Vibrationer under bromsning

Triumphspeed4

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2011
Hoj
2004, Triumph, Speed four
Hej hej!

Har ett problem med min Triumph speed four.
Det är nämligen så att när jag bromsar så vibrerar det i styret mellan 90-80 km/h. Det som jag funderat på är om det kan vara bromsskivorna som har slagit sig. Hojen har gått 2000 mil och skivorna är inte särskilt slitna annars, men vem vet? Har inte lust att byta skivorna i onödan då dessa går loss på minst ett par tusen i beggat skick. :va

Ett alternativ är väl om det har med gaffeln att göra. Ngt som skulle kunna tyda på det är att ungefär vid samma tid så noterade jag ett "hydrauliskt" sugande ljud när jag i stillastående komprimerade dämparna helt med bromsen i. Om detta har ngt samband med ovanstående vet jag inte.

Ngn som har några erfarenheter/tankar?

/ G

Bromsbelägen är med all sanorlikhet slut. Då får man den tendensen att de börjar vibrera i styret. Jag tror inte skivorna är snea. Men är belägen bra är de förmodligen så.

lycka till

Hr du kört iväg med skivbromslåset kvar? (mååånga har gjort det) I så fall kan skivorna ha blivit lite sneda. Talar av erfarenhet...

Hr du kört iväg med skivbromslåset kvar? (mååånga har gjort det) I så fall kan skivorna ha blivit lite sneda. Talar av erfarenhet...

Hmm... har hänt ngn gång. Fast vet inte om jag körde eller rullade iväg, blev inget kraftigt stopp eller så. Kanske det lilla räcker. Isf är det ju bara en skiva som behöver bytas. Ja... en sån biltema snodd kostar 15 spänn.... Kan vara bra till nästa säsong. :huvet

Tack för förslaget, är det ens möjlig att kontrollera huruvida skivan är slagen?

Har du slitet framdäck? när däcket blivit slitet så på vissa typer av däck
så blir det som trappsteg,gummiklackar,går o känna av med handen,
det kan göra så man får kännbara vibrationer när man bromsar.
Har själv haft det fenomenet.:)

Billigt att kolla

Kolla så alla kolvar går smidigt i bromsoket. 4 kolvar rörde sig inte alls på min hoj så fick ojämn bromsverkan villket blev otrevliga vibrationer i styret.
Finns speciellt smörjmedel för bromsok. Köpte min tup på MECA 75 kr.

Hmm... har hänt ngn gång. Fast vet inte om jag körde eller rullade iväg, blev inget kraftigt stopp eller så. Kanske det lilla räcker. Isf är det ju bara en skiva som behöver bytas. Ja... en sån biltema snodd kostar 15 spänn.... Kan vara bra till nästa säsong. :huvet

Tack för förslaget, är det ens möjlig att kontrollera huruvida skivan är slagen?

Någon tipsa i en annan tråd ,lägg bromsskivan på ett glasruta och ta ett bladmått. Kan du få in bladmåttet så är det där den är ojämn.

Har inte provat det här tipset själv än.

Last edited:
Kolla nitarna på bromsskivan, de kan hända att någon av dem lossnat lite och då börjar skivan skeva. Ibland går det att fixa niten.

Garanterat att skivan har blivit skadad av låset!

ja... bummer...
För mig som är ny på motorcyklar, finns det ngn databas för beggade mc-delar i sverige? Skulle göra ont att lägga massor av pengar för en skiva till en sån här hoj. Kan vibrationerna orsaka mer strul/fara om det inte fixas?

Mitt förstahandsval är att gå igenom oken, precis som GixxerTina råder dig till. Har samma problem på min, och håller nu på med renovering av oken, där några kolvar kärvar. Så blir det väl när man inte byter bromsvätskan regelbundet, det blir fukt i vätskan och till sist får man korrosion på kolvarna. Har tidigare bytt skivorna, men problemet kvarstod.

Last edited:
Enklaste sättet att kolla om skivan är skev är att hålla an en tuschpenna mot gaffelbenet så att den precis nätt och jämnt går emot skivan (helst inte lämnar ngt spår) och rotera hjulet. Då ser du var pennan lämnar märken och då är skivan såklart skev.

Omvänt om du håller emot pennan så ser du var det inte blir märke om skivan är skev åt andra hållet.

Givetvis måste man lyfta upp framhjulet för detta. Har du flytande skivor är det mkt viktigt att du inte lägger ngt tryck på pennan. Annars är mätklocka svaret, men lite dyrare.

Tack för alla bra tips alla! Är inte läge att plocka sönder den där den står nu dock. Får vänta tills snön är borta helt. Får tvinga far att köpa en domkraft "till sig själv", antar att det är ngt som som kommer behövas. =)

Tack för alla bra tips alla! Är inte läge att plocka sönder den där den står nu dock. Får vänta tills snön är borta helt. Får tvinga far att köpa en domkraft "till sig själv", antar att det är ngt som som kommer behövas. =)

Du behöver ett depåstöd. Finns tillräckligt bra på Biltema och har för mig att Jula har liknande. Det är garanterat sned skiva om du rullat iväg med lås i skrivan, det hövs mkt lite kraft för att den ska slå sig. Köp en ny hos Addemoto. Beg är en chansning som inte är mkt billigare. Been there, done that, flera ggr dessutom.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard