Vibrationer i styret

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Tjena

Jag har ett delikat bekymmer som har börjat spöka för mig, tänk dig ett styre utan styrändar, så vibrerar mitt styre just nu, med org styrändar. Upp till 60 märks ingenting men ökar ju fortare det går efter det, jag tycker det är så oavsett varvtal.
Jag var ikväll och provade dra åt bultarna till motorfästena, dom kan tydligen gänga ur sig säger förståsigpåarna.. Däck är nytt och balanserat, kört ca 50 mil och smc kurs, men började nu i söndags. När jag redan kört en del med nya däcken.

Vad kan det vara?

Det kan inte vara någon balanseringsvikt som lossnat?

Det kan inte vara någon balanseringsvikt som lossnat?

Mycket möjligt, sitter just nu bara 1st 5gr vikt på, minns inte om det sattes dit flera, men är inte vibrationerna av obalans skarpare? Det är som att hålla i ett bi, klart mer på höger sida än vänster sida.

Mycket möjligt, sitter just nu bara 1st 5gr vikt på, minns inte om det sattes dit flera, men är inte vibrationerna av obalans skarpare? Det är som att hålla i ett bi, klart mer på höger sida än vänster sida.

Min erfarenhet är att det kan visa sig på många olika sätt. Beror på hur mycket obalans det är. Du kan ju även kolla så att du inte fått något skit i däcket.

Jag ska plocka bort hjulet imorgon och börja där, måste börja i någon ände.

Kommer du på något annat så tjoa till :tummenupp

Mitt framhjul var obalanserat, det visade sig, enligt hörsägen, i hastigheter över 180 km/h, då började styret vibrera som fan. 45 gram vikter fick de sätta dit för att balansera det. Så obalans känns fullt möjligt!

Mitt framhjul var obalanserat, det visade sig, enligt hörsägen, i hastigheter över 180 km/h, då började styret vibrera som fan. 45 gram vikter fick de sätta dit för att balansera det. Så obalans känns fullt möjligt!

45 gram?! Då justerar man däckets läge istället.

Problemet funnet!

SLiponets Y-rör har rört på sig och gick emot ramen, därav vibrationerna. Nu är dom borta! :banana

Tack för hjälpen ändå :)

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard