Vibrationer när jag bromsar

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Hej alla duktiga tekniska Mek-Gurus

Har ett problem med min gsxr 1000 01. Det vibrerar/skakar när man använder frambromsen.
Kan det vara bussningar i gaffelbenen som är slut? Hur vanligt är det att bussningar slits i gaffelbenen? Hojen har gått 7500 mil .Fick tipset av en mc-mek. (har fått flera andra tips som att fälgen var dålig men inget har hjälpt)

Jag har provat/kollat/bytt allt det andra vanliga som man ska göra bromsskivor,styrlager,fälg,fälglager ,bromvätska och oken.

Håller på och byter styrlager just nu men det såg jättefint ut /inget glapp det har vi kollat (byter ändå så man vet att det är fint och så lär man sig något nytt) Jag blir värsta tjejmeken nu ju::)

Snart har jag bytt allting på hela hojen :D :D

Var sitter bussningarna i gaffelbenen?Om någon vill posta en bild vill bara veta vad man ska beställa.

Vibrerar?
Känner du lite pulser i bromshandtaget också?

Låter med 98% säkerhet som en sned bromskiva!

Slitna skivor slår sig...

HAr du problem med framgaffeln så är det helt andra saker som händer.
OM du skall byta packboxar i gaffeln så gäller det att du vet vad du pysslar med. Ta av gaffelbenen och lämna in istället.
Du har en USD gaffel som kräver lite speciella verktyg.

Vibrerar?
Känner du lite pulser i bromshandtaget också?

Låter med 98% säkerhet som en sned bromskiva!

Slitna skivor slår sig...

HAr du problem med framgaffeln så är det helt andra saker som händer.
OM du skall byta packboxar i gaffeln så gäller det att du vet vad du pysslar med. Ta av gaffelbenen och lämna in istället.
Du har en USD gaffel som kräver lite speciella verktyg.

Köpte helt nya skivor , tyvärr försvann inte problemet.
Tätningar är bytt i gaffelbenen då de läkte förra säsongen.

Har hela verkstadmanualen och lite hjälp tillhands så fixar det nog.

Last edited:
Jag håller med ovan om att det verkar vara skivorna som slagit sig. Inget som man kan se med ögat, men det behövs inte mkt för att det ska vibrera så som du beskriver. Tror inte det är ngt med gaffelbenen iaf om nu styrlagret var ok.

hann inte skriva färdigt före dig :)

nu tror jag snarare att de kan vara att framhjulet inte sitter 100 rakt. Kolla så att båda gaffelbenen sitter helt parallellt och i samma höjd i kronan.
Men som sagt bara vad jag tror.

Last edited:
Jag håller med ovan om att det verkar vara skivorna som slagit sig. Inget som man kan se med ögat, men det behövs inte mkt för att det ska vibrera så som du beskriver. Tror inte det är ngt med gaffelbenen iaf om nu styrlagret var ok.

hann inte skriva färdigt före dig :)

nu tror jag snarare att de kan vara att framhjulet inte sitter 100 rakt. Kolla så att båda gaffelbenen sitter helt parallellt och i samma höjd i kronan.
Men som sagt bara vad jag tror.

Hur kan splitter nya skivor slå sig på en splitter ny fälg?
Japp har kollat det andra du skriver med skjutmått så det blev 100%

Oki, men då är ju tätningarna fxade? Kruxet med att fylla om benen är at det är svårt att få ut all befintlig dämpvätska.
Gaffelvätska ger upp jäkligt fort också så en omfyllnad /år är INTE fel.

Du kan även "mäta" upp rätt mängd men då brukar man komprimera gaffelbenet max, dvs du får skruva av locken upptill på benen...obs de är belastade av fjädern. OM du ger dig på detta själv så råder jag dig verkligen till verkstadmanualen.

Surt med skivorna...är oken och bromsbeläggen med 100% korrekt monterade.
Är fälgen omriktad? Skivornas infästning i fälgen kan vara ur tolerans.
Kan du låna en annan hoj´s framhjul och skivor?

Nått är INTE rakt! 98% säker på att skivorna är skit.

Kolla att skivorna kan röra sig gentemot nitarna mot skivnavet

Oki, men då är ju tätningarna fxade? Kruxet med att fylla om benen är at det är svårt att få ut all befintlig dämpvätska.
Gaffelvätska ger upp jäkligt fort också så en omfyllnad /år är INTE fel.

Du kan även "mäta" upp rätt mängd men då brukar man komprimera gaffelbenet max, dvs du får skruva av locken upptill på benen...obs de är belastade av fjädern. OM du ger dig på detta själv så råder jag dig verkligen till verkstadmanualen.

Surt med skivorna...är oken och bromsbeläggen med 100% korrekt monterade.
Är fälgen omriktad? Skivornas infästning i fälgen kan vara ur tolerans.
Kan du låna en annan hoj´s framhjul och skivor?

Nått är INTE rakt! 98% säker på att skivorna är skit.

Kolla att skivorna kan röra sig gentemot nitarna mot skivnavet

Japp kollat det du skriver .Tack för att du försöker hjälpa mig:)

Tog loss gaffelbenen idag och tyckte att det gick att vicka det ena gaffelbenet i sidled lite grann. Kändes som att något är fel inne i gaffelbenet. Finns det metallbussningar eller är det gummi?

Last edited:
Stabilt.
Känns bara när jag bromsar eller fisbromsar, bromsar jag hårt/nitar så minskar problemet. Kan det vara skivorna ändå?

om det är skivorna så borde du känna det i handen alltså det typ pulserar!!
har du kollat hjul lagren och är hjulet rätt balanserat?

Då verkar det ju som du har hittat felet själv redan. Inget jag skulle ge mig på att försöka fixa själv, men om du är duktig kan du nog plocka isär benet och se var det glappar. Det sitter en övre samt en undre bussning på benet skulle jag tro, sen är där ett gäng ventiler och o-ringar därimellan.

om det är skivorna så borde du känna det i handen alltså det typ pulserar!!
har du kollat hjul lagren och är hjulet rätt balanserat?

Nej det pulserar inte i bromshandtaget utan mer skakar hela fronten men inte när man bromsar nitar hårt och bestämt.
Japp ,det är helt nya skivor,lager och fälg som sitter på

Last edited:
Det kan helt enkelt vara däcket detta har jag fått berättat då jag har exakt samma problem. Har michelin Pilot på min R1a och exakt samma problem. jag har kollat allt men hann inte byta däck innan det blev halt ute så jag har inte testat resultatet. Det ska tydligen vara väldigt vanligt att det är däcket.
får tyvärr återkomma i vår med rapport. :va

Jag tror starkt på att det kan vara dags att bussa om gaffelbenen efter så många mil och speciellt om det känns glappt. Det sitter metallbussningar som ska ta upp allt slitage när gaffeln rör sig. Ta isär gaffeln och kolla hur dom ser ut.

en sak du skulle kunna göra är att låna ett hjul av nån snäll typ och se om felet försvinner:tummenupp om mitt passade skulle du få låna:)
Tack sjysst he he man lär sig lite iallfall.:)

Det kan helt enkelt vara däcket detta har jag fått berättat då jag har exakt samma problem. Har michelin Pilot på min R1a och exakt samma problem. jag har kollat allt men hann inte byta däck innan det blev halt ute så jag har inte testat resultatet. Det ska tydligen vara väldigt vanligt att det är däcket.
får tyvärr återkomma i vår med rapport. :va

inte däcket.
bytt det samtidgt med nya fälgen och skivor

Jag tror starkt på att det kan vara dags att bussa om gaffelbenen efter så många mil och speciellt om det känns glappt. Det sitter metallbussningar som ska ta upp allt slitage när gaffeln rör sig. Ta isär gaffeln och kolla hur dom ser ut.

Tror också det när ena gaffelbenet gick att vicka på i sidled.
Hur ser bussningarna ut. räcker det med att byta dem? eller måste man göra något mer? Vad kan det kosta ca

Last edited:

inte däcket.

Min skakade mest i fis bromsning av från motorväg 120 ner till ca 70 sedan avtar det för att sedan försvinna försvinna hojen har inte ens gått 1000mil
något du känner igen ?

inte däcket.

Tror också det när ena gaffelbenet gick att vicka på i sidled.
Hur ser bussningarna ut. räcker det med att byta dem? eller måste man göra något mer? Vad kan det kosta ca

Skitenkelt att ta i sär den gaffeln

Går att göra med överbenen kvar i kronorna

Muttermaskin med insexnyckel i botten

Bussningarna sitter längst upp på innerbenen, Vet dock inte om dessa går att köpa lösa ( korkat men iblan kan det vara så)

Obs packboxarna behöver inte demonteras på dessa gafflar för att få i sär dom

visst det är sant:) och vilken tur att det är mitt i vintern så du har lite tid på dej:D själv mekar jag bromsar på min trajja, fram är det inte bra (svampigt)
letar beg ok från GSXR dom lär passa!! men nu va det ju din hoj som det gäller.. och jag tror på att du skulle försöka låna ett hjul... det kan faktiskt vara däcket som nån skrev tidigare. och om det slutar vibrera så är det troligen nått med gaffeln..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT