Vibrationer när jag bromsar

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Min skakade mest i fis bromsning av från motorväg 120 ner till ca 70 sedan avtar det för att sedan försvinna försvinna hojen har inte ens gått 1000mil
något du känner igen ?

Ja liknade sympton, på min avtar det när man nitar hårdare.

Ska fixa gaffelben och strylager nu så får se om det löser det. Sen har jag inga mer ideer.

Tror också det när ena gaffelbenet gick att vicka på i sidled.
Hur ser bussningarna ut. räcker det med att byta dem? eller måste man göra något mer? Vad kan det kosta ca

Nya bussningar får du för några hundralappar, det räcker med att byta dom.
Kan du göra arbetet själv så blir det inte dyrt.
Det är enkelt, men man behöver kanske specialverktyg för att ta isär gaffelbenen på den där. På nyare gixxers behövs det iaf, men det framgår väl av din bok.

http://www.cross-center.com/bilder/produkter/framgaffel-reparationssat_l.jpg hittade den här bilden med hjälp av google. dom två grejerna till vänster på bilden är bussningarna.

Kan det vara så att du vibrerar av rädsla? Annars kanske du letar på fel ställe. Kanske svingen e lite glapp eller nått sånt knepigt.

Min gixxer käkar skivor, det visade sig vara ett ok som kärvade som pressade skivan lite åt ena hållet, sving!!! ormande skiva. 0,4 mm men jag lovar att det känns. Kanske var det din däck nisse som tappade hjulet när han monterade däcket. Luriga typer de där....

Skitenkelt att ta i sär den gaffeln

Går att göra med överbenen kvar i kronorna

Muttermaskin med insexnyckel i botten

Bussningarna sitter längst upp på innerbenen, Vet dock inte om dessa går att köpa lösa ( korkat men iblan kan det vara så)

Obs packboxarna behöver inte demonteras på dessa gafflar för att få i sär

dom

andersson turbo:Bugar :Bugar Tack för tipset
Jag är skyldig dig flera öl eller vin nu vad du föredrar/ det är inte första gången du hjälpt mig.

Tackar alla andra också för att ni försöker hjälpa mig Cyberkram skickad till er alla:) :)

Har ett par gsxr 750 01 ben lösa ( De går inte att provaköra med dem benen för de är totalt skrot annars skulle jag gjort det) Vågar man använda metall bussningar från dem? De ser raka ut men har skeva bromoksfästen.

Återkommer till tråden när jag fixat klart hojen och berättar hur det gick

Nya bussningar får du för några hundralappar, det räcker med att byta dom.
Kan du göra arbetet själv så blir det inte dyrt.
Det är enkelt, men man behöver kanske specialverktyg för att ta isär gaffelbenen på den där. På nyare gixxers behövs det iaf, men det framgår väl av din bok.

http://www.cross-center.com/bilder/produkter/framgaffel-reparationssat_l.jpg hittade den här bilden med hjälp av google. dom två grejerna till vänster på bilden är bussningarna.

Tack sNajgel :tummenupp :tummenupp

Last edited:
Inre och yttre gaffelbenen ska inte ha några kännbara spel eller glapp.

Ja, det är bussningar som går att byta.

Som nån sa oxå: Se till att lufta ur benen efter påfyllnad. Luft i ventilsystemet ger ju "frigång" varvid "chatter" oxå kan uppstå.
Vibrationer kan även komma ur feljusterade styrlager där det finns glapp.

Alla spel upphävs när du bromsar hårdare än fisbroms, därav märks ingaa vibrationer då.

Hej ,, har inte läst hela tråden ..

men jag hadde Exakt samma symptom på min Daytona 600 för några år sen.
visade sig vara gaffeloljan som var kass ,, när vi tömde den vad det som "fettklumpar i den" torkade rent och spolade, i med ny olja. sen var den som utan vibrationer. har du inte bytat olja så prova det ( inte så dyrt)

/Lomax

Hej ,, har inte läst hela tråden ..

men jag hadde Exakt samma symptom på min Daytona 600 för några år sen.
visade sig vara gaffeloljan som var kass ,, när vi tömde den vad det som "fettklumpar i den" torkade rent och spolade, i med ny olja. sen var den som utan vibrationer. har du inte bytat olja så prova det ( inte så dyrt)

/Lomax

Ok lika bra o byta då när man ändå har lös dem.

lånar tråden lite....
jag har också vibrationer vid inbromsningen men de började efter att jag bytte klossar fram..
när jag börjar bromsa så är de ingen problem men när de är typ 4 meter tills jag står helt still så börjar de vibrera kraftigt nån som har varit me om de??

lånar tråden lite....
jag har också vibrationer vid inbromsningen men de började efter att jag bytte klossar fram..
när jag börjar bromsa så är de ingen problem men när de är typ 4 meter tills jag står helt still så börjar de vibrera kraftigt nån som har varit me om de??

Kan man tänka sig att du satte dit hårdare belägg?

Isf har du svaret där.

Last edited:
så är de nog...
men behöver jag oroa mig??
eller är de ingen fara??
jag skall besikta snart me undrar om dom säger nått...

Inga problem. Men om du själv upplever det som ett problem kan du alltid köpa skrikdämpningsplatttor på b-tema eller liknande, klippa till dem med plåtsax så de passar mellan kolv/ar och belägg, sen är problemen borta.
Själv tycker jag att alla "onaturliga" grejer i bromseriet ska hållas till ett minimum, så jag tar vibrationerna, om de skulle uppstå.
Det är mest bara när de är kalla, och på bana märks det öht inte.

Hårda belägg ska man ju inte köra gata med då de aldrig blir tillräckligt varma.

Besiktningen däremot... känns ju alltid som ett lotteri.
Vibrationer (lågfarts) är ju inte nödvändigtvis farliga.

Felet var kärvande kolvar i oken. Plockade isär , gjorde rent och smörjde in med rätt bromskolv fett.

lol,,, svaret tog bara 2 år hahaha,,, tack för tipset :tummenupp

Dumheter att slå ner på tiden för svaret!
Jag hade samma problem på min K7, som dock förvann vid däcksbyte... Vibrerade inte vid normalhård bromsning, ej heller vid max, men däremellan. Perfekt indikator att det då gick att bromsa lite mer :D

Kvittar ju hur länge det tar för svar som kan hjälpa andra...:tummenupp
Hur ofta har man isär oken egentligen?

:) Jag gillar inte tekniktrådar där lösningen på problemet inte kommer fram någonsin. Så för att hjälpa andra la jag in en update.

Btw hojen är en gsxr 1000, 2001 med många mil på mätaren.
Gick igenom bromsoken i höstas, har inte haft tid att göra det innan då man bildat familj , varit gravid och skaffat en nyare årsmodell av gsxr 1000. Så hojen ifråga har bara samlat damm men nu blir det gathojen framöver.:)

haha ni är för djefla roliga. Glad ändå att du uppdaterade oss alla.gott nytt hoj år :) och btw sitter på ett kafé i centrala gbg plötsligt var det nån jeppe som susade förbi på sin mc. abstinensen blev väl aldelles för stark :) "det är den 2 januari o minusgrader :) va fan kan han kan jag. Syns i himmelen

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT