Vibrationer i styret, igen.

Kneedrag

Guest
Kan vara som ovanstående!

Kärvar kolvarna i oken så sliter klossarna snett, och det kan bla bli en glasad yta på enbart vissa ställen på klossarna. Det kan bli konstiga effekter...

håller med, mina kolvar ligger an mot skivorna, det har gjort dem vinda.:huvet
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Ok, uppskattar tipsen!

Dom ser rätt ok ut och rör sig någorlunda lätt, cykeln uppförde sig lika med nya belägg. Men, man vet ju inte förstås om dom kärvar när de blir varma... Kan mycket väl hända. Ska se på det närmare beroende på vad mätningen av skivorna indikerar.
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Jo, var nyss o mätte dem. Problemet ser ut att vara att skivornas tjocklek varierar, mätte med mikrometer. Enligt han som mätte (som har rätt lång erferenhet) så var det så pass mycket att problem uppstår.

Fick ett okej pris på 2 stycken nya ebc skivor (2600 kronor paret) så jag beställde sådana.

Sen om felet är nåt annat så har man åtminstone totalrenoverat framparti :)
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
har samma problem som er den vibrerar kraftigt, har nyss bytat nytt fram däck trodde problemet var fram däcket men det kan vara skivorna eller belägg eller.skit jobbigt att köra med detta problem :mad:

tacksam för tips
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
har samma problem som er den vibrerar kraftigt, har nyss bytat nytt fram däck trodde problemet var fram däcket men det kan vara skivorna eller belägg eller.skit jobbigt att köra med detta problem :mad:

tacksam för tips

Tycks vara nåt vanligt fenomen med dessa cyklar. Jag vågar inte säga nåt före jag bytt skivor.

Saker jag blev tipsad att kolla/spänna/byta var styrlagren, framhjulslagren, stötdämparna, däcken, beläggen samt skivorna.

Jag låter nog cykeln stå tills detta är fixat...:gnissla
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Vad jag inte förstår är när folk börjar diskutera att skivorna är dyra! Ja dom kostar en slant det är det inget snack om men få se... rätt billig livförsäkring? Men visst håller jag med dig, är det inte skivorna så är det ju surt! Men för egen del så jämför jag köpet av beg skivor med att köpa beg bromsvättska! :huvet

hoppas i alla fall du får ordning på hojen :D
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Vad jag inte förstår är när folk börjar diskutera att skivorna är dyra! Ja dom kostar en slant det är det inget snack om men få se... rätt billig livförsäkring? Men visst håller jag med dig, är det inte skivorna så är det ju surt! Men för egen del så jämför jag köpet av beg skivor med att köpa beg bromsvättska! :huvet

hoppas i alla fall du får ordning på hojen :D

Haha, joo du har nog en poäng... Det var nog en medveten chansning att det skulle vara skivor från en klotad hoj, men nu var det ju inte det...
 

Heale

Guest
har samma problem som er den vibrerar kraftigt, har nyss bytat nytt fram däck trodde problemet var fram däcket men det kan vara skivorna eller belägg eller.skit jobbigt att köra med detta problem :mad:

tacksam för tips

Har du precis bytt däck så börja med att kolla om det är rätt balanserat. Uppstod problemet direkt efter att du bytt? Förekommer ju, om än sällan att det är fel på däcken från fabrik.
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Har du precis bytt däck så börja med att kolla om det är rätt balanserat. Uppstod problemet direkt efter att du bytt? Förekommer ju, om än sällan att det är fel på däcken från fabrik.

nej däck är perfekt balanserat var med sj när vianor har en vän som jobbar där. och problemet har varit innan jag byte däck men trodde att det var däcket som var slitet ojämnt men det kanske är skivorna endå eller beläggen
 

johber

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
BT1100, Husqvarna TE 450
Kanake inte funkar på era problem men kolla om det kommit/kommer fett eller olja på skivorna/beläggen. Kan komma från ok eller gafflar och då kan man få problem med "huggande/vibrerande" när man bromsar. Jag har låtit beläggen ligga i diesel sen T-röd och därefter bränt ur dom med en gasolbrännare. Efter det har det blivit mycket bättre eller helt bra. Dom som har flytande skivor bör inte vara lika känsliga för skevhet som "fasta" skivor
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Ja det var ju skivorna som ställde till det. Fick de nya i morse och skakningarna (i cykeln =) ) försvann spårlöst.

Som några redan berättade, hehe.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Har också bytt ena bromsskivan...Hojen som ny, underbart!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top