Vibrationer i hög fart Kawasaki ZX6R 2005

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har en ZX6R som vibrerar tydligt i farterna 140-170 ungefär. Hela cykeln vibrerar, känns lite som att köra på ojämnt underlag ungefär.

Annars är den helt vibrationsfri i lägre farter och det verkar inte vara kopplat till motorvarv.

Min första gissning är hjul eller däck... men kan däck vibrera såpass? Jag hoppas inte att det är fälgarna för att jag har svårt att tro att detta kan balanseras bort.

Vad tror ni?
 
Obalans?
Orundhet i däcken?
Felaktigt montage?
Ståplattor?
Separation?
Fyllt luft från kompressortank som inte varit dränerad?

Det kan finnas mängder med förklaringar, men innan du vet mer bör du hålla dig från fler experiment i det aktuella hastighetsspannet.

Hur länge har du haft hojen?
Har problemen kommit successivt eller plötsligt?
Verkar hjulen "runda" när du roterar dem?
 
Däck/fälgar/hjullager
Det kan skaka något djävulskt i hojen om det är ordentligt med obalans.
 
Jag köpte cykeln med detta. Innan dess hade cykeln stått ett bra tag med däcken som är på (körd fåtal gånger på 2-3 år). Dessutom var däckstrycket extremt lågt (typ 1 bar) så min första tanke var plattor på däcken.

Igår så pumpade jag upp däcken till gattryck och körde en redig tur. Hoppades på att det skulle försvinna men icke. Sen är det svårt att säga om det har blivit bättre eller inte... kanske. Tycker inte toppkåpan vibrerar lika mycket. Man kanske borde köra lite mer innan man ger sig på en balansering eller däckbyte.
 
Jag köpte cykeln med detta. Innan dess hade cykeln stått ett bra tag med däcken som är på (körd fåtal gånger på 2-3 år). Dessutom var däckstrycket extremt lågt (typ 1 bar) så min första tanke var plattor på däcken.

Igår så pumpade jag upp däcken till gattryck och körde en redig tur. Hoppades på att det skulle försvinna men icke. Sen är det svårt att säga om det har blivit bättre eller inte... kanske. Tycker inte toppkåpan vibrerar lika mycket. Man kanske borde köra lite mer innan man ger sig på en balansering eller däckbyte.

:D:D:lol:lol:rofl:rofl
:huvet
 
Varför byta däck med mycket mönsterdjup om plattan försvinner successivt?

För att slippa vibrationerna med en gång? :hihi
Men det är ju närmast trivialt att balansera ett par däck så det kan du ju göra ändå.
 
För att slippa vibrationerna med en gång? :hihi
Men det är ju närmast trivialt att balansera ett par däck så det kan du ju göra ändå.

Du glömde nämna också att däcken stått några år...gummi håller för evigt.:tummenupp

Det är väl bara köra satan så man tar bort det gamla yttersta lagret och får en ny fräsch lager av gummi som greppar som satan!



Du får göra som du vill såklart men räkna inte med att de däcken håller måttet för en sådan hoj i sådana farter.
Däck kostar inte satan längre och även de billigare varianterna från de stora tillverkarna är ganska bra däck. Vet inte varför man skulle ta risk med gamla däck.
 
Last edited:
Kolla även om bakdrevet sitter löst typ bultar gängat ut sig lite. Ta en titt på dreven också speciellt framdrevet de kan ju vara så slut att en kugg fattas.
Kompisaren fick nyss detta fel men som tur är finns de isfläckar och snö här uppe så vi ställde fast hojen på isfläcken och la i 5an och drog på i höga farter. De visade sig at hela bakhjulet tokhoppade i farter över 100+++ balansering krävdes såklart.
Om du inte har tillgång till is så frys ner en ugnsform med vatten och böööörna i det eller kom hit en sväng jag har is på gården :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top