Vibrationer på TDM850 vs TDM900

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Är det stor skillnad i hur mycker respektive modell vibrerar? Och då tänker jag
på 850 (4TX) med 270-graders veven jämfört med den tidiga 900:an från 2002-.

Är det någon som kört båda modellerna?

Jag läste ett par gamla tester av TDM900 i Allt om MC och där beskrivs den som mjuk
och nästan vibrationsfri. Det är i och för sig länge sen, men när jag provkörde en TRX850
(som delar motor med TDM) upplevde jag att den skakade något alldeles förskräckligt.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...

/ Mikael
 
Last edited:
Jag provade en TDM 900, ungefär en -00:a, några mil. Tänkte inte alls på några skakningar, snarare ett försiktigt "purrande." Lät den sträcka ut och såg över 200 på mätaren. Jag tyckte hela hojen verkade vara den perfekta cykeln för sansade turer - både långa och korta. Skulle gärna tagit den ned till Alperna! :)


Måste såklart ha varit en -01 el senare...
 
Last edited:
Tack svaret och recensionen. :)

Jag söker mycket riktigt en hoj för sansade turer på mindre vägar (som ofta har en
massa lagningar och tjälskott numera). Och det låter ju som att åtminstone 900:an
skulle vara ett tänkbart alternativ.
 
Tack svaret och recensionen. :)

Jag söker mycket riktigt en hoj för sansade turer på mindre vägar (som ofta har en
massa lagningar och tjälskott numera). Och det låter ju som att åtminstone 900:an
skulle vara ett tänkbart alternativ.
Det var som sagt bara några mil jag körde, ingen vidare testkörning. Och med "sansade turer" menar jag allt utom bantempo, förmodligen mycket kompetent på 70-vägar.

En modern efterföljare ser Tracer 900 ut att vara, men vet inte om det ligger nån sanning bakom det. :)
 
TDM900 är trevlig och låter fint. Kört en kompis några gånger och har inte noterat några störande vibrationer. Nackdelen med en är att den är väldigt av/på (ryckig gas). Var länge inne på TDM 900, men köpte en Versys 650 i stället och tycker den är bättre på allt (om du inte har passagerare). Skillnaden i dragkraft är i praktiken inte så stor, medan lätthanterligheten är.
TDM är bra, men ibland kan man tjäna på att titta utanför boxen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top