Vibrationer i styret vid olika varvtal?!

hugin85

Den som lever får se!
Gick med
3 May 2009
Hoj
02, Suzuki GSF 1200 S
Hej!

Har märkt att styret vibrerar vid varvtal över 4000-5000 varv/min. Strax under inte det minsta. Känns som det är nått motor relaterat fel i och med varvtalet?

Vibrationerna känner jag om jag släpper handtaget och lägger handen löst på handtaget. Små små snabba vibrationer. Skitskumt.. och t.om så att händerna domnar efter en lång sväng.

Sedan bytte jag belägg fram häromdagen och bromsarna låg ann helvetes massa. Såg då att jag fått för mkt bromsolja i påfyllningstanken. Tömde den lite på olja så nu ligger nivån mellan full och min. Det blev betydligt bättre men fortfarande så ligger bromsarna på lite grann.. Vad har jag gjort för fel?
:huvet

Tacksam för den som har tid att skriva en rad eller två om dessa fenomen.

Hojen jag kör är en Suzuki GSX-R 600 årsmodell 02

Är vibrationerna endast bundna till varvtalet, oavsett växel och oavsett om du står still å gasar eller rullar?

Bromsarna ligger alltid emot lite när man står still. Testa att köra en runda, och från lagom cruisinghastighet så fotbromsar du dig till stillastående, å sen kollar du om bromsarna ligger emot. Iom att skivan rör sig lite så slår den ut kolvarna när man kör, men bromsar man sig till stillastående så kan ju skivorna per definition inte slå ut kolvarna.

Sen är det bromsvätska, inte bromsolja! :mattias

Är vibrationerna endast bundna till varvtalet, oavsett växel och oavsett om du står still å gasar eller rullar?

Bromsarna ligger alltid emot lite när man står still. Testa att köra en runda, och från lagom cruisinghastighet så fotbromsar du dig till stillastående, å sen kollar du om bromsarna ligger emot. Iom att skivan rör sig lite så slår den ut kolvarna när man kör, men bromsar man sig till stillastående så kan ju skivorna per definition inte slå ut kolvarna.

Sen är det bromsvätska, inte bromsolja! :mattias

Hehe.. det har du rätt i! Bromsvätska ska de va.
Har faktiskt inte tänkt på om det vibrerar stillastående. Måste nästan ut och ta en sväng för att prova. Jag har redan kört en hel del med bromsarna, tänkte att det skulle få slita in sig en aning. Men det verkar inte vilja ge nått resultat alls :(

Är det normalt att det ska "skrapa" och låta i skivan när man rullar hojen? Tänkte på eventuellt sneda & vinda skivor? Men inga vibrationer när jag bromsar dock. Det är fram som det är problem om jag glömde nämna? :)

Mer rädd för själva vibrationerna dock? Vad kan det bero på? Samt har jag även märkt av ett vinande ljud i lådan på första växeln? Ska detta va så?

Hehe.. det har du rätt i! Bromsvätska ska de va.
Har faktiskt inte tänkt på om det vibrerar stillastående. Måste nästan ut och ta en sväng för att prova. Jag har redan kört en hel del med bromsarna, tänkte att det skulle få slita in sig en aning. Men det verkar inte vilja ge nått resultat alls :(

Är det normalt att det ska "skrapa" och låta i skivan när man rullar hojen? Tänkte på eventuellt sneda & vinda skivor? Men inga vibrationer när jag bromsar dock. Det är fram som det är problem om jag glömde nämna? :)

Mer rädd för själva vibrationerna dock? Vad kan det bero på? Samt har jag även märkt av ett vinande ljud i lådan på första växeln? Ska detta va så?

Jag tycker det låter som om det mesta på din hoj är helt normalt. Det småskrapar och låter lite lätt om bromsarna när man rullar hjulen. Inte alls mycket, men så att det hörs att något ligger lite lätt emot. Det viner ofta på första växeln, och det vibrerar ofta lite i styret på olika varv... på vissa hojar till och med jobbigt mycket.

