vibrationer i en 00-R1.

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Jag har problem med vibrationer i ca 70, 120 och som värst vid 180 km/h, det känns som det kommer från bakhjulet??.
Det är ett nytt däck monterat bak (bra balanserat).
Det är inte glapp i hjullagret eller svingen, vi har hissat upp och kollat att hjulet inte är skevt.
Vibrationerna är vid jämn gas och på alla växlar så det borde inte vara från motorn.

Det verkar inte vara från framhjulet (om det var där borde inte styret vibrera då)?
iofs är det ganska mycket vikter på framhjulet, är det läge för en ombalansering?

Kan ju vara nåt fel på däcket, orunt t.ex. Prova lyft bak o bara snurra bakhjulet i 70 för att verifiera ATT det är bak. Balanseringen ? Statisk (stillastående) el dynamisk (snurrande i maskin) ?
/u
ps. väl optimistiskt vänta sig svar inom 30 min kl 7 på morron kanske ds.

Vi har hissat upp bakdelen och kört på 6:an upp till 200, det är klart att det blir lite vibrationer, men inte så mycke.
Sen är däcket bra balanserat, med en maskin som inte snurrar så fort men det ska inte göra så mycket tror jag.
Kedjan är smord och rätt spänd iofs inte ny den har gått 1500mil, den går inte att dra ut ifrån drevet ( den borde hålla längre), hjulet sitter rakt.

Tack för svaren, jag är bara lite grinig, har sovit ca 1 timme pga detta problem :skrämd

Last edited:
Lider av samma fenomen på min 98 ....har ingen aning vad det är....spände styrlagret (som var lite löst) men utan resultat...

Min gör även så att om jag drar upp den i 100 och släpper styret så småvobblar styret...skumt satan....

Vibrationerna verkar komma komma ifrån motorn då de mest känns vid lite högre varv...

ta fart på 2:an...läggi fritt å rulla...STÄNG motorn...

hur känns det då??

obruT skrev:
ta fart på 2:an...läggi fritt å rulla...STÄNG motorn...

hur känns det då??

Det ska jag prova, fast jag hoppas att det fortfarande vibrerar då.
Har inte tid nu, men efter jobbet så.

Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back