någon info eller prisreduktion. Men hon hade kvittot kvar och skulle ringa dem och skälla lite... Ja, det är uselt! Jag har faktiskt alltid fått bra service hos dem, men med alla historier man har hört börjar man ju undra...

Hej!
Jag hade liknade fel på min blade och då var det kraftig obalans i framhjulet. Däcksfirman hade felbalanserat och lagt vikter nära ventilen och det brukar man inte göra

schang skrev:
Jag kollade vad nya skivor skulle kosta: 3241 kr/st. :jisses
...
Det där låter som originalare. Kolla efter piratskivor. Skivor fram till min förra FZR gick på 1700:- /st.

Mattias skrev:
Ahaa, tjejkörd. Kolla efter märken på skivnaven, förmodligen har nån kört iväg med låset kvar i skivan. "Tjejkörd" betyder ofta "igensotad och tappad", tyvärr.

Nu är du elak. Brukar du få styk ofta av tjejer? :tungan

Tack för all hjälp!

Jag köpte hojen till slut och nu när jag har kört den lite mer så kan jag konstatera att det definitivt är skivorna som är boven i dramat. Håller jag ett konstant läge på bromshandtaget så varierar friktionen rätt markant varvet runt. Jag skall kolla närmare om jag ser några skador eller annat på skivorna.

Honda har ju 5-årsgaranti på prylarna. Jag undrar om man kan lämna in den och säga: "Efter 900 mil så skall inte skivorna vara slut, var snäll och fixa!", förutsatt att skivorna inte är skadade av ett skivbromslås eller så. Vad tror ni?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck