vibrationer (R1)

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
tja, jag har lite vibrationer i gashandtaget på min retta 03, är det bara min lr är det ett känt fenomen?? Har kollat det mesta, löser en styrdämpare detta?
 
peter R1 skrev:
2064498 tja, jag har lite vibrationer i gashandtaget på min retta 03, är det bara min lr är det ett känt fenomen?? Har kollat det mesta, löser en styrdämpare detta?


min r1a är likadan... styrdämpare hjälper inte, om inte nu vibrationerna är så stora så dom ger styrutslag!

Man vänjer sig, jag kom från en zx9r-00 innan och den var ju som att knåda en bulldeg att köra jämfört med r1an.
 
Vibrationer i styret kan i vissa fall avhjälpas med ändrad storlek på styrändarna.
 
ozto skrev:
2064561 min r1a är likadan... styrdämpare hjälper inte, om inte nu vibrationerna är så stora så dom ger styrutslag!

Man vänjer sig, jag kom från en zx9r-00 innan och den var ju som att knåda en bulldeg att köra jämfört med r1an.

samma här, hade en zx9r 00 innan o den var klart bångstyrigare, får kanske kolla så inte snubben innan mej har pillat på nåt som han inte skulle ha gjort,
rettorna är väl inte kända för att vibrera???
 
peter R1 skrev:
2064498 tja, jag har lite vibrationer i gashandtaget på min retta 03, är det bara min lr är det ett känt fenomen?
Jag har en R1 -02 med styrdämpare och visst vibrerar det i handtagen. Det är väldigt fina vibbar som gör att händerna nästan domnar bort :näsblod
Man vänjer sig rätt snabbt som tur är.
 
Har fan lite samma fenomen på min Gixxer K3a.
Fast man känner dom inte direkt, men efter ett tags körning
börjar man känna av dom. Små, små, små vibrationer.
Tar nog en trekvart en timme ungefär innan man känner av dom.

Det är precis som om man absorberar dom i början men efter ett tag så fortplantar sig vibbarna i nävarna.

Trodde åxå det var bar min som gjorde så men det visade sig att när jag provade en annan K3a så var den precis likadan. Pratade med en handlare om detta för ett tag sedan och han sa att det var precis likadant på både K4orna och K5-K6 åxå.

Sorry om jag robbade denna "R1" tråden lite...

:)
 
Är det månne så att någon har satt på så´nna blåeloxerade sportstyrändar för 300 spän på den? De väger mindre så det kan vara därför det vibrerar.
 
peter R1 skrev:
2064575 samma här, hade en zx9r 00 innan o den var klart bångstyrigare, får kanske kolla så inte snubben innan mej har pillat på nåt som han inte skulle ha gjort,
rettorna är väl inte kända för att vibrera???


bångstyrig vet jag inte om jag tycket att nian var, lättkörd och grötig! Men kunde göra lite hur som helst men hojen kastade aldrig av mig. Tyckte att den va otroligt förlåtande, lite som en gammal saab 99 från 84 :3freak . Perfekt förstahoj!

Första gången jag åkte bana med r1an så blev jag helt klart nertryckt i skorna, gick verkligen inte att va lika brutal med den som med kawwan!
Efter några varv så kändes det bättre och det är mycket trevligare att köra en kvickare hoj som man kan styra med mer "fingertoppskänsla"

aja till saken, r1an vibrerar mycket mer än en zx9a men du vänjer dig!
 
Teo skrev:
2065236 Är det månne så att någon har satt på så´nna blåeloxerade sportstyrändar för 300 spän på den? De väger mindre så det kan vara därför det vibrerar.

nej inget sånt jox sitter på, däremot så gick det att dra¨åt styrkronan lite på högersidan, ska testa om det blir bättre i morron.

ozto skrev:
2065809 bångstyrig vet jag inte om jag tycket att nian var, lättkörd och grötig! Men kunde göra lite hur som helst men hojen kastade aldrig av mig. Tyckte att den va otroligt förlåtande, lite som en gammal saab 99 från 84 :3freak . Perfekt förstahoj!

