Vibrationer så händerna domnar

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Jag vet att de finns massa trådar om vibrationer i styret.

Iaf, ja ska berätta om mitt problem.

Jag bytte fram och bakdäck samtidigt.
Framdäck - Dunlop Sportmax D220F ST
Bakdäck - Michelin Pilot Road 2CT

Efter ja satt på däcken rullar ja hojen utomhus för att justera kedjan. De blåser oerhört mycket och helt plötsligt ligger hojen i backen för att ja inte kunde hålla emot vinden. :huvet Katastrof tänker jag och lyfter upp hojen på stödet och konstaterar att de var väldigt lite som tog i men bla. styret.

Ja hade avsmak i flera dagar och så har det regnat. Nu körde jag idag och allt verkade bra förutom hemska vibrationer som jag aldrig haft innan. Det vibrerar inte överdrivet mycket men tillräcklig för att mina händer skall domna bort som rubriken säger.

Vid högre varvtal och snabbare hastighet så blir vibrationerna kortare och snabbare och vid lägre så blir dom längre och segare.
Hojen är en cbr600f3 -97

Frågan är. Beror detta på nedläggningen eller mitt nya framdäck? Samt vad kan jag göra?

Kan nämna att däcket såklart balanserades och det är inget fel på mina skivor.

Tacksam för att seriös hjälp ja kan få utan jobbiga kommentarer om mina dumma nedläggning även om detta e sh :yoparty

Edit: stavningsfel

Jag har mycket svart att förstå hur däcket skulle kunna orsaka dessa vibrationer, såvida det inte är nåt fel på däcket du krängt på, men det skulle du ju märkt vid balanseringen. Men som du beskriver så är det ju något som följer hjulrotationen, prova och balansera både fram och bak på nytt.

Berodde det på nedläggningen borde en skiva fått sig en omgång. Annars har jag svårt att se varför det skulle påverkat. Testa dra in kopplingen och döda motorn och se om all vibration försvinner så kommer du en bit på vägen.

Inte så att du tappat en styrända eller tagit lös för att dem vart repiga? Bytt dem mot lättare? Dem sitter där i första hand för vibrationernas skull...

Berodde det på nedläggningen borde en skiva fått sig en omgång. Annars har jag svårt att se varför det skulle påverkat. Testa dra in kopplingen och döda motorn och se om all vibration försvinner så kommer du en bit på vägen.

Inte så att du tappat en styrända eller tagit lös för att dem vart repiga? Bytt dem mot lättare? Dem sitter där i första hand för vibrationernas skull...

Ja ska testa att döda motorn i olika hastigheter :tummenupp

Edit: Nee ja har inte plockat bort nån styrända. De e original som suttit på hela tiden. Detta uppstod efter byte av däck och en lätt nedläggning

Kan detta bero på styrlager?

Ja har inte pillat på mer än framdäck o bakdäck... men ändå..:confused:

Vibrationer kommer oftast från motorn.
Vid vältningar kan du få in olja både direkt i cylindern och baklänges genom vevhusventilationen.
Sotar du ett stift så kan motorn gå ojämnt.
Samma fenomen som osynkade förgasare.

Obalanserade däck ger mer gungningar, styrlager ger svängningar.
Stiften skall självrengöra sig, men om du har dålig gnista på ett stift, så får du dålig förbränning vilket ger låg temperatur vilket ger mer sot.
Jag skulle kolla stiften först.
Sedan en förgasarsynkning (om du har gasare - glömde kolla hojjen).

Hhur är det med balansen i framdäcket?

Kan nämna att däcket såklart balanserades och det är inget fel på mina skivor.
:rolleyes:

Om skivorna spökar så brukar det bara märkas när man bromsar.
Jag hade grymma vibrationer i styret, det berodde på en sliten kamkedja... Men den blev ju å andra sidan inte sliten pga att jag tappade hojen.

Vet inte hur styret sitter på din mc men det kan alltid vara bra att lossa

Allt kring gaffelkronorna och vrida lite fram å tillbaka och sen dra åt efter en marksyning ( Eventuella spänningar släpper )

Somliga styren kan ha gummiinlägg i infästningen ( tror inte en 600 har det men värt å kolla)

Ja ska testa att döda motorn i olika hastigheter :tummenupp

Edit: Nee ja har inte plockat bort nån styrända. De e original som suttit på hela tiden. Detta uppstod efter byte av däck och en lätt nedläggning

Jag döda motorn i olika hastigheter och tyckte att problemet med själva vibrationen försvann men att den fortfarande svängde höger vänster höger vänster i styret smått men utan vibration.

Det kan även vara så att din kedja blivit sliten och därmed varierar sin kedjespänning när bakhjulet roterar. När du sedan bytte däck så råkade du sedan justera kedjan på slakaste stället.

Jag säger inte att det är så, men värt att kolla iaf.

/J

Observera att det går att balansera ett ovalt hjul!
Kolla så framdäcket ligger lika runt hela fälgen.
Jag har råkat ut för att däcket inte kröp ut helt och
de blev vibrationer spec 60-80km/h

Bromsskiva 99% ,,,,,,,,,,, kör med hoj lägg på lite broms så känner du om det blir värre.

De e inte bromsskivorna för dom e helt nya...

Dom e perfekt.

Det kan även vara så att din kedja blivit sliten och därmed varierar sin kedjespänning när bakhjulet roterar. När du sedan bytte däck så råkade du sedan justera kedjan på slakaste stället.

Jag säger inte att det är så, men värt att kolla iaf.

/J

Kedjan e ok skick och anledningen för att jag la hojen i backen var just för att jag rullade fram den och spännde kedjen hela tiden... Så den e bra spännd oxå...

Last edited:
De e inte bromsskivorna för dom e helt nya...

Dom e perfekt.

Kedjan e ok skick och anledningen för att jag la hojen i backen var just för att jag rullade fram den och spännde kedjen hela tiden... Så den e bra spännd oxå...

Ok, bra att du kollade det. En kedja med varoerande spänning kan ju annars få hojen att sprattla rätt rejält. I synnerhet om den spänts för hårt. Vilket lätt kan ske om man inte kollar spänningen på slakaste stället samt med fjädringen komprimerad med förarvikten.

Observera att det går att balansera ett ovalt hjul!
Kolla så framdäcket ligger lika runt hela fälgen.
Jag har råkat ut för att däcket inte kröp ut helt och
de blev vibrationer spec 60-80km/h

Detta skall ja kolla direkt. Ja tyckte att ja såg en grej när ja tänker efter. Det var att fälgen verkade utbuktad vid kanten. Som om man varit för hårdhänt vid däckskiftet. Ja ska kolla närmare på de... :huvet

Detta skall ja kolla direkt. Ja tyckte att ja såg en grej när ja tänker efter. Det var att fälgen verkade utbuktad vid kanten. Som om man varit för hårdhänt vid däckskiftet. Ja ska kolla närmare på de... :huvet

fick oså ett däck som inte gick ut riktigt,, vart sjukt mycke vibbar..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti