Vibrationer på Hornet 600

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
När jag ligger kring 5000 varv/min så blir det satans vibrationer i hela ramen. Ibland hörs vibrationsljudet lika högt som motorljudet. Låter som när tandläkaren sätter borren i din tand.

Cykeln har gått 2600mil, har inte gjort ventiljusteringen än (Den skulle gjorts vid 2400mil...kommer snart :crash ). Dock bytt all olja regelbundet.

Är det lagren i motorn som är på väg utför :( ?
 
Hur är det med kedjan?

Vet att CBR 600 kan vibrera riktigt mycket om kedjan är kass. Uppkommer vid 90-110 va ??
 
johanrehn80 skrev:
Hur är det med kedjan?

Vet att CBR 600 kan vibrera riktigt mycket om kedjan är kass. Uppkommer vid 90-110 va ??

Kedjan e ny, jag har kortat den själv dock. Kanske blev det fel.
Tror att det kan uppkomma kring 70-90km/t. Det känns som om det är kraftigare när man motorbromsar. Kan iofs bero på att vid acceleration så ligger man alltid över 5000varv/min eller drar förbi 5000var/min på ett väldigt kort ögonblick.
 
Kommer det på alla växlar eller är det beroende av farten?
Vid jämn fart?
Vid acc utan fullgas?
Vid varvning stillastående?
Byttes dreven samtidigt som kedjan?
Om det är beroende av farten bör du leta vid hjulen eller kedjan.
Om det beror på varv kan det ju vara nån kåpa eller vadsomhelst som sitter löst. Det behöver ju inte vara fel i motorn.
 
bippen skrev:
Kommer det på alla växlar eller är det beroende av farten?
Vid jämn fart?
Vid acc utan fullgas?
Vid varvning stillastående?
Byttes dreven samtidigt som kedjan?
Om det är beroende av farten bör du leta vid hjulen eller kedjan.
Om det beror på varv kan det ju vara nån kåpa eller vadsomhelst som sitter löst. Det behöver ju inte vara fel i motorn.

Det kommer när man slår av på gasen (motorbroms) och varvmätarn börjar gå ner till 5000-6000rpm. Det kommer åtminstone på 2:an och 3:ans växel. Det är svårt att få det att vibrera vid stödgas, dvs om jag håller gas så att den ligger på 5000-6000rpm så uppkommer det inte alls så ofta.
Vid stillastående 5000-6000rpm så låter det inte alls.
Bytte både drev och kedja samtidigt.
:confused:
 
Om du inte har några vibrationer vid stillastående hoj så är det inget fel i motorn, möjligen kan det vara något med kopplingen, men mest låter det som om du bör kolla över kedjejusteringen igen.
 
Har själv en Hornet 600 -05, hade gått 32 mil när jag köpte den i våras. Upplever själv ganska kraftiga vibration som börjar lite försiktigt vid 4500 rpm och som blir riktigt jobbiga vid 5000-5500 rpm. Speciellt jobbigt vid motorvägskörning då vibrationerna börjar vid 98 km/h och sedan bara fortsätter. Efter några mils körning i 110 är framförallt fötterna trötta, ibland nästan avdomnade. För att inte tala om backspeglarna som jag nästan funderar på att montera av eftersom man inte kan så något i dem ändå på grund av skakningarna. Kan ju även tillägga att vibrationerna uppkommer vid samma varvtal på alla växlar, oavsett hastighet.

Nämnde detta vid 100-milaservicen, de provkörde den och återkom med svaret något i stil med: "Ja, men det är inte så mycket att göra åt det".

Känns dock som att det borde gå att göra något åt det... Om alla Hornets vore likadana borde det finnas betydligt fler inlägg i denna tråd....
 
min är så också vid varvtal över 5500 dock inga problem att ligga i 110 på sexan å slöåka då vibrerar han ingenting. dock alla växlar över 5500-6000 ser man inte ett skit i backspegeln. min har gått 300 mil precis. förövrigt en mycket trevlig hoj

mvh /B
 
Slått ett kik på motorfästena?
Hur uppkom det?
Annars brukar kass vevlager ge ena jävla vibrationer
 
Last edited:
Hojen skall in på 600-milaservice imorgon, så jag skall ta upp det igen med teknikern. Misstänker dock att det är så att man har råkat få en vev vars kritiska varvtal ligger kring 4500 varv. Eller så är det helt enkelt en obalans i den. Men om de måste riva ut veven och byta den kan jag förstå att "det inte går att göra nåt åt det". Vi får väl se. ;-)
 
Jag tror på Ljunghausen´s förslag.



Kolla så att allt sitter fast,många hojar har "justerbara" motorfästen,vilket för övrigt är en servicepunkt på tex Blackbird.

Kolla också ev justering av balansaxlen (vet inte om det är drev eller kedja på Horneten)
 
flugan skrev:
95411 När jag ligger kring 5000 varv/min så blir det satans vibrationer i hela ramen. Ibland hörs vibrationsljudet lika högt som motorljudet. Låter som när tandläkaren sätter borren i din tand.

Cykeln har gått 2600mil, har inte gjort ventiljusteringen än (Den skulle gjorts vid 2400mil...kommer snart :crash ). Dock bytt all olja regelbundet.

Är det lagren i motorn som är på väg utför :( ?

Ramlager som som pajjat kanske.
 
LiquidNOx skrev:
2460663 . Misstänker dock att det är så att man har råkat få en vev vars kritiska varvtal ligger kring 4500 varv. . QUOTE]

kan du förklara de där för mig?


Hej!

Ledsen att mitt svar har dröjt så, men jag har inte kollat in tråden på länge. Enligt vad jag har fått lära mig så har alla axlar ett eller fler kritiska varvtal som beror på längd, diameter, tvärsnitt etc. Vid dessa varvtal riskerar axlarna att komma i självsvängning, även kallat resonans. Ofta försöker man att dimensionera axlarna så att användningsvarvtal ligger så långt ifrån dessa varvtal som möjligt, och om man måste passera dem, gör det på så kort tid som möjligt. Av denna anledning kan man på en del MC eller andra maskiner känna av ett område där den vibrerar mer, för att sedan avta med ökande varvtal. Vet dock ej om detta kan appliceras på min hoj, eller om den lider av dåliga vevlager.

// Andreas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top