Vibrationer bromsar VFR750-93

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Har fått ett problem med VFR'en.

Det hugger i bromsarna fram och känns även i handtaget.
Så jag beställde nya skivor och belägg. (EBC/Premier)

Men problemet blev värre. Det hugger rejält.
Följande är kontrollerat:
Skivorna verkar vara raka enligt det jag ser. Möjligtvis höger skiva slår mindre än 1mm.
Höger skiva skiljer på höjd 2-3mm (oval)
Har kört med ett ok i taget bortmonterat och det är nästan inga vibrationer i vänster ok/skiva vid bromsning. Höger hugger rejält.
Skivorna ligger dikt an mot fälg.
Har kontrollmätt avståndet så alla anliggningsytorna mellan fälg och skiva är samma.

Har en konstig anliggning mellan belägg o skiva(tycker jag) se bilder. (bara övre halva beläggen/skivorna)
Ska ikväll byta till andra ok fram för att se om problemen kvarstår.

Min fråga är:
Vad mer än vind/sned skiva kan orsaka detta med att det hugger(pulserar i bromsen.20180320_132515.jpg
20180320_132523.jpg
 
Last edited:
1 mm är väl på tok för mycket vad jag vet, är det inte 0,1 mm som kan vara ok? (Är inte helt hundra% säker dock).
 
Det hugger i bromsarna fram och känns även i handtaget.
Så jag beställde nya skivor och belägg. (EBC/Premier)

Jaha med nya bromsskivor och nya bromsbelägg och det fortfarande hugger så känns det som att bromsoken återstår.
Bromskolvarna ska löpa lätt i bromscylindrarna.
Det ska var lätt trycka in bromskolvarna i bromscylindrarna med fingrarna.
Går det inte lätt att trycka in bromskolvarna med fingrarna behövs rengöring och det är bara att trycka ut bromskolvarna. Brukar själv använda tryckluft. Alla kolvarna utom en i oket säkrade med buntband. Den sista med en träbit / tandborstskaft för undvika metall / metall kontakt när den kommer ut. Kolven görs ren med tandborste och vita på kökssvamp.
O-ringarna i bromscylindern lyfts ut med O-ringsverktyg, försiktigt för att undvika skador på O-ringen.
O-ringsspåren och cylindern görs rent med tandborste, tandpetare av plast eller trä.
Känns det behov tvätta bort skit, gör det med bromsvätska, ja så gör jag i varje fall.
Tillbaka med O-ringarna i spåren, lite silikonfett på bromskolven, tryck in med kolven, torka av överflödigt fett.
Säkra kolven med buntband.
Och så är det dags för att tryck ut nästa bromskolv för rengöring av kolv och cylinder.:)
www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Kokssvampar-10-st-2000033238/
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=bromsvätska
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/O-ringsverktyg-2000016971/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter-och-smorjmedel/Bromscylinderfett-2000017184/
Kör själv med handskydd
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Vinylhandskar-utan-puder-2000033633/

Och är det så att bromskolvarna löper lätt i bromsoken då är det kanske
Utslitna hjullager ?
Utslitna / glappande lager i gaffelkronan ?
Utslitna bussningar i gaffeln ?
 
Last edited:
Är skivorna från Kina? Ser inte ut som original. Du kan ju prova att skifta skivorna höger-vänster för att se om felet flyttar med. Drog du skivorna lite i taget och korsvis? En indikatorklocka visar annars hur mycket skivan slår i sidled.

Kolla bromsokens glidbultar så att oken kan röra sig lätt i sidled.
 
Är skivorna från Kina? Ser inte ut som original. Du kan ju prova att skifta skivorna höger-vänster för att se om felet flyttar med. Drog du skivorna lite i taget och korsvis? En indikatorklocka visar annars hur mycket skivan slår i sidled.

Kolla bromsokens glidbultar så att oken kan röra sig lätt i sidled.

Står i första inlägget.
Premier/EBC skivor.

Annars har jag gjort det som du föreslår.
 
Jaha med nya bromsskivor och nya bromsbelägg och det fortfarande hugger så känns det som att bromsoken återstår.
Bromskolvarna ska löpa lätt i bromscylindrarna.
Det ska var lätt trycka in bromskolvarna i bromscylindrarna med fingrarna.
Går det inte lätt att trycka in bromskolvarna med fingrarna behövs rengöring och det är bara att trycka ut bromskolvarna. Brukar själv använda tryckluft. Alla kolvarna utom en i oket säkrade med buntband. Den sista med en träbit / tandborstskaft för undvika metall / metall kontakt när den kommer ut. Kolven görs ren med tandborste och vita på kökssvamp.
O-ringarna i bromscylindern lyfts ut med O-ringsverktyg, försiktigt för att undvika skador på O-ringen.
O-ringsspåren och cylindern görs rent med tandborste, tandpetare av plast eller trä.
Känns det behov tvätta bort skit, gör det med bromsvätska, ja så gör jag i varje fall.
Tillbaka med O-ringarna i spåren, lite silikonfett på bromskolven, tryck in med kolven, torka av överflödigt fett.
Säkra kolven med buntband.
Och så är det dags för att tryck ut nästa bromskolv för rengöring av kolv och cylinder.:)
www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Kokssvampar-10-st-2000033238/
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=bromsvätska
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/O-ringsverktyg-2000016971/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter-och-smorjmedel/Bromscylinderfett-2000017184/
Kör själv med handskydd
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Vinylhandskar-utan-puder-2000033633/

Och är det så att bromskolvarna löper lätt i bromsoken då är det kanske
Utslitna hjullager ?
Utslitna / glappande lager i gaffelkronan ?
Utslitna bussningar i gaffeln ?

