Vibration styre - ni som provat många typer av hojar/motorer

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tjena!
Ja jag vill gärna ha input av er som testat många olika hojar och motorkonfigurationer.
Jag vart tvungen att sälja min FZ-1 (trots fyllt hela styret med bly) jag bara haft ett litet tag för efter 20 min var det dags att stanna och skaka liv i tassarna....tråk

Tänkte boxer då den slår åt sidorna, men så läste jag att 1200gs (tror jag det var) skakar styret något så förbenat.
Pratade med en från ADHD mc, MT-09 skakade sönder två i phone för honom :)

Hört att superduke 1290 skall vara mild i styret? 790/890??
Triumph 3:a?

All input uppskattas då jag saknar köra hoj men man kan ju inte åka runt och testa allt!

MVH
Mattias
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En motor är en individ som beter sig olika från exemplar till exemplar. Jag har t.ex. 3 st Suzuki Bandit GSF1200 där en går helt vibrationsfritt från 60-200+ på femman. En annan vibrerar satan över 130 på femman och den tredje har två smala varvtalsområden där den vibrerar. För att veta lär du provköra det du skall köpa.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Telefonerna skakar sönder (kameran) även på en MTB om du kör i skogen.

Men efter att kört i 20 min och du måste stanna? Det är inte så att du har spänt åt handskarna lite för hårt?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tips:

Jag har också lite problem, mest beroende på att jag misshandlat händer och armar med mtb-cykling i +15 år. När jag kört en heldag motorcykel kan jag få problem med att armarna domnar när jag skall sova. Har inga problem när jag kör.
Kan nog skilja en del mellan samma hoj, som andersbrink skrev, men här kommer en subjektiv ranking av hojarna jag kört senaste åren (minst till mest vibrationer)
1. Triumph 675 street triple
2. Suzuki gsxr 1000
3. Triumph bonneville 790
4. Honda cbr1000rr
5. Aprilia Tuono v4
6. Husqvarna 701 enduro (nya motorn med dubbla balanaxlar)
7. Ducati Supersport (traktor på två hjul) ?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kan ju inte åka runt och testa allt!

MVH
Mattias
För att?
Jag tror inte att man ska stirra sig blind på amplituden på vibrationerna utan att det kan vara frekvensen som blir fel. Jag har inga problem med min Ducati, men Hondan med rak fyra kan jag inte köra i jämn hastighet utan att fingrarna domnar bort. På en Africa Twin var det vibration i sadeln som fick en annan del att "somna".
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tips:

Jag har också lite problem, mest beroende på att jag misshandlat händer och armar med mtb-cykling i +15 år. När jag kört en heldag motorcykel kan jag få problem med att armarna domnar när jag skall sova. Har inga problem när jag kör.
Kan nog skilja en del mellan samma hoj, som andersbrink skrev, men här kommer en subjektiv ranking av hojarna jag kört senaste åren (minst till mest vibrationer)
1. Triumph 675 street triple
2. Suzuki gsxr 1000
3. Triumph bonneville 790
4. Honda cbr1000rr
5. Aprilia Tuono v4
6. Husqvarna 701 enduro (nya motorn med dubbla balanaxlar)
7. Ducati Supersport (traktor på två hjul) ?
Intressant det där. Hade tills nyligen en SuperSport och upplevde den som relativt vibrationsfri, jämfört med andra hojar jag haft (som förvisso också varit twinnar och stånkor), kunde köra heldagar med den utan att känna av just vibrationerna särskilt mycket.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Intressant det där. Hade tills nyligen en SuperSport och upplevde den som relativt vibrationsfri, jämfört med andra hojar jag haft (som förvisso också varit twinnar och stånkor), kunde köra heldagar med den utan att känna av just vibrationerna särskilt mycket.
Kollade faktiskt just den filmen igår på jobbet :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bmw boxer har helt annorlunda vibrationer och det är en av anledningarna till att de är säkra val för de förare som kör i tjänsten 8h/dag eller reser riktigt långt varje säsong.

