Vibrationer i GSX750es (Fötter och händer)

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Vibrationer i fotpinnar GSX750es

Tjena!
Har en GSX750ES från 1984 där fotpinnarna till passageraren vibrerar fruktansvärt mkt. Det är läskigt obehagligt att åka på den! Vad kan man göra för att åtgärda det? Byta dom eller?

Sen är där lite vibrationer i styret, inget som direkt stör jättemycket när man kör kortare sträckor. Dock har jag känt av det någongång och funderar vad man kan göra åt det? Visst det är en gammal hoj, men farsan hade en sån ny och då hade han skumgummihandtag. Kan det hjälpa ?

Last edited:
Jag läste ett mektips för ett par år sen där dom fyllde styret med blyhagel. Det skulle tydligen göra saken med vibrationer i styret bättre iallafall.

Grejen är att jag inte riktigt vet hur styret är. Har haft ett nummer för små handskar och har fått ett par större nu. Får se om det blir bättre. Ska även testa med sånna skumgummihandtag.
Det viktiga problemet är fotpinnarna. Jag åkte 4 km och höll på att få spader så mkt det vibrerade i fötterna.

Din kedja, hur är den? Är den exakt lite spänd hela varvet runt? Vibrerar det lika mycket om du står still och varvar med växel i/neutralen i? Om du ligger i 100 och håller in kopplingen, hur känns det då? Inte alls omöjligt att din kopplingskorg har tackat för åren som har varit... :)

När jag åkte var kedjan lite lös.. Efter det har vi spänt den. Kan det vara det som orsakar vibrationerna?
Ska det inte skramla om kopplingskorgen när den är slut. Den funkar ypperligt och tar precis där den ska. Det testet du menar med att ligga i 100 och dra in kopplingen. Om kopplingskorgen är frisk, ska vibrationerna fortsätta eller upphöra?

När jag åkte var kedjan lite lös.. Efter det har vi spänt den. Kan det vara det som orsakar vibrationerna?
Ska det inte skramla om kopplingskorgen när den är slut. Den funkar ypperligt och tar precis där den ska. Det testet du menar med att ligga i 100 och dra in kopplingen. Om kopplingskorgen är frisk, ska vibrationerna fortsätta eller upphöra?
Skrammel är inte alltid ett tecken på vibrationer...
Om du ligger i tex 100 och håller in kopplingen, och vibrationerna försvinner, ja, då är det ju från kopplingen och "inåt" dvs kopplingstrumman, något i motorn osv. Finns dom kvar, då är det från kopplingen och utåt, tex något i kopplingen, i lådan, lager, drivpaket osv.
Hur hårt spände du kedjan? :va

Har haft en såndan också som vibrerade en hel del i vissa farter men jag tror du inte kan göra så mycket direkt. Den är väl bara fyrväxlad har jag för mig för man saknade ju alltid en växel och därav ett högt vartal och mer vibrationer runt 90-100 så öka hastigheten eller minska.

Hade en 750ES som första hoj, en 83 som gått 6000 mil. Visst, hojen är inte vibrationsfri men det låter som din vibrerar mer än normalt. Testa med skumgummihantag, tar bort en hel del vibrationer. Har du balansvikter på handtagsändarna? Ska finnas, det var orginal. Lämna in hojen på en förgasarsynkning, vet att hojen är känslig för osynkade förgasare och vibrerar utav helvete när det är osynkat.

Som sagt, vibrationerna i handtaget känner jag knappt av. Tror inte att det är mer vibrationer i styret än normalt. Det är mest fotpinnarna till passagerarna som är beskymmret.. Kan man sätta någon bussning imellan fotpinne och cykeln, eller finns det något annat sätt att dämpa dom på ?

Har haft en såndan också som vibrerade en hel del i vissa farter men jag tror du inte kan göra så mycket direkt. Den är väl bara fyrväxlad har jag för mig för man saknade ju alltid en växel och därav ett högt vartal och mer vibrationer runt 90-100 så öka hastigheten eller minska.

Nejdå, den är 5 växlad. Ligger runt 4200 rpm vid 90-100.

Last edited:
Som sagt, vibrationerna i handtaget känner jag knappt av. Tror inte att det är mer vibrationer i styret än normalt. Det är mest fotpinnarna till passagerarna som är beskymmret.. Kan man sätta någon bussning imellan fotpinne och cykeln, eller finns det något annat sätt att dämpa dom på ?
Jag tycker att du ska lösa, eller iaf hitta, problemet istället för att bara gömma det. Tankar du när soppalampan tänds, eller rycker du ur sladden till den? ;)

Ja det klart att jag ska försöka hitta problemet, men om jag inte finner det måste jag ju lösa det på något sätt ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT