Vibrationer i styret vid användande av frambroms

Eeyore

Öhh... Nej tack, ja kör
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR -98
Hej alla hojkunniga!

Jag har en CBR 900 RR -98 och när jag köpte den vibrerade det kraftigt i styret vid inbromsning med frambromsen. Jag kollade bromsbeläggen och dessa var bra så jag tog av däcket för att undersöka hur bromsskivorna var. Den ena bromsskivan verkade helt OK men den andra var ganska vind. Så jag böt den skivan, satte i nya belägg och vibrationerna har minskat men det finns fortfarande en hel del kvar.

Så nu funderar jag på om det bara är att byta andra skivan också eller finns det något annat som kan vara fel som jag borde kolla först? Har hört att om skivan är lite vind borde det inte göra något för det är flytande skivor i fram, ligger det någon sanning i det? För att ta reda på om skivan var vind eller inte tog jag av däcket och satte det på en horisontell axel och snurrade samtidigt som jag mätte ojämnheter med en pinne från sidan mot bromsskivan. Finns det någon smartare och bättre metod att mäta på än den jag använde? Tänkte ifall risken är att jag mätte helt galet och den andra skivan också är vind.

Tack på förhand.
/Edvin

Det finns indikatorklockor som man använder till just att mäta skevhet. Men samtidigt är det svårt att mäta sånt, eftersom skivorna är just flytande.
En fullösning för att utesluta den andra skivan är att ta bort den och bromsa. Har det slutat vibrera då så har du ju så att säga hittat felet. Kontrollera bara att du inte riskerar att trycka ut kolvarna ur oket på sidan utan skiva. För att vara på den säkra sidan bör du sätta en 4-5mm hård skiva mellan beläggen och några varv eltejp runt så den sitter fast.

Tack för svaret!

Ska testa detta när jag kommer hem sen, känns som att det tar hand om mina problem att ta reda på om det är skivan som är boven eller om det är något annat. Får väl återkomma om det fortfarande vibrerar efter jag uteslutit skivan som felorsak.

Last edited:
Är det inte skivan så skulle jag kika på styrlagret. Satt ner lite hårt efter bakhjulsåka kanske...? :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti