Vibrationer i frambromsen...

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Min nya hoj har lagt sig till med en lite konstig grej när man bromsar..
Om man bromsar halvhård från 100 så känner man en svag vibration i handtaget och hör ett lite surrande ljud från skivorna... om man nyper i ordentligt från högre fart så uppträder symptomet knappt alls förrän man släpper av i lägre fart.

Känns och låter ungefär som om hålen i skivan skulle vara taskigt gradade (hur nu det skulle låta)...

Vad kan detta vara?? Det är alltså ett surrande och bara en liten vibration i handtaget, alltså inte som om skivorna skulle slagit sig.
Min gissning för tillfället är att det har med skivornas flytande upphängning att göra...??

Det är säkert bara beläggen som låter, tror det är
helt normalt min retta som gått ett par hundra mil
låter likadant.
Jag har dock inte upplevt nån vibration i handtaget.

Prova att göra rent alla små hål i skivan/orna. De kan vara skit som gör att du får obalans.

Lasker skrev:
Det är säkert bara beläggen som låter, tror det är
helt normalt min retta som gått ett par hundra mil
låter likadant.
Jag har dock inte upplevt nån vibration i handtaget.

Den surrar alltså?

Tror det är ett vanmligt fenomen. Var så på min Rgf och på min gs500e. Och har hört det på många stuntvideos.

greven skrev:
Om man bromsar halvhård från 100 så känner man en svag vibration i handtaget och hör ett lite surrande ljud från skivorna... om man nyper i ordentligt från högre fart så uppträder symptomet knappt alls förrän man släpper av i lägre fart.

Känns och låter ungefär som om hålen i skivan skulle vara taskigt gradade (hur nu det skulle låta)...

Vad kan detta vara?? Det är alltså ett surrande och bara en liten vibration i handtaget, alltså inte som om skivorna skulle slagit sig.
Min gissning för tillfället är att det har med skivornas flytande upphängning att göra...??

Ett surrande/vinande ljud från frambromsen är helt som det ska. Det där med vibrationer i handtaget är dock lite mer mystiskt. Vibrerar det bara i reglaget? om ja beror det på skit/omjämnheter som gör att oken pressas utåt, vilket i sin tur skapar mottryck som mycket väl kan uppfattas som vibrationer i handtaget....
Lösning, går bort med tiden

Jag räknar med att det ska bli bättre.... den har ju bara gått 50 mil ännu :D

När mina framhjulslager var slut på bladen fick jag vibbar i handtagen och toppkåpan, men inget i bromsgreppet, inget glapp i hjulet när jag kände, men när jag tog ur lagrena var de torra å rostiga... :hej

freding skrev:
När mina framhjulslager var slut på bladen fick jag vibbar i handtagen och toppkåpan, men inget i bromsgreppet, inget glapp i hjulet när jag kände, men när jag tog ur lagrena var de torra å rostiga... :hej

Vad tur att det bara är handtaget som vibrerar då :p

Re: Re: Vibrationer i frambromsen...

Fenix skrev:
Ett surrande/vinande ljud från frambromsen är helt som det ska. Det där med vibrationer i handtaget är dock lite mer mystiskt. Vibrerar det bara i reglaget? om ja beror det på skit/omjämnheter som gör att oken pressas utåt, vilket i sin tur skapar mottryck som mycket väl kan uppfattas som vibrationer i handtaget....
Lösning, går bort med tiden

Inkluderar det även gnisslande ljud :confused:

Re: Re: Re: Vibrationer i frambromsen...

Mr. Fraghappy skrev:
Inkluderar det även gnisslande ljud :confused:

Om ens bromsar gnisslar högt mycket och länge, kan det vara en god idé att studara bromskivorna efter djupa slitbanor. Om du inte hittar några sådana är det vanligtvis bara lite snett slitet. Ingenting att hänga upp sig på, vänta med byte tills det att du har slitit ned dom ordentligt.

biltemas broms-tvätt...

en bra grejj..
tycker jag spruytade och allt försvann som inte skulle vara där..

funkade utmärkt till rengöring av fäljarna med =)

Koppla ur ABS systemet så slutar den att pulsera :tummenupp

Re: Hmmm...

UrbanTiger skrev:
Jag har lite pulserande i bromshadtaget åxå i lågfart.
Kanske ska kolla lagren.

Pulserande i handtaget tyder på att bromsskivorna har slagit sig, men är skivorna ok så är det nog en bra idé att kolla lagren.

euromange skrev:

det KAN även vara om något ok inte sitter 100 åtdraget, jag hade probs med min med vibrationer, men efter hjulbyte fram så försvann det, förmodligen för att 1 el båda Oken inet satt rätt ådraget.

nåt på min frambroms gnisslar som fan när man kör, som att det slår i varje gång hjulet snurrar. det gnisslar lite sådär som vanligt när man tar hårt i bromsen, men gnisslet fortsätter då också. ibland blir det tyst och kan vara tyst en hel tur, för att sen plötsligt dra igång igen.
jag är inte så duktig på mekanik och dylikt med det har sagts att det inte är nåt farligt och bromsarna funkar onekligen fint iallafall.

jag tror att det blev när jag tvättade den första gången, för jag kan inte minnas att det lät så¨innan men å andra sidan så körde jag den bara nån gång innan jag tvättade den första gången.

bromsarna var nästan helt nya när jag köpte den i våras, men den hade stått oanvänd rätt länge då(spindelväv mellan ekrarna osv...)

nu till frågan: vad göra? går det att göra nåt? det är ju ganska pinsamt att gnissla runt såhär. skulle bromstvätt hjälpa? eller kommer det försvinna av sig själv?

Clara skrev:
nåt på min frambroms gnisslar som fan när man kör, som att det slår i varje gång hjulet snurrar. det gnisslar lite sådär som vanligt när man tar hårt i bromsen, men gnisslet fortsätter då också. ibland blir det tyst och kan vara tyst en hel tur, för att sen plötsligt dra igång igen.
jag är inte så duktig på mekanik och dylikt med det har sagts att det inte är nåt farligt och bromsarna funkar onekligen fint iallafall.

jag tror att det blev när jag tvättade den första gången, för jag kan inte minnas att det lät så¨innan men å andra sidan så körde jag den bara nån gång innan jag tvättade den första gången.

bromsarna var nästan helt nya när jag köpte den i våras, men den hade stått oanvänd rätt länge då(spindelväv mellan ekrarna osv...)

nu till frågan: vad göra? går det att göra nåt? det är ju ganska pinsamt att gnissla runt såhär. skulle bromstvätt hjälpa? eller kommer det försvinna av sig själv?

Det är typiskt framhjulslagerfel, har själv upplevt det för någon månad sedan, men då på en Hayabusa.

aRWe skrev:
Det är typiskt framhjulslagerfel, har själv upplevt det för någon månad sedan, men då på en Hayabusa.

så, vad ska göra? smörja? byta? skrota hela jävla hojen? :tungan

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form