Vibrerande CBR

Gripen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600F
Min CBR 600 har nyligen börjat vibrera i lite högre farter. dessutom klickar eller knakar det till ett par gånger efter varje stopp, precis när man börjar köra igen. t.ex vid rödljus etc. vad är kan detta bero på. :va
Jag misstänker att det bara är dags för ny motorolja men undrar om det kan vara något annat?

det knarrande/knakande ljudet har jag inte lyckats lokalisera misstänker framhjul, framgaffel och växellåda.

hoppas att jag förvirrat alla som vill hjälpa mig

Gripen skrev:
2113606 Min CBR 600 har nyligen börjat vibrera i lite högre farter. dessutom klickar eller knakar det till ett par gånger efter varje stopp, precis när man börjar köra igen. t.ex vid rödljus etc. vad är kan detta bero på. :va
Jag misstänker att det bara är dags för ny motorolja men undrar om det kan vara något annat?

det knarrande/knakande ljudet har jag inte lyckats lokalisera misstänker framhjul, framgaffel och växellåda.

hoppas att jag förvirrat alla som vill hjälpa mig

Kolla om det är glapp i hjullager eller styrlager, genom att vicka på framhjulet när det inte är i marken

Dunkar det i fotpinnarna? byt drivpaket!

Vibrerar det i styret? kolla så att skivorna fram är raka, kanske nån har kört iväg med skivbromslåset i ?

Låter faktiskt som om drivpaketet är påväg att ge upp.

tack för alla snabba svar. efter lite efterforskning har jag konstaterat följande.

hjullagren är det inget fel på, inte heller framgaffeln var det något fel på.
det dunkar inte i fotpinnarna och styret vibrerar icke.
Oljudet jag hade försvann efter att jag smörjde kedjan.
Däremot har jag upptäkt att bromsarna ligger emot skivorna lite. dessutom har växlarna börjat kärva lite :huvet

kan det vara bromsarna som genererar vibrationerna? eller har växlarna något med det att göra?

Gripen skrev:
2116225 tack för alla snabba svar. efter lite efterforskning har jag konstaterat följande.

hjullagren är det inget fel på, inte heller framgaffeln var det något fel på.
det dunkar inte i fotpinnarna och styret vibrerar icke.
Oljudet jag hade försvann efter att jag smörjde kedjan.
Däremot har jag upptäkt att bromsarna ligger emot skivorna lite. dessutom har växlarna börjat kärva lite :huvet

kan det vara bromsarna som genererar vibrationerna? eller har växlarna något med det att göra?

Ev har dina länkar skurit i kedjan BYT

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...