Vibrationer.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Tycker min hoj vibrerar på ganska bra, är det så på alla 125 race, eller ska ja fundera på att byta ut något? Kanske Kopplingsfjädrarna och ramlager? (Ska endå bytas) Eller kan det vara något annat?
 
Pr0bz skrev:
Tycker min hoj vibrerar på ganska bra, är det så på alla 125 race, eller ska ja fundera på att byta ut något? Kanske Kopplingsfjädrarna och ramlager? (Ska endå bytas) Eller kan det vara något annat?

Min hoj vibrerar också!
Går ju inte att ha en HELT vibrationsfri hoj..
 
Pr0bz skrev:
Tycker min hoj vibrerar på ganska bra, är det så på alla 125 race, eller ska ja fundera på att byta ut något? Kanske Kopplingsfjädrarna och ramlager? (Ska endå bytas) Eller kan det vara något annat?

mer eller mindre vibrerar dom kanske att en 125a skakar lite mer än en rad 4a

kopplingsfjädrarna får du inte bort skakningar kan jag nog redan nu säga:D

ram lager raslar det väll mer vid ett visst varvtal om det var så att det rasla upp till tex 5000 sen slutar det, så tror jag man kände igen slut ramlager.

men man kan väll byta diverse lager och låta någon balansera motorn serigöst om man vill ha en snällare motor
 
NSR har ett känt fel med motorfästerna. Prova dra åt dem kommer de nog sluta men återkommer efter några mils körning. Om det skulle vara problemet så får du byta ut motorfästerna. Dåligt inställd balansaxel eller dåligt balancerad vev kan ju också orsaka vibrationer eller exempelvis sne utgående axel eller en kedja som inte är lika dålig överallt. Platta däck, skeva bromsskivor ja listan kan göras lång.
 
RS "Alex" skrev:
mer eller mindre vibrerar dom kanske att en 125a skakar lite mer än en rad 4a

kopplingsfjädrarna får du inte bort skakningar kan jag nog redan nu säga:D

ram lager raslar det väll mer vid ett visst varvtal om det var så att det rasla upp till tex 5000 sen slutar det, så tror jag man kände igen slut ramlager.

men man kan väll byta diverse lager och låta någon balansera motorn serigöst om man vill ha en snällare motor


nej, när ramlagerna är slut så viberar hojjen lite mer.

Dina ramlager kan vara slut, jag skulle fixa ett växellådsproblem på min nsr -89 och vevaxeln glappade säker flera millimeter.. både upp och ner. den vibrerade inte så jätte mycket men nu när jag bytt viberar den ingenting.

Säker så balansaxeln står rätt? en kugg fel på den och hela hojjen viberar. Fast de känner du för det är onormala vibrationer.
 
DJM skrev:
nej, när ramlagerna är slut så viberar hojjen lite mer.

Dina ramlager kan vara slut, jag skulle fixa ett växellådsproblem på min nsr -89 och vevaxeln glappade säker flera millimeter.. både upp och ner. den vibrerade inte så jätte mycket men nu när jag bytt viberar den ingenting.

Säker så balansaxeln står rätt? en kugg fel på den och hela hojjen viberar. Fast de känner du för det är onormala vibrationer.
han beskriver inte så bra. Svårt att gissa sig fram. Kanske att han har för grovmönstrade däck. :hihi
 
Ljunghusen skrev:
En encylindrig motor vibrerar endel.. Fingrarna domnar inte?

Nej, det kittlas mest :rolleyes: Men efter ett tag blir det bara jobbigt att hålla i styret :(

Det vibrerar med desto högre varvtal jag ligger på.
 
Pr0bz skrev:
Nej, det kittlas mest :rolleyes: Men efter ett tag blir det bara jobbigt att hålla i styret :(

Det vibrerar med desto högre varvtal jag ligger på.

Hm okey, svårt att avgöra utan att prova själv :rolleyes:

Jämför med någon annans nsr..?
 
Pr0bz skrev:
Nej, det kittlas mest :rolleyes: Men efter ett tag blir det bara jobbigt att hålla i styret :(

Det vibrerar med desto högre varvtal jag ligger på.
Av att bedömma så skulle jag gissa på dåliga motorfästen. Min polares NSR som led av samma kända problem hade högre och högre vibrationer kanske som högst vid 6-7k men de avtogg vid 9k igen och den kändes vibrationsfri typ vid 10k
 
DJM skrev:
nej, när ramlagerna är slut så viberar hojjen lite mer.

Dina ramlager kan vara slut, jag skulle fixa ett växellådsproblem på min nsr -89 och vevaxeln glappade säker flera millimeter.. både upp och ner. den vibrerade inte så jätte mycket men nu när jag bytt viberar den ingenting.

Säker så balansaxeln står rätt? en kugg fel på den och hela hojjen viberar. Fast de känner du för det är onormala vibrationer.

kan allt rasla också
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top