Du kan egentligen inte få ett bra svar via nätet, det går inte att beskriva ljud och vad som är mycket/lite via ett forum. Är du osäker (särskilt när det gäller motorvibrationerna) så besöker du någon motorkunnig person som får lyssna.

Last edited:
Lite småskrap är helt normalt :tummenupp

Har vibrationerna uppkommit plötsligt, eller tilltagit markant på sistone? Det kan ju vara allt från normalt, till obalanserade hjul. Låt som sagt någon lyssna/provköra hojen om du retar dig för mycket på det.

Förresten, om du provkör, kolla om det blir någon skillnad om du håller in/inte håller in kopplingen också.

Jag tycker det låter som om det mesta på din hoj är helt normalt. Det småskrapar och låter lite lätt om bromsarna när man rullar hjulen. Inte alls mycket, men så att det hörs att något ligger lite lätt emot. Det viner ofta på första växeln, och det vibrerar ofta lite i styret på olika varv... på vissa hojar till och med jobbigt mycket.

Du kan egentligen inte få ett bra svar via nätet, det går inte att beskriva ljud och vad som är mycket/lite via ett forum. Är du osäker (särskilt när det gäller motorvibrationerna) så besöker du någon motorkunnig person som får lyssna.

Tack för svar! Jag ska lämna in cykeln på verkstad för ventiljustering i veckan. Olje-stift service gjord själv för att spara lite stålar! :D

Ändå jag är orolig för är ju ifall det är något med motorn som inte stämmer. Lite tråkigt att lämna in för ventiljustering ifall det finns mer akut behov. Men som sagt ska nämna detta för dom och be dom kolla och lyssna själva.

Tack

Lite småskrap är helt normalt :tummenupp

Har vibrationerna uppkommit plötsligt, eller tilltagit markant på sistone? Det kan ju vara allt från normalt, till obalanserade hjul. Låt som sagt någon lyssna/provköra hojen om du retar dig för mycket på det.

Förresten, om du provkör, kolla om det blir någon skillnad om du håller in/inte håller in kopplingen också.

Då har man varit ute och testkört lite. Testade att stå stillastånde på friläge och ge varv. Över 4-5000 varv/min vibrera det exakt likadant som när motorn är belastad. Hmm.. Jag skaffa hojen i våras och den har varit likadan hela tiden. Men som sagt. Ska kolla me dom när jag lämnar in den för ventiljusteringen.

Säg till om du kommer på något mer! Ha det gött och tack för alla svar!

Last edited:
Alla hojar har lite vibrationer, jag har haft 2 gsxr och bägge dom hade lite lite vibrationer mellan 4500-5000 varv ökar du varven så försvinner det, jag misstänker att fabrikörerna ser till att vibbarna kommer på ett varvtal som hojen inte är konstruerad far att ligga i, det är en sporthoj du har den är byggd för att varva 7000-12000 varv och där känner du nog inte något..

Det jäkliga är att 4500-5000 är ju där man ligger efter väg c:a 110-115 km/t prova att ligga på 5.an istället för att se om det är borta.

En polare jag har kör en 1000 K8 och jag tror han ALDRIG har varit upp över 6000rpm och han hade ett jäkla problem med bortdommingar, han monterade 330g styrvickter så var hans problem ur värden.

Samma är det på min 1000 K9 4500-5000 dommnar jag men jag lägger mej på 4:an alt. 5:an så är det borta efter väg, men det är ju bara en transportsträcka tills man får varva lite igen...

Tack för svar! Jag ska lämna in cykeln på verkstad för ventiljustering i veckan. Olje-stift service gjord själv för att spara lite stålar! :D

Ändå jag är orolig för är ju ifall det är något med motorn som inte stämmer. Lite tråkigt att lämna in för ventiljustering ifall det finns mer akut behov. Men som sagt ska nämna detta för dom och be dom kolla och lyssna själva.

Tack

Då har man varit ute och testkört lite. Testade att stå stillastånde på friläge och ge varv. Över 4-5000 varv/min vibrera det exakt likadant som när motorn är belastad. Hmm.. Jag skaffa hojen i våras och den har varit likadan hela tiden. Men som sagt. Ska kolla me dom när jag lämnar in den för ventiljusteringen.

Säg till om du kommer på något mer! Ha det gött och tack för alla svar!

Kontrolldra alla motorfästen.
Lyssna om det är någonting löst i avgasröret, dra åt alla skruvar.
Jag harde en GPZ1100, den slutade att vibbrera vid avgasrörsbyte.
Har du ljud från kopplingen? Som blir tyst när du frikopplar.

Mats

Kontrolldra alla motorfästen.
Lyssna om det är någonting löst i avgasröret, dra åt alla skruvar.
Jag harde en GPZ1100, den slutade att vibbrera vid avgasrörsbyte.
Har du ljud från kopplingen? Som blir tyst när du frikopplar.

Mats

Tack för tipsen! Ska försöka kolla upp detta. Har precis bytt och satt på en akrapovic slip on dämpare. Men det verkar dock vibrationer redan innan med orginalet. Alla ideèr är välkomna! Tack så mkt

Alla hojar har lite vibrationer, jag har haft 2 gsxr och bägge dom hade lite lite vibrationer mellan 4500-5000 varv ökar du varven så försvinner det, jag misstänker att fabrikörerna ser till att vibbarna kommer på ett varvtal som hojen inte är konstruerad far att ligga i, det är en sporthoj du har den är byggd för att varva 7000-12000 varv och där känner du nog inte något..

Det jäkliga är att 4500-5000 är ju där man ligger efter väg c:a 110-115 km/t prova att ligga på 5.an istället för att se om det är borta.

En polare jag har kör en 1000 K8 och jag tror han ALDRIG har varit upp över 6000rpm och han hade ett jäkla problem med bortdommingar, han monterade 330g styrvickter så var hans problem ur värden.

Samma är det på min 1000 K9 4500-5000 dommnar jag men jag lägger mej på 4:an alt. 5:an så är det borta efter väg, men det är ju bara en transportsträcka tills man får varva lite igen...

Haha nä det är klart man fiser runt på dom varvtalen. Jag brukar faktiskt gasa rätt friskt. Tyvärr lite för ofta och för mkt :D

Men vibrationerna börjar vid 4500 varv och fortsätter oavsett varvtal. Bara under dom varven jag inte har några vibrationer alls. Men det där med styrvikter ska jag nog kolla på. Kan ju vara ett väldigt enkelt sett att få bort det med. Tack för tipsen iallafall!

Last edited:
Hej!
Har du hittat någon lösning?
Min uppför sig som du skriver.
Vid ungefär 5000 rpm börjar det vibrera. Spelar ingen roll på vilken växel jag kör eller hur belastningen är osv.

Kan inte komma på om det alltid varit såhär eller om det uppkommit nyss.
Har nämligen börjat jobba på ett ställe där jag utsätts för rätt mycket vibrationer i händerna. Händerna känns nästan lite avdomnade ibland och därför tror jag att jag har uppmärksammat problemet på hojen mer.

Hjälpte styrvikterna?

Mvh

Angående frambromsen; Kör 5 km utan att använda frambromsen. Bromsa till stillastående med bara bakbromsen. Känn på skivorna, de skall inte vara varma och de skall ha samma temperatur, annars ligger bromsen på.

Om du kan pressa tillbaks bromskolvarna utan verktyg är de som de ska. Sen skall beläggen löpa lätt också. Gnissel och skrap från bromsarna gör inget vilket redan sagts.

Inne i styret finns blyvikter, en på varje sida. Kolla så ingen tjomme har plockat bort dessa. Bara skruva loss plopparna i styrändarna så följer de med ut.

Last edited:
Biltema har billiga styrvikter, både kolfiberlook o vanliga för under 100ingen.

Art nr 82-424 (vanliga)

Art nr 82-180 (kolfiber look)

Värt o testa ?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti