Vibrationer under inbromsning

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
Tjenare

Som rubriken säger vibrerar min cykel en väldig massa när frambromsen används.

Skivorna är klockade utan anmärkning. Inga tecken som tyder på att något är fel syns på skivorna om man kollar noga eller känner på dem. Oken är uppsmorda så att kolvarna lirar utan problem. Styrlagret är bytt alldeles nyss.

Det känns bättre de första 5 minuterna jag kör. Sen börjar det vibrera så mycket att det skakar i hela cykeln om jag bromsar hårt. Åker jag sakta och trycker endast lite på bromsgreppet känner jag att det tar ojämnt (pulserar en aning i greppet).

Det mesta pekar väl på att en eller två skivor slår sig när de blir varma. Men det tycker jag verkar konstigt iom att detta var efter att hojen stått stilla under vintern.

Tänkte byta belägg nu innan jag ger upp och byter skivorna. Men det kanske finns ännu fler tips att hämta här? Hit med dem i så fall!:)

Emil

Last edited:
Om skivorna mäts upp som varande raka verkar det ju långsökt att felet ligger där tycker jag.

Men det finns ju en parameter till, däcket. Jag har fått byta ett däck en gång som hade gått sönder så. Märktes dessutom bara vid belastning. Det var på ett bildäck så riktigt samma är det ju inte.

Kan ju vara att beläggena kärvar eller sitter lite löst.

Du kan ju testa ta lös ena oket och sätt nått stumt mellan beläggen. Sen kör du å testar. Då kan du ju se vilken sida felet kommer från.

Ska ta och göra rent skivan och jag tror redan jag vet vilken sida det är som jävlas med mig.
Sen ska framdäcket ändå bytas snart då det börjar ta slut.

Kan väl tilläggas att beläggen ligger på ganska bra. Lyfter jag hjulet från marken och försöker snurra drar det väl runt ett half varv cirkus. Skivorna blir varma utan att det bromsas.

Ang belägg. Var med om att jag bytte belägg två gånger utan att mina problem försvann. Skrikande och dåliga frambromsar i största allmänhet. Tror tom att jag hade lite vibrationer men kanske att jag kommer jag ihåg fel där.

Till slut ledsnade jag och travade ned och köpte original (vilka kostade skjortan) och problemen var som bortblåsta :banana

Jag har bytt skivor i onödan en gång. Först efter bytet upptäckte jag att bromsklotsarna avlämnnat "minnen" på skivan då bågen stått parkerad - mest märkbart efter körning i väta. Krävdes att man "speglade sig" i skivan för att de skulle synas men jösses så det kändes. Gick inte bort med bromsrengöring men väl med smärgelduk.
Orsak? Ser ut som att material i belägget medfört korrosion på skivan.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8