Första gången jag åkte bana med r1an så blev jag helt klart nertryckt i skorna, gick verkligen inte att va lika brutal med den som med kawwan!
Efter några varv så kändes det bättre och det är mycket trevligare att köra en kvickare hoj som man kan styra med mer "fingertoppskänsla"

aja till saken, r1an vibrerar mycket mer än en zx9a men du vänjer dig!
Jag var helt slut efter jag kört bana med kawan, jag tror det lilla jag kört rettan att man får vara lite mer försiktig eftersom gassvaret kommer mer direkt, men du... kawan vibrerar allt mer :hihi i alla fall min gamla.
 
Sådana här kan hjälpa om vibrationerna blir för mycket. De finns i lite olika utförande även ett sk superbikeutförande
 
Last edited:
Lobo Gixxer skrev:
2065222 Har fan lite samma fenomen på min Gixxer K3a.
Fast man känner dom inte direkt, men efter ett tags körning
börjar man känna av dom. Små, små, små vibrationer.
Tar nog en trekvart en timme ungefär innan man känner av dom.

Det är precis som om man absorberar dom i början men efter ett tag så fortplantar sig vibbarna i nävarna.

Trodde åxå det var bar min som gjorde så men det visade sig att när jag provade en annan K3a så var den precis likadan. Pratade med en handlare om detta för ett tag sedan och han sa att det var precis likadant på både K4orna och K5-K6 åxå.

Sorry om jag robbade denna "R1" tråden lite...

:)

EXAKT!! så upplever jag min R1 -05 som du beskriver din gixxer.Tror det bara är att vänja sig och inget man kan göra åt.
 
peter R1 skrev:
2232462 ok "problem solved" bakre motorfästena var hur lösa som helst, nu är den go o köra igen :) :)

Peter...upplevde du dina vibrationer så som han ovan beskriver med sin gixxer eller var det värre/större vibarationer i handtagen?
Själv upplever jag så som han med gixxer förklara...små,små fina täta vibrationer runt 4-5 tusen varv där man inte tänker på dom i början men efterhand reagerar man på dom efter lång tids körning
 
moppekalle skrev:
2232607 Peter...upplevde du dina vibrationer så som han ovan beskriver med sin gixxer eller var det värre/större vibarationer i handtagen?
Själv upplever jag så som han med gixxer förklara...små,små fina täta vibrationer runt 4-5 tusen varv där man inte tänker på dom i början men efterhand reagerar man på dom efter lång tids körning

JA, efter en stund måste man släppa styret o riktigt skaka loss med handen,
Jag har några småvibrationer kvar men inte på långa vägar som det var förut, men det tror jag kan härröra till mina däck som är totalslut! Har även dragit åt styrlagret en aning som verkar vara r1-03 relaterat.
 
Har även jag små små vibrationer som gör att högernäven domnar vid längre körning ibland...

Har för mig att det känns mest mellan 4-6k varv?

Styrlagret är en klassiker...
 
Dom där små små vibbarna som jag och tydlign flera har får man nog ta å leva med. Jag har inget glapp i styrlagret inte heller några lösa bultar... :hihi

Däck å fjädring i all sin ära men med tanke på att du iprincip lutar dig rakt över hjulet som bara befinner sig el liten bit under händerna så är det nog ganska logiskt att man känner lite vibbar i nävarna.


Kan tänka mig att peterR1 hade ganska ruggiga vibbar om motorfästena var "lösa"...
 
peter R1 skrev:
2232730 JA, efter en stund måste man släppa styret o riktigt skaka loss med handen,
Jag har några småvibrationer kvar men inte på långa vägar som det var förut, men det tror jag kan härröra till mina däck som är totalslut! Har även dragit åt styrlagret en aning som verkar vara r1-03 relaterat.

Gott att det löste det värsta problemen :tummenupp
 
Anderzzon skrev:
2232757 Har även jag små små vibrationer som gör att högernäven domnar vid längre körning ibland...

Har för mig att det känns mest mellan 4-6k varv?

Styrlagret är en klassiker...

Stämmer bra det..märks bäst vid dom varven och känner hur högerhanden vill domna bort..äsch,en är väl fjolla som inte tål vibbarna :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top