Ska riva isär allt och renovera oken så fort jag får grejerna från Honda.
Lager skall vara ok, bussningar bytta för 2 år sen.
 
Ska riva isär allt och renovera oken så fort jag får grejerna från Honda.
Lager skall vara ok, bussningar bytta för 2 år sen.

Har du tänkt på att är det som vanligt flytande bromsskivor
så blir bromsskivorna bara flytande om man bromsar så hårt så bromsskivorna blir varma och "släpper" från "centrumet" innanför bromsskivan. Det "centrum" som själva bromsskivan är löst fäst vid med "hålnitar".
När bromsskivan kallnar är det normalt att den inte ställer sig helt rakt på centrumet.
Så vid fisbromsning vibrerar det ofta. #
Vibrationer som försvinner vid hårdbromsning.
Vilket inte hindrar att det är bra kolla att bromskolvarna löper lätt i cylindrarna, kan tryckas in med fingerkraft.

# Och nått annat än fisbromsning kan vara svårt för dig att få till med aktuellt väder.
Och kall fuktig asfalt. Och med sk sportdäck blir det fisbromsning ända till våren kommer med asfalt över +10C, kanske tom +15C asfalt behövs.
För att man ska kunna bromsa så hårt att bromsskivorna blir varma
innan sportdäcket börjar slira på asfalten.
 
Last edited:
Har du tänkt på att är det som vanligt flytande bromsskivor
så blir bromsskivorna bara flytande om man bromsar så hårt så bromsskivorna blir varma och "släpper" från "centrumet" innanför bromsskivan. Det "centrum" som själva bromsskivan är löst fäst vid med "hålnitar".
När bromsskivan kallnar är det normalt att den inte ställer sig helt rakt på centrumet.
Så vid fisbromsning vibrerar det ofta. #
Vibrationer som försvinner vid hårdbromsning.
Vilket inte hindrar att det är bra kolla att bromskolvarna löper lätt i cylindrarna, kan tryckas in med fingerkraft.

# Och nått annat än fisbromsning kan vara svårt för dig att få till med aktuellt väder.
Och kall fuktig asfalt. Och med sk sportdäck blir det fisbromsning ända till våren kommer med asfalt över +10C, kanske tom +15C asfalt behövs.
För att man ska kunna bromsa så hårt att bromsskivorna blir varma
innan sportdäcket börjar slira på asfalten.

Nja, VFR'en har fasta skivor 93.

Fisbromsat har jag garanterat inte gjort.
Vet inte hur ditt väder är men här är det barmark och jag har inga problem att få värme i däcken.

I detta fallet, med min hoj, så löper kolvarna lätt, glidbultar löper lätt och hjulet snurrar lätt när det är upplyft.

Update:
Bytte sida på skivorna idag utan framgång.
Tar fortfarande inte på hela skivan.
Pulserar fortfarande rejält i handtaget under hård bromsning.

Renoveringskittet kom idag så nu rivs allt i helgen.
Ok och huvudbromscylinder får nya prylar.

Update igen efter helgen.

PS: Har skruvat mycket genom åren men aldrig råkat ut för detta fenomen.
Känns som man stirrar sig blind på fel saker.....
 
Har den fasta skivor så är det bara sätta på en indikatorklocka och kolla hur mycket skivorna slår.
Och jämföra med vad som är tillåtet.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...nt-och-Elektronik/Indikatorklocka-2000024034/.
Har du en ram att lägga hjulet på när du arbeter med hjulet ?
För annars är det lätt böja en skiva.
Jag har en fyrkantig ram av 45x120 reglar med en öppning på 340x340mm i mitten som jag lägger hjulet på
när jag kränger av och på däcken för att inte skada / böja bromsskivorna.
Dvs 4 bitar 580mm långa och 2 bitar 340mm långa. Ihopskruvade och ihoplimmade med överlapp i två lager till en 90mm tjock ram.
 
Last edited:
Update.

Bytte ok till några andra begagnade idag och nu tar beläggen på hela skivan.
Men vibrationerna är kvar.
Ska få låna en klocka i början på nästa vecka.
 
Uppdatering.

Nyrenoverade ok och nyrenoverad huvudbromscylinder.
ingen skillnad. (skulle göras ändå)
Mätte med stativ och blyertspenna mot bromsskiva. Blev streck på 1/3 av skivan.
Nu ligger de och bromsbeläggen i posten på retur.

Sätter på de gamla skivorna igen och ska ta en tur i veckan
 
Ursäkta det sena svaret.

Bromsarna är fixade.
Det var varierande tjocklek på de nya skivorna som var problemet.

S-racing vidarebefordrade problemet till generalagenten; Addemoto, som skötte ärendet snabbt, smidigt och med uppföljning.
De skickade över nya skivor och belägg från TRW/Lucas(uppgraderade) utan kostnad och det gick snabbt.

Helnöjd med servicen och helnöjd med mina nya bromsar :D
 
Back
Top