Kan vara värt att prova. Jag har aldrig ens hört talas om någon som får obehag av boxervibrationerna.
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Jag körde en radfyra (K1300S) en säsong och brukade få liknande problem redan efter en kvart på motorväg. Provade Grip Puppies för ca 200 spänn och för mig blev det en enorm skillnad. Körde den hojen tur och retur till Lofoten sen utan tillstymmelse till dessa problem. Nu kör jag BMW boxer och även om jag inte stördes av de vibrationer den har så passar det mig väl med Grip puppies även på denna hoj. Den större handtagsdiametern dessa ger tror jag gör att man kan sitta mer avslappnat om man har stora händer. Hoppas du hittar något som fungerar för dig!

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör BMW S1000R och har precis fått byta kameran på mobilen efter att ha haft den monterad på styret. Är även ett problem att ha actionkamera monterad på styret - blir alldeles för skakiga bilder. Likaså sikten i backspeglarna som blir helkass vid vissa varvtal.

Just avdomnade händer upplever jag alltid ett problem med i början på säsongen och det beror på att jag tenderar att hålla alldeles för hårt i styret när jag är lite ringrostig. Annars inget större problem.

Har kört en del boxer och parallelltwin också och även om vibrationerna känns mer som en traktor på dessa är frekvensen lägre så de tenderar inte att ge samma domningar när man håller hårt i styret.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har väl inga problem annars med avdomnande händer men....mina domnande händer har alltid haft med framdäcket att göra.
Så idag vet jag att.....när jag känner att mina händer börjar domna av så brukar jag byta framdäck
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
I mitt fall tycker jag vibrationerna varit mest störande på de R4 jag haft. En cylindriga KTM har väl inte heller varit någon höjdare...
2 cylindriga, både parallell och V2, 90°, 75° samt 60° så upplevde jag aldrig det som ett problem. De vibrerar ofta mer, men sättet är inte störande.
Inte heller 3-cylindrigt har varit något problem alls.
Om jag inte miss fel så är väl Rak 3:a och rak 6:a ofta naturligt lättbalancerade?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Nu är det ju inte så många hojar som har V4, men det är väldigt vibrationsfria motorer.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bmw boxer har helt annorlunda vibrationer och det är en av anledningarna till att de är säkra val för de förare som kör i tjänsten 8h/dag eller reser riktigt långt varje säsong.

Kan vara värt att prova. Jag har aldrig ens hört talas om någon som får obehag av boxervibrationerna.
Håller med helt! Boxer är nästan totalt vibrationsfri om man kör den på "rätt" sätt. Däremot kusinen S1000XR vibrerar satan i styret och det är väl något som följt med in i senaste generationen har jag för mig. Sen har körställningen mycket med det att göra. Ju mer upprätt man sitter desto mindre tryck på händerna som då kan ligga mer avslappnat på styret. Jag satte bar-raisers på min och bara 20mm gjorde stor skillnad för både ryggen och handleder. Testa den nya 1250 motorn. Den ska gå mycket mjukare än 1200an.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tackar bugar o bockar för alla svar! Funderade i banorna triumph 765 i en dag ungefär. Tills jag hittade den längsta tråden (och tube film) om hur motorerna pajjar på dom mest katastrofala sätt...
Skall testa en boxer för det var min initiala tanke!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag har haft liknande problem och för mig har skumgummigrepp hjälpt, i synnerhet i kombo med att justera styret för att passa min körställning. Lite situps att och ryggträning har också funkat (när jag haft disciplinen) för att hålla core-paketet i tillräckligt god form - nu säger jag inte att du hängt som en säck potatis över styret, bara vad som funkat för mig. Slutligen; sen jag gick över till värmehandtag på alla hojar har jag aldrig haft problem, ens på enstånkor. Värmen bidrar starkt till cirkulationen i händerna vilket underlättar för både muskulatur och nerver i förhållande till vibrationer.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top