Vibrationer vid inbromsning - GSX-R 750 -96

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Har precis varit ute o kört en runda med hojen och helt plötsligt kändes bromsen skum, handtaget tog mkt längre in helt plötsligt. Jag gick av och kände på skivorna varpå den ena är väldigt varm medans den andra bara var ljummen. Efter detta känns vibrationer när jag gör inbromsningar.
Vad kan detta vara? Är skivan som var het kass eller? :va
Beläggen byttes i slutet av förra säsongen.

Tacksam för hjälp!

Kolla att kolvarna glider in+ut lätt och smidigt. Annars smörj upp dem.

Du har med högsta sannolikhet en skev skiva. Den trycker in kolvarna längre i oket, du måste alltså pumpa mer för att få samma tryck = handtaget tar längre in.
Glömt låst i kanske?

Kolla att kolvarna glider in+ut lätt och smidigt. Annars smörj upp dem.

smörja skulle jag väl avråda ifrån, ta isär, gör rent med brakclean, byt packningar, sätt ihop igen om man nu ska röra kolvarna nåt.

Om man inte vill plocka isär kan man ju försöka göra det utan att skada packningarna eller kolvarna...

jag rengör och byter packningar en gång per säsong, aldrig några problem med att bromsarna inte funkar pga det iallafall :D

Hmm, skev skiva? Då e det bara att köpa en ny eller?
Men hur kan den bli skev så snabbt? Kan det hända om låt säga kolvarna inte går tillbaks och beläggen ligger på och den blir för varm helt enkelt?

smörja skulle jag väl avråda ifrån, ta isär, gör rent med brakclean, byt packningar, sätt ihop igen om man nu ska röra kolvarna nåt.

Om man inte vill plocka isär kan man ju försöka göra det utan att skada packningarna eller kolvarna...

jag rengör och byter packningar en gång per säsong, aldrig några problem med att bromsarna inte funkar pga det iallafall :D

Nja, nu menar jag inte med 5-56 eller nått sånt. Men du har ju helt rätt, gör rent och använd avsedd produkt för detta.

Last edited:
Ok, får ta o smörja upp o göra rent...
Nån som vet var man kan hitta skivor till bra priser?

Ok, får ta o smörja upp o göra rent...
Nån som vet var man kan hitta skivor till bra priser?
Nytt orginal är snordyrt, om jag inte missminner mig var ISR (riktigt bra grejer) billigast, kostade 4500 för ett par för två år sen.

Annars är det skrotar som gäller! Men kolla först så skivan är skev! Enklast är att ha upp den på ett depåstöd (fram OCH bak), sen sätter du en blompinne/penna/något annat liknande mot gaffelbenet, och håller hårt/stadigt. Spetsen ska precis nudda skivan. Sen snurrar du hjulet å ser om det tar i mer/mindre. Gör det på båda skivorna.
Vill du ha det ordentligt kollat så åker du till en bra verkstad och ber dom mäta upp med indikatorklocka :tummenupp

Nytt orginal är snordyrt, om jag inte missminner mig var ISR (riktigt bra grejer) billigast, kostade 4500 för ett par för två år sen.

Annars är det skrotar som gäller! Men kolla först så skivan är skev! Enklast är att ha upp den på ett depåstöd (fram OCH bak), sen sätter du en blompinne/penna/något annat liknande mot gaffelbenet, och håller hårt/stadigt. Spetsen ska precis nudda skivan. Sen snurrar du hjulet å ser om det tar i mer/mindre. Gör det på båda skivorna.
Vill du ha det ordentligt kollat så åker du till en bra verkstad och ber dom mäta upp med indikatorklocka :tummenupp

Ok, tack för svaret! :tummenupp
Får se vad jag kan göra i helgen. Men man e ju så jävla sugen på o köra, det är ingen större fara o köra med lite skeva skivor eller?

Ok, tack för svaret! :tummenupp
Får se vad jag kan göra i helgen. Men man e ju så jävla sugen på o köra, det är ingen större fara o köra med lite skeva skivor eller?
Varsågod :)
Du ska undvika att köra med såna skivor! Dels får du ju avsevärt sämre bromsverkan. Dels får du ju som sagt ryckig bromsverkan, som belastar gaffeln ganska hårt, "gliddelarna" i den tar stryk av att det slår.

Blir inte riktigt klok på det här...
Va ute precis o testade hojen igen nu när skivorna har kallnat, och nu upplevde jag inte alls samma vibrationer...:va
Kan det vara beläggen som ligger på och gör ena skivan mycket varmare än den andra som är orsaken till vibrationerna??

Om jag ska rengöra bromsoken och smörja upp kolvarna, vad ska jag använda för produkter?

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis